Hvad får virksomhederne til at rykke på ESG-agendaen?
Geopolitisk ustabilitet og regulatorisk usikkerhed omkring EU’s omnibus har fået flere virksomheder til at genoverveje deres bæredygtighedsarbejde. Det er dog vigtigt at huske, at der er flere grunde til at arbejde med ESG, som ikke kun handler om compliance.
Foto: SustainX
Som Commercial Lead har jeg mange dialoger med ESG-ansvarlige og ledere fra forskellige virksomheder. For at kunne rådgive dem bedst muligt, kræver det, at jeg forstår deres bevæggrunde for at arbejde med bæredygtighed og klima.
Jeg oplever dog ofte, at der ikke er enighed om motivation og ambition internt i virksomhederne. Denne artikel forsøger at belyse den problemstilling.
Først vil jeg præsentere de tre primære motivationsfaktorer, som driver virksomhedernes ESG-arbejde. Dette kan hjælpe med at afstemme forventninger og ambitioner, så virksomhederne kan få mest muligt ud af deres bæredygtighedsinitiativer.
Jeg afslutter med konkrete spørgsmål, som kan hjælpe jer internt med at forventningsafstemme motivation og ambitioner for bæredygtighedsområdet.
De tre motivationsfaktorer
I mit daglige arbejde hører jeg mange forskellige grunde til, hvorfor virksomheder ønsker at rykke på ESG-agendaen.
Er det eksterne lovkrav, som presser dem? Kommer der strammere krav fra kunder, som efterspørger større transparens på virksomhedens miljømæssige og sociale aftryk? Eller er der taget en strategisk beslutning på øverste ledelsesgang om at høste nogle af ESG-arbejdets værdiskabende effekter?
Det er ofte temaer, som går igen i dialogerne. Disse kan groft sagt inddeles i tre kategorier: regulatorisk compliance, interessentkrav og strategisk værdiskabelse.
Lad os nu tage dem én af gangen.
Regulatorisk compliance
Den højaktuelle omnibus fra EU Kommissionen om at simplificere bæredygtighedskravene til virksomhedernes due diligence og rapportering har skilt fårene fra bukkene. Usikkerheden fra Bruxelles har fået mange virksomheder til at stoppe op og afvente de endelige krav.
En stærk drivkraft hos de virksomheder, som skeler meget mod udviklingen i lovkravene og som i disse dage sætter bæredygtighedsindsatser på pause er compliance. Her er det vigtigste at holde sig inde for loven. Lovpligtighed fylder dagsordenen og budgettet styres med hård hånd.
Interessentkrav
En anden stærk faktor, der driver virksomhedernes bæredygtighedsarbejde kommer fra specifikke krav fra vigtige stakeholders. EU’s lovkrav skaber en “trickle-down effekt”, hvor virksomheder, der ikke direkte er underlagt lovgivning, oplever øgede krav fra kunder og andre interessenter. Dette kan presse virksomheder til at forbedre deres bæredygtighedsarbejde.
Måske man som virksomhed er leverandør til en større virksomhed, der nu kræver, at man kan levere bedre data på miljømæssige og sociale påvirkninger. Det kan også være, at en interesseorganisation har skabt negativ medieomtale omkring virksomhedens påvirkninger og det har sat skub i bæredygtighedsarbejdet.
Strategisk værdiskabelse
Sidst har vi den strategiske motivation. Jeg møder flere CEOs med høje ambitioner og et langsigtet perspektiv, som ser store konkurrencemæssige fordele i at investere i ESG-agendaen.
De er mindre påvirket af den igangværende omnibus-diskussion, da de allerede har identificeret stærke forretningsfordele i deres strategiproces, som de ønsker at jagte uanset, hvordan de specifikke bæredygtighedskrav med omnibussen kommer til at se ud.
Nogle virksomheder ser eksempelvis CSRD’s dobbelt væsentlighedsvurdering, som et værdifuldt strategisk værktøj. Med dobbelt væsentlighedsprincippet og efterfølgende arbejde med ESG-dataindsamling opnår virksomhedslederne bedre information, som i sidste ende vil lede til et større strategisk overblik og bedre beslutningstagen.
På samme måde kan et ambitiøst ESG-arbejde med et stærkt datafundament være værdifuldt i virksomhedernes risikostyring. Her oplever mange virksomheder, at deres største forretningsrisici er tætforbundet med de sociale og miljømæssige forhold, som de gennem deres ESG-arbejde nu har fået større indsigt i.
Man må heller ikke underkende den store brandværdi, som en ambitiøs tilgang til bæredygtighed kan have. Mange CEOs øjner muligheden for at tage en grøn førerposition i markedet. En markedsposition, der eksempelvis kan stille virksomheden stærkt i jagten efter nye talenter i et konkurrencepræget arbejdsmarked.
Mine anbefalinger
For at sikre et effektivt og succesfuldt ESG-samarbejde på tværs af organisationen kan man med ovenstående motivationsfaktorer i baghovedet stille følgende spørgsmål, når man fastsætter og beslutter virksomhedens ambitionsniveau med ledelsen:
- Hvorfra kommer vores motivation for at arbejde med ESG? Vil vi sikre lovmæssig compliance? Møde omverdenens krav? Eller ser vi strategisk værdi?
- Hvad har vi af ressourcer internt? Matcher de vores ambitionsniveau? Har vi brug for ekstern sparring for at lykkes?
- Hvad har vi af økonomiske ressourcer? Har vi midler til at rykke på vores mål og ambitioner?
Disse spørgsmål kan hjælpe med at skabe en fælles forståelse mellem ledelsen, ESG-ansvarlige og eksterne specialister.
Kontakt mig gerne på mbm@sustainx.dk, hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen. Jeg sparrer også gerne med ESG-ansvarlige om, hvordan de kan tage snakken med ledelsen.