Irma har det mest bæredygtige brand
De danske forbrugere kårer i en nordisk varemærkeundersøgelse Irma til det mest bæredygtige brand i Danmark.
Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index er Nordens mest omfattende varemærke-undersøgelse vedrørende bæredygtighed.
Der er tale om en årlig undersøgelse omfattende de største varemærker i Danmark, Finland, Norge og Sverige.
Mærkerne udvælges på basis af markedsandel, omsætning, antal medarbejdere og generelt varemærkekendskab.
Vinderne i de øvrige lande blev den finske mejerikoncern Valio, den norske idræts- og outdoor-virksomhed Stormberg samt den svenske levnedsmiddelvirksomhed Saltå Kvarn.
Ifølge danske forbrugere er Irma det mest bæredygtige varemærke i Danmark. Sådan lyder konklusionen på Nordens mest omfattende varemærke-undersøgelse vedrørende bæredygtighed, Sustainable Brand Index, der i år blev gennemført for tredje gang i Danmark.
Læs også: Irma stopper salg af skyllemidler
Irma er hoppet fra fjerdepladsen til førstepladsen, mens sidste års topscorer, SuperBrugsen, måtte se sig henvist til andenpladsen.
"Irmas topplacering er temmelig sigende for det enorme arbejde, de har investeret i deres varemærke. Årsagerne er kædens skarpe fokus på økologiske levnedsmidler samt erklærede målsætning om 50 procent økologi i løbet af ti år", siger Erik Hedén, administrerende direktør for Sustainable Brand Insight, der står bag undersøgelsen.
Danske Coop klarer sig godt i dette års undersøgelse. Foruden Irma og SuperBrugsen i den absolutte elite er både Kvickly og Dagli'Brugsen med i top ti.
Læs også: Hiphopstjerne åbner bæredygtig butik
Undersøgelsen Sustainable Brand Index startede i 2011 i Sverige og blev i 2013 udvidet til Danmark, Finland og Norge. 27.000 forbrugere er blevet udspurgt om deres holdning til 709 varemærker.
- JKK