Hård modtagelse af Klimarådets CO2-afgift

Det er muligt at nå Regeringens mål om at reducere Danmarks CO2-udslip med 70 procent i 2030, lød meldingen fra Klimarådet, der i går præsenterede sin rapport om netop den målsætning. Et af de centrale greb, en markant forøgelse af CO2-afgiften, møder imidlertid hård kritik fra erhvervslivet.

Klimarådet præsenterede sin rapport ved en velbesøgt seance i Eigtveds Pakhus ved Udenrigsministeriet. Foto: Anders Kampmann.

10.03.2020

Anders Kampmann, CSR.dk

Målet er muligt at nå, understregede Klimarådets formand, Peter Møllgaard, indledningsvist, men det vil kræve en markant indsats, lød det videre.

”Hvis vi fortsætter som nu, så når vi en reduktion i 2030 på ca. 45 procent sammenlignet med 1990, som målet er sat ud fra. Så at nå fra de 45 til 70 procent er udfordringen, og det vil kræve en mærkbar omstilling”, sagde han til den velbesøgte presseseance.

I kroner og øre viser Klimarådets rapport, at de samfundsøkonomiske omkostninger ved at opfylde målet vil stige gradvist i løbet af de næste ti år og nå 15-20 milliarder kroner om året i 2030; en beregning, som Peter Møllgaard i øvrigt påpegede er ”første overslag og behæftet med betydelige usikkerheder”.

”Det svarer til under én procent af det danske BNP, så det er ikke alverden, så hvis vi sætter handling bag ordene og går i gang med det samme, så mener vi, at det er muligt at nå 70 procents reduktion, uden at omkostningerne slår bunden ud af dansk økonomi”, sagde han.

Eksempler på løbende afgiftsstigninger frem mod 2030 på udvalgte områder. Illustration: Klimarådet.

Markant og ensartet CO2-afgift er nødvendig
Et af de helt centrale punkter i Klimarådets rapport er en højere afgift på drivhusgasser. Grundlæggende mener rådet, at udledning af drivhusgasser skal koste mere, og at dem der udleder mest, også skal betale mest for at opfylde det fælles mål.

I dag betaler de forskellige sektorer i Danmark meget forskellige afgifter for adfærd, der udleder drivhusgasser, hvilket ifølge Klimarådet gør det unødigt dyrt at opfylde målet. Derfor ligger man op til at samle de nuværende energiafgifter og CO2- afgifter i én drivhusgasafgift.

Og den skal være noget højere end niveauet i dag. 1.500 kr. pr. ton CO2e er et rimeligt bud, mener rådet, og påpeger, at det vil være en mangedobling af afgiften i flere sektorer. Benzin i transportsektoren ligger eksempelvis på 180 kr./ton i dag, mens industrien betaler omkring 250 kr./ton, hvis de fyrer med kul.

Selvom Klimarådet lægger op til, at afgiften skal stige gradvist, så borgere og virksomheder dels får tid til at vænne sig til den nye virkelighed, og dels kan nå at investere i grønne løsninger, og at man også vil arbejde med et bundfradrag, så virksomhederne ikke taber produktion til udlandet, så får afgiftsidéen hårde ord med på vejen fra flere sider.

Rådsmedlem Niels Buus Kristensen (th) fremlagde de transportrelaterede overvejelser i rapporten, der i høj grad handler om elektrificering. Foto: Anders Kampmann.

DTL: Farlig vej at gå
Adm. direktør for DTL – Danske Vognmænd, Erik Østergaard, mener ikke, at det giver mening at tale om stærkt forhøjede dieselafgifter, da kompensationen for konkurrenceudsatte virksomheder i hans optik kører uden om vognmandserhvervet.

”Det er at lege med ilden, og det kan man brænde sig på eller få våde bukser af. Det er en farlig vej, hvor de forventede klimaeffekter udhules af grænsehandel – kulstoflækage – og udkonkurrering af danske vognmænd. Og det sker på et fejlagtigt grundlag, idet der kun tages højde for afgifterne i de nærmeste nabolande Tyskland og Sverige. Men lastbiler kan sagtens tanke længere væk fx i Polen, Tjekkiet, Belgien, Holland og Luxembourg”, siger han.

Læs også: Usikkerhed om brændstoffer hæmmer transportens grønne omstilling

Ifølge Klimarådsmedlem Niels Buus Kristensen, der er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo, skal den kraftigt forhøjede afgift være en drivkraft for omstillingen af den tunge transport til eksempelvis elektricitet eller biogas, men han erkender samtidig den indbyggede usikkerhed.

”Vi er nødt til at afvente den teknologiske udvikling inden for bæredygtige drivmidler og se på, hvor Europa bevæger sig hen, før vi satser på en bestemt infrastruktur. Vi kan ikke bare køre vores eget løb i Danmark”, sagde han.

DI efterlyser andre instrumenter
Heller ikke i Dansk Industri er man ligefrem begejstrede for udsigterne til en mangedoblet CO2-afgift, som med organisationens ord ’vil skade den grønne omstilling, koste job og gøre vores samfund fattigere’, som det lyder.

”Hvis vi griber den grønne omstilling rigtigt an, kan vi både komme i mål med vores store klimaambitioner – og gøre vores samfund rigere. Men de skyhøje CO2-afgifter, som Klimarådet foreslår, vil have den stik modsatte effekt. Vi er ikke afgiftsforskrækkede og foreslår selv at hæve afgiften, så den kommer på niveau med EU’s kvotepris. Men Klimarådets forslag er så vidtrækkende, at vi blot vil flytte CO2-udledning til udlandet og få lavere vækst og færre job”, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

To gennemgående spor

Klimarådet skelner i omstillingen mod 2030 mellem to spor: Implementeringssporet og udviklingssporet.

Implementeringssporet repræsenterer alle de løsninger og teknologier, vi allerede kender, og som er nødvendige at implementere for at komme det første stykke ad vejen mod 70-procentsmålet i 2030. Med dette spor nås omkring 60 procents reduktion, og det indebærer blandt andet, at al el og varme bliver produceret af vedvarende kilder blandt andet som følge af et kulstop inden 2025.

Udviklingssporet repræsenterer de mere ukendte, strategiske omstillingselementer, der skal til at for at nå i mål med 70-procentsmålet i 2030, og som også skal sikre, at vi når det endelige mål i 2050 om klimaneutralitet. Sporet indebærer blandt andet, at Danmark snarest udvikler en strategi for CO2-lagring, og at landbruget, transportsektoren og industrien bidrager med yderligere reduktioner.

Den kompensationsløsning, som Klimarådet præsenterer i sin rapport, giver man heller ikke meget for i DI, da den simpelthen er for usikker, mener man.

”Det er særdeles usikkert, om Danmark vil kunne få EU-godkendt så omfattende særhensyn i form af kompensationstiltag, som Klimarådets hovedanbefalinger kræver. Den usikkerhed vil sætte sig i danske virksomheder og kan blive en hæmsko for investeringer i den grønne omstilling. Derfor er det svært at forstå Klimarådets ensidige tilgang, og det understreger, hvorfor der er behov for at tage andre instrumenter i brug for at realisere målet”, siger Lars Sandahl Sørensen.

Dansk Metal: Industrivirksomhederne vil selv tage ansvar
I fagforbundet Dansk Metal er man tilhængere af 70 procents-målsætningen, og hilser mange af tiltagene velkomne, skriver organisationen, men når det gælder den øgede afgift, er man på linje med DI og mener, at Klimarådet ’spiller hasard med danske produktionsarbejdspladser’.

”Forslaget om at skrue markant op for CO2-afgifterne for industrivirksomhederne i Danmark er vi lodret imod. Det vil i praksis virke som en særafgift på danske produktionsarbejdspladser, som er i stærk international konkurrence. Konsekvensen af at gennemføre forslaget vil være udflytning af gode danske arbejdspladser uden det batter på det globale CO2-udslip”, lyder det fra formand Claus Jensen.

Derimod mener man, at samfundet kan forvente, at de danske industrivirksomheder selv vil tage ansvar og bidrage til den grønne omstilling. Ikke alene på grund af hensynet til klimaet og miljøet, men også fordi der i fremtiden vil være en stor konkurrencemæssig fordel ved salg af produkter med en lav CO2-udledning.

”De danske produktionsvirksomheder er selvfølgelig ikke i mål på den grønne dagsorden, men de har allerede gjort meget for at mindske CO2-udledningen. Som Klimarådet påpeger, så er de fleste energiinvesteringer heldigvis rentable allerede i dag, og derfor er der ingen grund til at spille hasard med konkurrenceevnen og de mange tusinde arbejdspladser, vi har i ProduktionsDanmark” siger Claus Jensen.

Strakspakke

Jo længere tid der går, før politikerne udmelder nye rammevilkår, jo større er risikoen for, at der foretages investeringer, der ikke peger frem mod målet i 2030. Klimarådet fremlægger derfor en såkaldt strakspakke, der indeholder en række tiltag, som man mener bør gennemføres hurtigst muligt for at sikre tidlige reduktioner og forhindre fejlinvesteringer.

Det drejer sig bl.a. om:

  • En udfasning af kul i det danske energimix inden 2025
  • Mere vedvarende energi gennem udbud af havvind, landvind og solenergi
  • Stop for salg af benzin- og dieselbiler i 2030, inkl. hybrider
  • En national strategi for teknologien CCS (Carbon Capture and Storage), der kan indfange og lagre CO2 inden den når ud i atmosfæren.

Klimaministeren er forbeholden
På den politiske front er den ansvarlige på området, klimaminister Dan Jørgensen (S), enig med Klimarådet i, at skatter og afgifter er nødvendige, at de også bliver en del af de kommende forhandlinger om klimahandlingsplaner. Samtidig er han dog forbeholden, når det gælder rådets konkrete anbefaling.

”Det er klart, at store dele af dansk erhvervsliv siger, at hvis man bare gør det her blindt, så betyder det, at der vil flytte rigtig mange danske arbejdspladser til udlandet”, siger ministeren ifølge Ritzau og fortsætter:

Læs også: CO2-afgifter skal indfri Danmarks klimaambitioner

”Det vil have en dobbelt negativ effekt. Dels for vores eget samfund, hvor vi vil tabe velfærd og job, men også for klimaet, for det får det jo ikke bedre af, at produktionen komme til at ligge i andre lande med dårligere miljøkrav.”

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024Slow A/S

Sponseret

Hvorfor kalder vi kaffe for "Java"? Og andre sjove kælenavne

20.12.2024CSR.dk

Realdania bag ny indsats for cirkulært byggeri i Danmark

19.12.2024CSR.dk

Nyt studie belyser sociale mediers miljøbelastning

19.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea er kåret til europæisk klimaleder for tredje år i træk

19.12.2024SustainBusiness

Sponseret

Et kig ud i fremtiden med Sebastian Mernild

19.12.2024Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Bønner fra kaffens verden

18.12.2024CSR.dk

Klimakredit-diskussionen er langt fra slut

17.12.2024CSR.dk

’Verdens Bedste Indkøber 2024’ er hædret for sit fokus på bæredygtighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams