Ansvarlig bold i Aarhus og Farum
Fodboldklubberne AGF og F.C. Nordsjælland har markeret sig uden for kridtstregerne i den forløbne uge. Førstnævnte har udgivet sin sociale regnskab for 2018, mens Farumholdet satte fokus på Kvindernes Internationale Kampdag med et anderledes initiativ.
Som tidligere berettet her på CSR.dk, er den bedste danske herrefodboldrække, ALKA Superligaen, blandt verdens mest ansvarlige, også selvom ligaen på den seneste Responsiball-rangering er blevet overhalet af den øverste amerikanske række, MLS.
To af klubberne i den danske liga, AGF og F.C. Nordsjælland, tog i sidste uge stafetten videre på hver sin front.
I Aarhus har ”de hvi’e” således netop udgivet sit Sociale Regnskab 2018, der fortæller om selskabets CSR-aktiviteter sidste år. Med egne ord har klubben ’haft fuldt blus på CSR-kedlerne med små og store projekter’.
Det gælder bl.a. de mere end 70 samarbejdsklubber, der i alt har haft kontakt til AGF i 65.000 timer i årets løb ved for eksempel besøg til kampe, træning i klubberne, besøg af spillere, uddannelse af trænere og frivillige og showkampe.
"For AGF er det en grundlæggende værdi at være socialt ansvarlig gennem et stort engagement i samfundet omkring os - især i Aarhus, hvor vi aktivt ønsker at bidrage til en positiv udvikling. Det sociale regnskab for 2018 fortæller om det arbejde og viser, hvor vi sidste år satte et aftryk og hvor mange mennesker og institutioner, der har glæde af vores virke og tilbud”, siger direktør i AGF A/S, Jacob Nielsen.
Også en række af byens institutioner og organisationer har glæde af et samarbejde med AGF. Blandt andre har man haft besøg af Reden Aarhus, der er et være- og rådgivningssted for kvinder.
”Samarbejdet med AGF har stor betydning. Ikke kun fordi, at det giver en god oplevelse, men også fordi, at det styrker kvindernes relation og tillid til os, hvilket giver langt bedre muligheder for at arbejde socialfagligt med de sværere ting i deres liv. Så stor tak til AGF”, siger leder af Reden Aarhus, Anders Sørensen.
Mændene spillede for kvinderne
I Farum var kvinderne også i fokus for nylig. I anledning af Kvindernes Internationale Kampdag i fredags, d. 8. marts, valgte F.C. Nordsjælland således at fremhæve en række stærke kvindeskikkelser i søndagens storkamp mod F.C. København.
Ved den lejlighed havde alle hjemmeholdets spillere fået lavet specielle kamptrøjer, hvor deres eget navn var erstattet af navnet på deres kvindelige forbillede. Navne som Beyoncé, Dronning Margrethe, Serena Williams, Michelle Obama, Oprah Winfrey og Rosa Parks var derfor at finde på banen i løbet af de 90 minutter.
”Ligestilling er et af kerneprincipperne hos FC Nordsjælland, og (…) i år vil vi igen gerne gøre vores for at kaste fokus på kampen for ligestilling – både i Danmark og internationalt. (…) Det føles naturligt for os at benytte vores platform til det, og vi er meget glade for den positive tilgang og energi, som vores Superligahold har vist i forbindelse med at vælge og hylde deres kvindelige rollemodel”, siger direktør i FCN Søren Kristensen.
Midtbanespilleren Jacob Steen Christensen valgte eksempelvis klimaaktivisten Greta Thunberg fordi hun ”(…) er i gang med at forandre verden. Hun kæmper ikke for sig selv, men for alle, og hun er så iskold, når hun adresserer de klimaproblemer, som alle beslutningstagerne ikke rigtigt tør røre ved. Det der med at pakke ting ind og lade stå ved vil hun ikke finde sig i. Hun er modig. Hun er en leder. Hun udviser initiativ. Alle egenskaber jeg selv beundrer og stræber efter som fodboldspiller og menneske. Greta Thunberg er et forbillede for min generation”, som han siger.
Læs også: Engelsk klub certificeret som verdens første CO2-neutrale fodboldklub
De fleste af de unikke trøjer er i færd med at blive solgt blandt klubbens partnere og sponsorer, mens enkelte sættes på internetauktion. Samtlige indtægter fra salget af trøjerne vil gå ubeskåret til klubbens pige- og kvindeafdeling.
-AK