Hvem har Danmarks mest bæredygtige brand?

For andet år i træk er REMA 1000 kåret til det mest bæredygtige brand blandt danske forbrugere, som ellers er stærkt skeptiske over for bæredygtighedsbudskaber fra virksomheder.

Grafik: SB Index.

23.03.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

I flere år dominerede Coop ranglisten i Sustainable Brand Indexs årlige undersøgelse af forbrugeres opfattelse af brands i forhold til bæredygtighed. Ikke blot vandt Coop-brandet selv fire ud af de ti gange undersøgelsen er foretaget i Danmark, i yderligere to år var vinderen et brand i Coop-familien.

2022's top 10 over brands med højest bæredygtighedsscore blandt 9.500 danske forbrugere. Grafik: SB Index.

Den tid ser ud til foreløbigt at være ovre. I undersøgelsen fra 2022 fastholder REMA 1000 sidste års førsteplads som Danmarks mest bæredygtige brand, mens Coop lander på en fjerdeplads. Lego klatrer op på en andenplads og Thise Mejeri indtager tredjepladsen.

Hvorfor vinder REMA 1000?
”At REMA 1000 igen indtager førstepladsen viser, at de har gjort et varigt indtryk på de danske forbrugere, når det kommer til bæredygtighed. Det er den lokale forankring, der er højt værdsat, men også at de bliver opfattet som et brand, der arbejder hårdt mod madspild,” siger Erik Elvingsson Hedén, stifter af Sustainable Brand Index.

Spørger man REMA 1000 selv, svarer de at kilden til succes ligger i nogle af de mange initiativer, de har sat i gang, og som kunderne tager positivt imod. Det seneste år er REMA 1000 blandt andet stoppet med at flyve varer hjem til deres butikker, har etableret Danmarks største tagbasererede solcelleanlæg på deres lager og indgået et stort partnerskab med Dyrenes Beskyttelse om at løfte dyrevelfærden markant på flere områder samt stoppet salget af hurtigtvoksende kyllinger - for bare at nævne nogle af initiativerne.

Vi er de mest skeptiske
Undersøgelsen gennemføres hvert år i otte lande, og der er især et punkt, hvor danske forbrugere skiller sig ud: De er mest skeptiske over for bæredygtighedsbudskaber. Det ses i to målepunkter.

For det første er den gennemsnitlige ranking af brands i den danske undersøgelse 41 procent, mens Norge og Finlands tal for samme er henholdsvis 67 og 60 procent.

Læs også: Frygt for greenwashing kan reduceres med ordentligt forarbejde

Det andet målepunkt viser, at man i Danmark konstaterer den største forskel mellem dem, der ser positivt på kommunikation om bæredygtighed og dem, der har tillid til kommunikation om bæredygtighed. For mens næsten halvdelen af forbrugerne er positive over for kommunikation om bæredygtighed, mener kun 26 procent at kommunikationen er troværdig. Samme tal ses i Sverige, mens forskellen i Norge, Finland og Holland er langt lavere. Og i Danmark, Sverige og Finland er den opfattede netto-troværdighed decideret negativ.

Fordi kvaliteten halter
SB Index peger i årets rapport på, at det er kvaliteten af kommunikationen der gør, at troværdigheden halter.

”Meget kommunikation er for generisk, ofte fordi brands opfatter det som nødvendigt at kommunikere i hvert fald et eller andet om bæredygtighed. Dette pres for at blive en del af debatten fører ikke sjældent til dårlig kvalitet, som bidrager til opfattelsen af, at man ikke kan stole på bæredygtighedskommunikation,” skriver SB Index i den danske rapport for 2022.

Men, som man siger, så er der intet, der er så galt, at det ikke er godt for noget. SB Index peger nemlig samtidig på, at en tredjedel af forbrugerne ikke har taget stilling til troværdighedsspørgsmålet, og derfor stadig kan påvirkes i positiv retning.

Op- og nedture
I 2022-udgaven af SB Indexs årlige karakterbog for bæredygtighedsbranding af forbrugerbrands er der en vis bevægelse i top 10. Lego fortsætter med at klatre op ad ranglisten og kommer på andenpladsen, mens Thise Mejeri er nummer tre. Coop ligger nummer fire, lige foran Aarstiderne.

Blandt de brands, der klatrer mest op ad listen i undersøgelsen, er Scandlines (+93 pladser), Sparekassen Kronjylland (+69 pladser), Joe & The Juice (+64 pladser) og Sparekassen Sjælland-Fyn (+63 pladser).

Den største nedtur oplever Nemlig.com, der er faldet med 113 pladser og Haribo, der faldt med 87 pladser siden sidste år.

Sustainable Brand Index er Europas største uafhængige brandundersøgelse om bæredygtighed, og er blevet gennemført årligt i Danmark siden 2013. I 2022-undersøgelsen blev et repræsentativt udsnit på 9.500 danskere i alderen 16-75 år interviewet mellem december 2021 og februar 2022. I alt 233 brands i 23 sektorer blev vurderet på deres oplevede præstationer på tværs af de 17 globale bæredygtighedsmål.

Se ranglisterne og læs mere om undersøgelsen her. Om kort tid vil en optagelse af lanceringswebinaret være tilgængelig samme sted. 

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

21.11.2024CSR.dk

Nyt projekt vil kortlægge plastforurening

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

08.11.2024CSR.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

29.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

ESG skal både være målbart og mærkbart

22.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Fra korslagte arme til gode kundedialoger

14.10.2024Floral Affairs ApS

Sponseret

Vi fejrer 1-års jubilæum – få en gratis buket fra os!

30.09.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Bliv klogere på forbrugeradfærd og grøn kommunikation

26.09.2024CSR.dk

Følelser afslører hvor meget vi går op i miljø

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V