Hvad skal virksomheder med børn?

Investeringer i børn skaber gode markeder, og kunderne kan lide det. UNICEF afholder Børnenes Dag og viser, hvad CSR med fokus på børn kan handle om.

Thomas Kirk Kristiansen, fjerdegenerationsejer af Lego Koncernen, udvekslede måske byggetricks, da virksomheden og Unicef lancerede deres partnerskab ved en event i New York i marts 2015.

17.11.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

På mandag d. 21. november er det Børnenes Dag. FN’s Børnekonvention fylder år og UNICEF Danmark benytter lejligheden til at samle virksomhedsledere, politikere og offentlige aktører i Danmark til et stort netværksevent: Børnenes Dag.

​Børnenes dag

Programmet for Børnenes dag kan ses her.

Udover ti forskellige workshops at vælge mellem, taler både statsminister Lars Løkke Rasmussen, administrerende direktør for LEGO Group, Jørgen Vig Knudstorp, chef for UNICEF i Syrien, Hanaa Singer og professor i jura på Oslo universitet og medlem af FNs Børnekomité, Kirsten Sandberg. Og så kan man hilse på børn fra UNICEFs Rettighedsskoler og se hvem der bliver kåret som modtager af Børnenes Pris 2016. 

Men hvorfor skal virksomheder egentlig interessere sig for børn? Det første svar på det spørgsmål er stort set altid, ”fordi børn er fremtiden”. Det er objektivt rigtigt, men det kan måske være svært at komme på virksomehedens budget, hvis det er det eneste argument man har i posen.

Markedsudvikling, medarbejdere og forbrugere
Ifølge Morten Jørgensen, som er fundraisingchef i UNICEF er der andre, mere konkrete grunde.

”For det første gavner virksomheders investeringer i børn og uddannelse de samfund, børnene bor i, og det giver dygtigere arbejdskraft, mere stabile samfund med mulighed for at blive kommercielt interessante markeder i fremtiden. For det andet ved vi, at forbrugere synes det er vigtigt, at virksomheder bakker op om børn, det skaber en vis form for loyalitet. Det gælder i Danmark og i resten af verden,” siger han.  

Et sidste argument for at fokusere på børn i sit CSR-arbejde, handler om den kommende generation af medarbejdere – dem vi kalder Millenials. Alle undersøgelser viser, at de har et stort ønske om at blive associeret med virksomheder, som bidrager til en positiv samfundsudvikling.

Det er da også langs de linjer, UNICEF byder ind, når de indgår partnerskaber med virksomheder.

”Det kan være aktiviteter, der engagerer virksomheden og dens medarbejdere i en fælles sag, eller noget der er vendt mod forbrugere, hvor virksomehedens brand bliver associeret med en et objektivt godt formål,” forklarer Morten Jørgensen.

Naturligt for Lego
Kongen af legetøjsvirksomheder, Lego, er stærkt repræsenteret på Børnenes Dag i 2016. De har ikke overraskende et stærkt fokus på børn i deres CSR-arbejde, og har siden 2015 haft et omfattende partnerskab med UNICEF om at udbrede viden om hvordan man kan inkludere børn i en virksomheds ansvarlighedsarbejde.

”UNICEF har forklaret os, at der mangler viden om, hvordan påvirkningen ser ud, og inspiration til, hvordan man som virksomhed sikrer en positiv påvirkning. Vi har derfor forpligtet os til at dele vores gode eksempler til inspiration,” forklarer Katrine Kirk Muff, som også taler på en workshop til Børnenes Dag.

Partnerskabet indebærer også, at UNICEF rådgiver Lego om virksomhedens egne aktiviteter.

”Sammen med UNICEF arbejder vi eksempelvis i vores egen forretning på at reducere den risiko for børn, der opstår i takt med den digitale revolution – samtidig med, at vi gør det muligt for børnene at udnytte de fordele digitaliseringen medfører.  UNICEF har dén ekspertviden, der skal til for, at vi kan blive ved med at skabe de bedst mulige rammer for børn i en verden under stadig forandring. Helt konkret har UNICEF bidraget med deres viden og leveret input til vores reviderede policy når det gælder markedsføring til børn samt digital sikkerhed for børn,” siger Katrine Kirk Muff.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

24.06.2024CSR.dk

Derfor skal ESG-folk gå op i kommunikation

24.06.2024CSR.dk

ESG-kommunikation står med fem kritiske opgaver

20.06.2024Kunde & Co A/S

Sponseret

Seks principper til at få styr på din positionering og kommunikation omkring bæredygtighed

20.06.2024CSR.dk

Rigspolitiet køber sko af kritiseret skogigant

13.06.2024CSR.dk

Svensk tøjkæde anklages for greenwashing

10.06.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Industri
Webinar
Lær af andre virksomheders arbejde med biodiversitet

Bliv inspireret af danske virksomheders erfaringer med biodiversitet, som er indsamlet i projektet Biodiversitet – inspiration til dansk erhvervsliv, og hør Vattenfall fortælle om deres arbejde med biodiversitet i strategi, værdikæde og rapportering.

Dato

04.07.2024

Tid

10:00

Sted

Online