19.08.2019  |  Klima, miljø og energi

Hobro IK har ambitioner om at blive den grønneste fodboldklub

Den nordjyske fodboldklub Hobro IK vil være forrest på bæredygtighedsfronten. Flere grønne tiltag skal således bringe klubben i den grønne førertrøje.

Superligaklubben Hobro IK vil være Danmarks mest klimavenlige. Sådan lyder beskeden fra drifts- og eventchef Henrik Hammershøj, som TV2 Nord har talt med.

Læs også: Ansvarlig bold i Aarhus og Farum

Fodboldklubben har en CSR-strategi på plads, og har gennemført en række tiltag, der skal sikre ambitionerne. Der er f.eks. blevet installeret solceller på taget af hjemmebanen DS Arena, hvor plænen i forvejen bliver opvarmet med jordvarme.

Hobro IK har desuden planer om, at 95 procent af banens vanding skal ske med regnvand. På sammen måde skal 95 procent af den energi, som klubben bruger til opvarmning, være fra vedvarende energikilder, ligesom al belysning skal skiftes til LED.

Klubberne kan tjene penge på CSR
Der kommer mere og mere fokus på CSR i dansk fodbold – og er man god til det, så kan man tiltrække sponsorer og tjene penge på det, lyder det fra Kenneth Cortsen, sportsøkonom ved UCN.

”Klubberne får selvfølgelig skabt noget positiv omtale ved, at de tager et samfundsmæssigt ansvar. Hvis man så gør det strategisk og gør det på en måde, hvor det kan komme potentielle sponsorer til gode, så kan det styrke ens kommercielle forretningsmodel”, siger han til TV2 Nord.

Læs også: Fodboldklubber dropper Dubai efter fankritik

Henrik Hammershøj forklarer da også, at klubbens ambitioner både skal være med til at give besparelser og styrke dens image.

- SDN

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere