Indonesisk havnestrategi åbner muligheder for dansk eksport

Indonesien vil gerne have dansk hjælp til at få landets maritime infrastruktur til at fungere bedre. Potentialet for industriens danske virksomheder er stort, vurderer både minister og branchefolk.

Havnen i Bitung på Sulawesi skal moderniseres, bl.a. med assistance fra Maersk Line. Flere danske virksomheder ventes at få foden inden for i Indonesien som følge af landets havnestrategi. Foto: Flickr/Silke Baron.

26.10.2015

CSR.dk

Det danske kongehus, Udenrigsministeren og en række erhvervsfolk har netop været på statsbesøg i Indonesien, og det var bestemt ikke kun et høflighedsvisit. Den formellem årsag til besøget var således 70-året for Indonesiens uafhængighed og 65-året for etableringen af diplomatiske relationer med Danmark, men de to landes kommercielle samarbejde var også i fokus.

Læs også: Danmark fordobler eksport af vandteknologi til Kina

Det kom blandt andet til at handle om den store asiatiske nations infrastruktur, og nærmere bestemt den maritime del af samme. Indonesiens godt 250 millioner indbyggere er således spredt ud over mere end 3000 beboede øer, og det giver landet nogle enorme udfordringer i at få det hele til at hænge sammen, skriver Børsen.

Masser af øerne mangler nemlig ordentlige havne og effektive forbindelser med de omkringliggende øer, og det hæmmer udviklingen i eksempelvis landets produktionssektor, hvor flere danske virksomheder allerede er til stede.

Derfor har den indonesiske regering med præsident Joko Widodo i spidsen fremlagt en maritim strategi, som bl.a. skal indeholde dansk ekspertbistand. Det vil give muligheder for endnu flere danske virksomheder, mener udenrigsminister Kristian Jensen (V).

"Den indonesiske udenrigsminister kom med nogle usædvanligt konkrete meldinger om, hvad de godt kunne tænke sig at få hjælp til. Det er simpelthen alt fra kystbevogtning og fiskerikontrol til skibsdesign og havnebyggeri. Og det hele kan vi faktisk byde ind med. Så jeg tror bestemt, at det strategiske og langsigtede samarbejde, vi fik beseglet under statsbesøget, vil kunne give Danmark nogle nye eksportmuligheder," siger han til Børsen i forbindelse med besøget.

Mærsk allerede i gang
Præsident Widodo har afsat 40 mia. kr. til strategien, der bl.a. indebærer ny- eller udbygning af 24 kommercielle havne, og i den planlægningsfase, der skal gå forud for arbejdet, ser eksempelvis det rådgivende ingeniørfirma Niras gode muligheder.

"Det er vigtigt at gå ind og analysere på de forskellige behov både for person- og godstransport, så man ikke ofrer penge på havnebyggeri, der måske slet ikke er behov for. Vi har lavet havneplaner både for Filippinerne og Maldiverne og har derfor ret stor erfaring med, hvordan man får et ørige til at hænge sammen," siger chefen for Niras' havneenhed, Jesper Harder, til Børsen.

Et konkret projekt, der allerede er undervejs, er udviklingen af havnen i byen Bitung på nordspidsen af øen Sulawesi i landets østlige del, hvor Mærsks lokale division vil assistere i en modernisering af faciliteter og forbindelser til glæde for det lokale erhvervsliv – og på sigt også Mærsk selv.

Projektet har således både sociale og miljømæssige perspektiver, men også et økonomiske sigte, der gerne "… på et tidspunkt skulle udmønte sig i flere lyseblå containere fyldt med tun og kokos," som chef for Maersk Line Indonesia, Jakob Friis-Sørensen, siger til Børsen.

Stor aftale til Vestas
Ligeledes på Sulawesi, der er Indonesiens fjerde største ø med knap 20 millioner indbyggere, har Vestas indgået partnerskab med Asia Green Capital Partner om opførelsen af en stor vindmøllepark, der forventes at producere cirka 220 GW om året. Og i hovedstaden Jakarta er en energieffektiv kontorbygning ved navn Gran Rubina netop åbnet. Den er designet i et samarbejde mellem den danske tegnestue AG5 og et indonesisk arkitektfirma, og disse to projekter vækker optimismen hos Kristian Jensen.

”AG5 og Vestas’ succes på det indonesiske marked beviser, at danske virksomheder har nogle af løsningerne på vækstøkonomiernes udfordringer, og med myndighedssamarbejde, Danidas erhvervsinstrumenter, udsendte handelsmedarbejdere og vækstrådgivere skal vi blive endnu bedre til at matche vækstøkonomiernes behov med danske kompetencer og virksomheder,” siger Udenrigsministeren til ministeriets hjemmeside.

Læs også: Danske vækstmuligheder i omstilling til grøn transport

I alt 62 danske virksomheder fra de fire fokusområder cleantech, det maritime, agribusiness og design deltog ifølge Udenrigsministeriet i statsbesøget.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

22.04.2025Klimaklar

Sponseret

Mød os på LOOP Forum - og book 20 min gratis sparring med Klimaklar-rådgiver

18.04.2025CSR.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle