Greenwashing: Nye anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden
Ny udgivelse forklarer praksis, rammer og regler for markedsføring med udsagn om klima, miljø og bæredygtighed.
Virksomheder, som gerne vil markedsføre sig med grønne udsagn om klima, miljø og bæredygtighed, kan fremover søge råd i Forbrugerombudsmandens anbefalinger til miljømarkedsføring.
Anbefalingerne indeholder også en opdatering af Forbrugerombudsmandens praksis, herunder om blandt andet ansvar, bæredygtighed og CO2-kompensation.
I anbefalingerne er der indarbejdet relevante oplysninger om ændringen af direktivet om urimelig handelspraksis fra EU, også kendt som greenwashing-direktivet, som træder i kraft den 27. september 2026. Det har til formål at bekæmpe vildledende grønne udsagn. i Anbefalingernes forklaring af skærpede krav til brugen af CO2-kompensation kommer bl.a. fra dette direktiv.
Desuden indeholder anbefalingerne en række illustrative eksempler på såvel lovlig som ulovlig markedsføring med brug af grønne udsagn.
Erstatter kvikguiden
De nye anbefalinger erstatter Forbrugerombudsmandens Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring. Der henvises i anbefalingerne til Forbrugerombudsmandens Vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. Denne vejledning er fortsat gældende.
Anbefalingerne beskriver, hvad virksomhederne skal være opmærksomme på, og er et fortolkningsbidrag til navnlig markedsføringslovens §§ 5, 6 og 13.
Fokus på dokumentationskrav
Anbefalingerne gør en del ud af at forklare og definere, hvordan man skal og kan dokumentere grønne påstande.
Forbrugerombudsmanden råder direkte virksomheder til at benytte så konkrete udsagn som muligt, hvis de ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn. Fordi det på den måde er nemmere at dokumentere udsagnene, ligesom der er mindre risiko for at vildlede forbrugerne.
Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:
”Vi kan se, at mange virksomheder ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn. Virksomhederne skal dog huske, at de skal kunne dokumentere de udsagn, de benytter i markedsføringen. Og det kan være ganske svært. Vores anbefalinger skulle gerne bidrage til, at forbrugerne i højere grad kan stole på virksomhedernes grønne udsagn i markedsføringen. Anbefalingerne skulle også gerne gøre det klarere for virksomhederne, hvilke krav Forbrugerombudsmanden stiller til udsagn om klima, miljø og bæredygtighed i markedsføringen.”
- EHS