Heftig politisk debat om CSR-klageinstitution
Regeringens planer om at oprette en ny klage- og mæglingsinstitution for virksomhedernes samfundsansvar har skabt stor politisk debat.
Regeringen ønsker som et led i sin netop offentliggjorte ”handlingsplan for socialt ansvar”, at oprette en særlig CSR klage- og mæglingsinstitution, som skal behandle klager om brud på menneskerettigheder.
Læs også: Ny handlingsplan for virksomheders samfundsansvar
Planerne er dog blevet mødt med skarp kritik fra Venstre, Liberal Alliance og den liberale tænketank CEPOS i den forgangne uge. Utilfredsheden skyldes blandt andet, at klageinstitutionen, som skal følge OECDs retningslinjer for multinationale selskaber, har ret til at offentliggøre navne på virksomheder, der er involveret i krænkelser af menneskerettigheder og udtale kritik af danske virksomheders datterselskaber i udlandet.
Kritik fra blå blok
”Alle virksomheder skal selvfølgelig stå til ansvar for, hvad de gør, og de skal være villige til at blive debatteret i offentligheden. Jeg synes bare ikke, vi skal have en statslig institution, som for skatteyderkroner hænger dem ud i offentligheden, selv om de ikke har gjort noget ulovligt,” siger Liberal Alliances erhvervsordfører Ole Birk Olesen til Berlingske.
Venstres er erhvervsordfører Kim Andersen er også skeptisk. Overfor Berlingske kritiserer han, at den ikke-retslige klage-institution kan bruge OECD-retningslinjerne til at fælde danske virksomheder.
”Jeg er overordentligt skeptisk, og jeg er bekymret for virksomhedernes retssikkerhed. Jeg frygter en masse bøvl, omkostninger og retssikkerhedsproblemer for virksomhederne, og derfor retter jeg nu en række spørgsmål til ministeren,” siger erhvervsordfører Kim AndersenS
Stopper konflikter tidligt
I den socialdemokratisk lejr forstår erhvervsordfører Benny Engelbrecht ikke den borgerlige kritik.
”De danske virksomheder er en del af en ny global markedsplads. Det betyder, at der blandt andet er opstået nye etiske, miljømæssige og sociale udfordringer for virksomhederne.
Et effektivt ikke-retligt mæglings- og klageorgan for ansvarlig virksomhedsadfærd, hvor konkrete sager kan behandles neutralt, er en fremragende ide. Ikke-retlige mæglings- og klagemekanismer har nemlig den fordel, at de kan arbejde hurtigere end domstolene, og de kan komme ind i en konflikt på et tidligere stadie, inden den er eskaleret,” skriver Engelbrecht på det kommunale. debatforum Agora.
DI overvejende positiv
DI har også blandet sig i debatten i den forgangne uge. Organisationen er overvejende positiv overfor mæglings- og klageinstitutionen.
”Det fremlagte forslag ligger umiddelbart tæt op af de anbefalinger, som Rådet for Samfundsansvar (tidligere) udformede, og som DI anser for at være et acceptabelt kompromis. Vi hæfter os blandt andet ved, at klager over alle typer af organisationer, herunder også kommuner, NGO’er og ministerier, kan blive indbragt for institutionen. Det betyder, at en ansvarlig adfærd ikke kun bliver begrænset til noget, virksomheder bør udøve, men at det anses for at være noget, alle organisationer bør tage et medansvar for,” pointerer Kim Haggren, der er chef for erhvervsjura og CSR i DI.
Oprettelsen af klageorganet kommer til at koste tre millioner kroner årligt.