Greenwashing: Nye anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden

Ny udgivelse forklarer praksis, rammer og regler for markedsføring med udsagn om klima, miljø og bæredygtighed.

Foto: 123rf.com.

25.10.2024

CSR.dk

Virksomheder, som gerne vil markedsføre sig med grønne udsagn om klima, miljø og bæredygtighed, kan fremover søge råd i Forbrugerombudsmandens anbefalinger til miljømarkedsføring.

Anbefalingerne indeholder også en opdatering af Forbrugerombudsmandens praksis, herunder om blandt andet ansvar, bæredygtighed og CO2-kompensation.

I anbefalingerne er der indarbejdet relevante oplysninger om ændringen af direktivet om urimelig handelspraksis fra EU, også kendt som greenwashing-direktivet, som træder i kraft den 27. september 2026. Det har til formål at bekæmpe vildledende grønne udsagn. i Anbefalingernes forklaring af skærpede krav til brugen af CO2-kompensation kommer bl.a. fra dette direktiv.  

Desuden indeholder anbefalingerne en række illustrative eksempler på såvel lovlig som ulovlig markedsføring med brug af grønne udsagn.

Erstatter kvikguiden

De nye anbefalinger erstatter Forbrugerombudsmandens Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring. Der henvises i anbefalingerne til Forbrugerombudsmandens Vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. Denne vejledning er fortsat gældende.

Anbefalingerne beskriver, hvad virksomhederne skal være opmærksomme på, og er et fortolkningsbidrag til navnlig markedsføringslovens §§ 5, 6 og 13.

Fokus på dokumentationskrav

Anbefalingerne gør en del ud af at forklare og definere, hvordan man skal og kan dokumentere grønne påstande.

Forbrugerombudsmanden råder direkte virksomheder til at benytte så konkrete udsagn som muligt, hvis de ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn. Fordi det på den måde er nemmere at dokumentere udsagnene, ligesom der er mindre risiko for at vildlede forbrugerne.

Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:

”Vi kan se, at mange virksomheder ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn. Virksomhederne skal dog huske, at de skal kunne dokumentere de udsagn, de benytter i markedsføringen. Og det kan være ganske svært. Vores anbefalinger skulle gerne bidrage til, at forbrugerne i højere grad kan stole på virksomhedernes grønne udsagn i markedsføringen. Anbefalingerne skulle også gerne gøre det klarere for virksomhederne, hvilke krav Forbrugerombudsmanden stiller til udsagn om klima, miljø og bæredygtighed i markedsføringen.”

- EHS

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

01.04.2025CSR.dk

Velux satser stort på den cirkulære model

01.04.2025CSR.dk

Trump med ultimatum til Europa: Drop diversitetsarbejdet

31.03.2025CSR.dk

Milliarddyr klimasikringsplan møder skepsis fra eksperter

31.03.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Talent Management Accelerator

28.03.2025CSR.dk

Regionerne er foran i tidsplanen for den grønne omstilling

28.03.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Sustainable Finance and ESG Integration

28.03.2025Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

27.03.2025Comm2ig

Sponseret

Analyse: Er End User Devices it-forretningens største klima-potentiale?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Forår 2025 København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

25.03.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

01.04.2025

Sted

Aarhus & København

Aalborg Kongres & Kultur Center
Konference
Work Life - et fælles sprog for trivsel og tryghed

Work Life er en årlig tilbagevendende konference med fokus på arbejdsmiljø. Temaet for 2025 er ‘Et fælles sprog for trivsel og tryghed” – og temaet er ikke valgt uden grund, for tallene taler deres tydelige sprog.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Aalborg Kongres & Kultur Center, Europa Plads 4 9000 Aalborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: Deep dive on water stewardship

Webinar 4: In this webinar we will zoom in on water stewardship and how companies can build water resilience and strengthen water management to reduce water impacts in their own operations and the value chain.

Dato

02.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

Dakofa
Konference
Hvor langt er vi med affaldssorteringen - og hvad venter forude?

Deltag i årets sorteringskonference! Her får du den nyeste status på danskernes affaldssortering, genanvendelsesniveauet i kommunerne og seneste nyt om det udvidede producentansvar for emballage, der træder i kraft i 2025.

Dato

02.04.2025

Tid

09:30

Sted

Centralværkstedet Aarhus