Hvordan får syerskerne i Bangladesh en løn de kan leve af?

Nordea siger, at H&M skal øge prisen med mindre end fire kroner pr skjorte for at sikre, at syerskerne hos deres leverandører får en løn, de kan leve af. Så simpelt er det ikke, siger H&M. Eller er det?

18.07.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

I Nordea fik de i begyndelsen af 2017 en ganske udadvendt chef for ansvarlige investeringer. Han hedder Sasja Beslik, og d. 31. maj gik han i kødet på H&M.

Den dag skrev han således på Twitter, at ”de havde regnet på det i Nordea” og havde fundet ud af, at en fordobling af lønnen til syerskerne i Bangladesh ville lægge blot 2,19 kroner til prisen på en skjorte, der på H&Ms hjemmeside koster 129 kroner. Skulle man sikre leveløn ville prisen skulle stige med 3,80 kroner.

Nogle dage senere traf CSR.dk Sasja Beslik på telefonen, for at finde ud af, hvorfor han og Nordea gik ud med sådan en melding.

”H&M er forbundet med 100.000-vis af mennesker i deres supply chain, hvoraf nogle har dårlige arbejdsforhold. Vi har aktier i virksomheden, så vi ser det som en del af vores aktive ejerskab," sagde han.

H&M: Så simpel er løsningen ikke
Men så nemt er det altså ikke, hvis man spørger H&M. Deres svar kommer – som altid – på en mail.

”Diskussionen omkring lønninger er kompleks og derfor er det vigtigt, at man ikke forsimpler løsningen ved at foreslå, at H&M ved at hæve prisen på vores varer med 2,19 kroner kan fordoble lønningerne for syerskerne,” skriver de.

De forklarer, at en leverandør typisk producerer varer for flere brands, og at det ”ganske enkelt ikke kan udledes, at højere priser i butikkerne direkte fører til højere lønninger hos syerskerne”, og at det jo er sådan, at ”en syerske får præcis samme løn uanset om han eller hun syr tøj for et brand, hvor en trøje koster 199 kroner eller 1999 kr”.

Læs også: Ny Bangladesh Accord lægger vægt på fagforeninger

H&M’s holdning er, at for at sikre højere lønninger i et land som Bangladesh, kræver det løsninger der involverer arbejdsmarkedets parter, og at det skal internationale brands og diverse internationale organisationer arbejde sammen om at få til at ske.

Den model er da også integreret i deres bæredygtighedsstrategi, som har en fair wages”-komponent. Den skal i første omgang sikre, at alle deres hovedleverandører betaler en ”fair living wage” i 2018. Derudover er der en række andre samarbejder og tiltag, som man kan læse mere om her.

De kunne godt gøre mere
Den forklaring giver Sajsa Beslik nu ikke så meget for.

”Jeg synes ikke, det er så kompliceret. H&M har gjort forretning i Bangladesh i 20 år uden at forklare, hvorfor forholdene er, som de er, og uden at ændre væsentligt på dem, For Nordea som aktionær med fokus på bæredygtighed er det værd at spørge til,” siger han.

Det er Troels Børrild fra Mellemfolkeligt Samvirke både enig og uenig i.

”H&M gør meget, men de kunne godt gøre mere. Lige præcis H&M med den størrelse de har, har stor magt på de fabrikker, hvor de er hovedkunden. Det betyder ikke, at de kunne fikse det med et snuptag, men steder, hvor de er den væsentligste ordregiver, ville de kunne øremærke penge til lønstigninger, og kræve bevis for at pengene faktisk fandt vej til medarbejderne. Det kræver dog, at der er en form for organisering af medarbejdere, som kan tale frit osv.” siger han.

Der kom CSR.dk til at sige, at det da lyder meget som den fair wage-strategi H&M selv fremhæver. Eller hvad?

”Jo, og de gør også rigtig meget, men med den særstatus de har i branchen, skal de også det. Og der, hvor de er hovedkunden, kunne de sagtens lægge meget mere pres på. Selvfølgelig er det komplekst, men det er heller ikke så svært, som H&M gør det til,” siger Troels Børrild.

ACT - det store samarbejdsprojekt om leveløn

Siden 2015 har internationale brands og butikskæder, producenter og fagforeninger arbejdet sammen om problemerne med leveløn i produktionsleddet i tekstilbranchen. Det foregår i regi af projektet ACT (Action, Collaboration, Transformation).

Målet om bedre løn til tekstilarbejderne skal nås gennem forhandlede aftaler mellem arbejdsgivere og fagforeninger på tværs af branchen i produktionslandene, som skal understøttes af produktionsstandarder og ansvarlig indkøbspraksis.

De deltagende virksomheder er: Esprit, Arcadia, N Brown Group, Tesco, Pentland, Debenhams, C&A, Topshop/Topman, Inditex, Tchibo, ASOS, H&M, Primark, New Look, Next, KMart og Target.

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

21.02.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Bønner fra kaffens versen #4

11.02.2025CSR.dk

3 ud af 4 globale kunder vil ikke betale ekstra for bæredygtig levering

11.02.2025Schneider Electric

Sponseret

Nye muligheder for avanceret beskyttelse – men mulighederne forpligter

10.02.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Forbud mod produkter fremstillet ved tvangsarbejde er trådt i kraft

06.02.2025Atea Danmark A/S

Sponseret

Fra mine til gadget: Konfliktmineralernes skjulte pris

03.02.2025ANDERS ANDERSENS RENGØRING

Sponseret

”Presset” til genanvendelse … et cirkulært samarbejde

30.01.2025Schneider Electric

Sponseret

Verdens mest bæredygtige virksomhed ser unge faglærte som nøglen til grøn omstilling

30.01.2025Atea Danmark A/S

Sponseret

Fra mine til gadget: Din smartphone er en skattekiste

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller genneføre et energisyn.

Dato

24.02.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: LCA for ESG/CSRD reporting and the role of AI

In today’s rapidly evolving sustainability landscape, regulations place increasing demands of data transparency and sustainability reporting. Transparency in environmental impacts and sustainability strategies is no longer optional—it's essential.

Dato

25.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Kort og godt om de nye sygedagpengeregler

Pr. 1. januar 2025 er sygedagpengereglerne blevet opdateret. Det ændrer, hvordan og hvor ofte kommunen skal lave opfølgning, når dine medarbejdere er sygemeldte. På dette webinar får du en gennemgang af de nye regler, og hvilken betydning det får for dig som arbejdsgiver.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart