Hvad skal virksomheder med børn?
Investeringer i børn skaber gode markeder, og kunderne kan lide det. UNICEF afholder Børnenes Dag og viser, hvad CSR med fokus på børn kan handle om.
På mandag d. 21. november er det Børnenes Dag. FN’s Børnekonvention fylder år og UNICEF Danmark benytter lejligheden til at samle virksomhedsledere, politikere og offentlige aktører i Danmark til et stort netværksevent: Børnenes Dag.
Børnenes dag
Programmet for Børnenes dag kan ses her.
Udover ti forskellige workshops at vælge mellem, taler både statsminister Lars Løkke Rasmussen, administrerende direktør for LEGO Group, Jørgen Vig Knudstorp, chef for UNICEF i Syrien, Hanaa Singer og professor i jura på Oslo universitet og medlem af FNs Børnekomité, Kirsten Sandberg. Og så kan man hilse på børn fra UNICEFs Rettighedsskoler og se hvem der bliver kåret som modtager af Børnenes Pris 2016.
Men hvorfor skal virksomheder egentlig interessere sig for børn? Det første svar på det spørgsmål er stort set altid, ”fordi børn er fremtiden”. Det er objektivt rigtigt, men det kan måske være svært at komme på virksomehedens budget, hvis det er det eneste argument man har i posen.
Markedsudvikling, medarbejdere og forbrugere
Ifølge Morten Jørgensen, som er fundraisingchef i UNICEF er der andre, mere konkrete grunde.
”For det første gavner virksomheders investeringer i børn og uddannelse de samfund, børnene bor i, og det giver dygtigere arbejdskraft, mere stabile samfund med mulighed for at blive kommercielt interessante markeder i fremtiden. For det andet ved vi, at forbrugere synes det er vigtigt, at virksomheder bakker op om børn, det skaber en vis form for loyalitet. Det gælder i Danmark og i resten af verden,” siger han.
Et sidste argument for at fokusere på børn i sit CSR-arbejde, handler om den kommende generation af medarbejdere – dem vi kalder Millenials. Alle undersøgelser viser, at de har et stort ønske om at blive associeret med virksomheder, som bidrager til en positiv samfundsudvikling.
Det er da også langs de linjer, UNICEF byder ind, når de indgår partnerskaber med virksomheder.
”Det kan være aktiviteter, der engagerer virksomheden og dens medarbejdere i en fælles sag, eller noget der er vendt mod forbrugere, hvor virksomehedens brand bliver associeret med en et objektivt godt formål,” forklarer Morten Jørgensen.
Naturligt for Lego
Kongen af legetøjsvirksomheder, Lego, er stærkt repræsenteret på Børnenes Dag i 2016. De har ikke overraskende et stærkt fokus på børn i deres CSR-arbejde, og har siden 2015 haft et omfattende partnerskab med UNICEF om at udbrede viden om hvordan man kan inkludere børn i en virksomheds ansvarlighedsarbejde.
”UNICEF har forklaret os, at der mangler viden om, hvordan påvirkningen ser ud, og inspiration til, hvordan man som virksomhed sikrer en positiv påvirkning. Vi har derfor forpligtet os til at dele vores gode eksempler til inspiration,” forklarer Katrine Kirk Muff, som også taler på en workshop til Børnenes Dag.
Partnerskabet indebærer også, at UNICEF rådgiver Lego om virksomhedens egne aktiviteter.
”Sammen med UNICEF arbejder vi eksempelvis i vores egen forretning på at reducere den risiko for børn, der opstår i takt med den digitale revolution – samtidig med, at vi gør det muligt for børnene at udnytte de fordele digitaliseringen medfører. UNICEF har dén ekspertviden, der skal til for, at vi kan blive ved med at skabe de bedst mulige rammer for børn i en verden under stadig forandring. Helt konkret har UNICEF bidraget med deres viden og leveret input til vores reviderede policy når det gælder markedsføring til børn samt digital sikkerhed for børn,” siger Katrine Kirk Muff.