Greenwashing: Nye anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden

Ny udgivelse forklarer praksis, rammer og regler for markedsføring med udsagn om klima, miljø og bæredygtighed.

Foto: 123rf.com.

25.10.2024

CSR.dk

Virksomheder, som gerne vil markedsføre sig med grønne udsagn om klima, miljø og bæredygtighed, kan fremover søge råd i Forbrugerombudsmandens anbefalinger til miljømarkedsføring.

Anbefalingerne indeholder også en opdatering af Forbrugerombudsmandens praksis, herunder om blandt andet ansvar, bæredygtighed og CO2-kompensation.

I anbefalingerne er der indarbejdet relevante oplysninger om ændringen af direktivet om urimelig handelspraksis fra EU, også kendt som greenwashing-direktivet, som træder i kraft den 27. september 2026. Det har til formål at bekæmpe vildledende grønne udsagn. i Anbefalingernes forklaring af skærpede krav til brugen af CO2-kompensation kommer bl.a. fra dette direktiv.  

Desuden indeholder anbefalingerne en række illustrative eksempler på såvel lovlig som ulovlig markedsføring med brug af grønne udsagn.

Erstatter kvikguiden

De nye anbefalinger erstatter Forbrugerombudsmandens Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring. Der henvises i anbefalingerne til Forbrugerombudsmandens Vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. Denne vejledning er fortsat gældende.

Anbefalingerne beskriver, hvad virksomhederne skal være opmærksomme på, og er et fortolkningsbidrag til navnlig markedsføringslovens §§ 5, 6 og 13.

Fokus på dokumentationskrav

Anbefalingerne gør en del ud af at forklare og definere, hvordan man skal og kan dokumentere grønne påstande.

Forbrugerombudsmanden råder direkte virksomheder til at benytte så konkrete udsagn som muligt, hvis de ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn. Fordi det på den måde er nemmere at dokumentere udsagnene, ligesom der er mindre risiko for at vildlede forbrugerne.

Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:

”Vi kan se, at mange virksomheder ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn. Virksomhederne skal dog huske, at de skal kunne dokumentere de udsagn, de benytter i markedsføringen. Og det kan være ganske svært. Vores anbefalinger skulle gerne bidrage til, at forbrugerne i højere grad kan stole på virksomhedernes grønne udsagn i markedsføringen. Anbefalingerne skulle også gerne gøre det klarere for virksomhederne, hvilke krav Forbrugerombudsmanden stiller til udsagn om klima, miljø og bæredygtighed i markedsføringen.”

- EHS

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Relateret indhold

25.10.2024CSR.dk

Greenwashing: Nye anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden

25.10.2024CSR.dk

Kløften mellem klimaviden og -handling vokser kun

24.10.2024CBS Executive Fonden

Sponseret

ESG – Climbing the Data Mountain to Execute Strategy

24.10.2024CBS Executive Fonden

Sponseret

Bæredygtighed, Strategi og Forretningsudvikling

24.10.2024CBS Executive Fonden

Sponseret

Bæredygtighed og ESG i Praksis

24.10.2024CBS Executive Fonden

Sponseret

Sustainable Leadership & Transformation

21.10.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

Kortlægning af en dobbelt væsentlighedsvurdering (DMA): Nøglen til bæredygtig værdiskabelse

17.10.2024UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Stor konference om bæredygtighedsrapportering i Aalborg

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Kursus
Bæredygtighed for finansafdelingen - CSRD i praksis

Fra 1. januar 2025 skal ca. 2500 danske virksomheder i regnskabsklasse C (stor) være klar til at følge rapporteringskravene i CSRD og ESRS standarderne. Langt de fleste af disse virksomheder mangler både ressourcer og kompetencer inden for ESG området. Der er en væsentlig risiko forbundet med de kommende CSRD rapporter, hvis virksomhederne ikke kan ansætte nødvendige ressourcer eller alternativt uddanne nuværende medarbejdere.

Dato

28.10.2024

Tid

08:30

Sted

Scandic Sydhavnen Sydhavns Plads 15 2450 København SV

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

29.10.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Rambøll A/S
Webinar
Webinar: ESRS Deep-dives

As more companies embark on their CSRD journey, it’s key to go deeper and get even more hands-on. This is the essence of our webinar series on three selected standards: E1, S2, and E5.

Dato

29.10.2024

Tid

10:00

Sted

Webinar

Dansk Standard
Kursus
Asset management – Indførelse af opdateret ISO 55001

Dette kursus giver en dybdegående indsigt i forskellene mellem de tidligere og nye ISO 55000/01 standarder, og hvordan ændringerne påvirker implementeringen.

Dato

30.10.2024

Sted

København

Byggeriets Samfundsansvar
Seminar
EU krav til bæredygtighed og taksonomiens rolle i byggeriet

Hvad vil den nye EU-taksonomi for bæredygtig finansiering betyde for den danske byggebranche? Det belyser vi på dette seminar, der kombinerer oplæg og workshop omkring de nye krav til investeringer i nybyggeri og renoveringer med fokus på klima og CO2-forbrug. Du vil også blive klogere på, hvordan vi samtidigt sikrer, at der bliver bygget med den socialt bæredygtige dimension i tankerne. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

30.10.2024

Tid

09:00

Sted

Kalvebod Brygge 31, 1560 København - IDA Conference

Valified
Workshop
Valified Kickstart Forløb - Fra start til færdig bæredygtighedsrapport

Lav din CO2 beregning og bæredygtighedsrapport på 3 formiddage

Dato

30.10.2024

Tid

09:00

Sted

Online