Kan man lave en skarp CSR strategi på 4-5 måneder - udelukkende via online rådgivning?
Det er helt tydeligt, at Covid 19-pandemien har trukket indførelsen af digitalisering og virtuelle læringsmiljøer op i et højere tempo. Vi er nu alle vant til virtuelle møder og online vidensdeling
CEO & founder af Sustainor, Dennis Thaagaard, fortæller her om de fremtidige tendenser han ser indenfor rådgivning og sparring på bæredygtighed i erhvervslivet.
Dennis: ”Vi har set tendensen i andre dele af rådgiverbranchen – specielt i USA – for flere år siden. Og nu er den begyndt at melde sin ankomst i Europa. Den online og virtuelle relation mellem kunde og rådgiver.”
Giver det ikke et fattigere forhold og dermed en lavere værdi for kunden?
Dennis: ”Det kan det sagtens gøre. Hvis man vælger den forkerte rådgiver, og den forkerte struktur til den virtuelle relation. Men modsat bliver hele verden jo lukket op, og man er pludselig ikke begrænset til de halvgode rådgivere, der bor tæt på én selv. Nu kan man vælge mellem de bedste i hele verden – blot der er en webforbindelse.”
Vil kunderne ikke hellere have besøg et rigtigt menneske af kød og blod?
Dennis: ”Der er forskel på folk, så jo der er dem, der ønsker at mødes face-to-face med rådgiveren. Men den generelle tendens fra online webshops ses også her. Vi gider ikke bruge tid på at snakke og interagere med andre, medmindre det er nødvendigt, og det giver værdi. Og hvis et online rådgivningsprogram er sat rigtigt op, så behøver man faktisk overhovedet ikke at mødes fysisk – virtuelt er lige så godt.”
Er det ikke umuligt at opbygge et tillidsforhold online?
Dennis: ”Man skal jo som kunde finde en rådgiver der har de rigtige kompetencer og erfaring, så vedkommende kan løse opgaven godt. Dette kan man som regel se af udtalelser fra tidligere kunder, samt ud fra den erfaring rådgiveren har fra tidligere opgaver. Derudover er det jo vigtig, at der er den rigtige kemi mellem rådgiver og kunden. Det kan bedst bestemmes på et fysisk møde – og jo flere jo bedre. Men fordi vi det seneste års tid er blevet vant til at arbejde på videomøder og uden fysiske møder, så er vi faktisk blevet rigtigt gode til at vurdere andre via en skærm eller en telefonsamtale. Så jo - det er blevet muligt at opbygge et tillidsforhold digitalt.”
“Online læring bliver hurtigt en af de mest omkostningseffektive måder at uddanne verdens hastigt voksende arbejdsstyrke på.
- Jack Messman, ex-CEO for Novell
Har kunderne tilstrækkelig med viden til selv at udvikle og implementere ændringerne via et online set up?
Dennis: ”Kunden har jo de samme forudsætninger – lige meget om der kommer en konsulent fysisk ud til dem, eller de bliver rådgivet online. Så hvis det online set up er lavet rigtigt, så er der ikke større udfordringer end normalt her.”
Og hvad med processen – kan kunderne godt selv facilitere den?
Dennis: ”Nej, normalt ikke. Og det skal de heller ikke. Det er jo meningen, at det online set up guider dem gennem hele processen, så de laver de enkelte elementer i den rigtige rækkefølge. Og når de støder på udfordringer, så står rådgiveren klar til at hjælpe via fx 1-til-1 videomøder, webinarer eller Q&A calls.”
Hånden på hjertet – er succesraten ikke meget lavere med online rådgivning?
Dennis: ”Der er i hvert fald en udfordring indbygget. Da online rådgivning normalt er væsentligt billigere end fysisk 1-til-1 rådgivning – fordi det er meget mere tidseffektivt for rådgiveren – så er der også en tendens til, at man køber sig ind i et program, og så aldrig kommer i gang.”
Hvad kan man gøre for at øge chancen for succes?
Dennis: ”Der er lavet flere videnskabelige undersøgelser om dette, og konklusionen er, at det vigtigste er at have en accountability løsning. Man skal føle sig forpligtiget til at yde en indsats gennem hele forløbet, så processen ikke går i stå. Hvis man har det, så kan man typisk øge succesraten helt op til 90-95%.”
“Online læring er ikke den næste store ting; det er den nu store ting.
Donna J. Abernathy, forfatter og forsker
Hvordan har Sustainor gjort brug af de nye virtuelle tendenser?
Dennis: ”Vi har selv lagt alle vores rådgivningsydelser ind i flere virtuelle programmer, som følger kundens behov og rejse fra den første CSR strategi og helt til de kommer på CSR ninja-niveau.”
OK - hvilket program ville en virksomhed typisk starte med?
Dennis: ”Hvis man ikke har en fuldt struktureret tilgang til CSR – eller ESG eller bæredygtighed eller hvad man nu kalder det – så skal man starte med vores Sustainor Organiser pakke. Den giver normalt på 3-5 måneder en optimeret og videnbaseret CSR strategi, inkl. håndtering af FNs Verdensmål. Desuden udvikler vi CSR politikker, KPI planer, projektplaner og kommunikation til fx de ansatte og websitet. Dette er lige nøjagtigt hvad man har behov for på trin 1.”
Hvad indgår der helt konkret i Sustainor Organiser?
Dennis: ”Vi har brugt vores erfaring og viden fra vel over 100 CSR implementeringer. Og det har vi kogt ned i en maggiterning, så det bliver så enkelt og nemt for kunden som muligt. Ingredienserne er en række praktiske videoer, alle de nødvendige templates med enkle forklaringer, et lukket netværk online for alle deltagere, og Q&A calls. Desuden kan man tilvælge vores accountability pakke, hvor vi ringer hver 14. dag og sikrer fremdriften i projektet.”
” Med e-learning lærer deltagere næsten 5 gange mere materiale uden at forøge tiden brugt på træningen.
Shift eLearning
Og er det så lige så billigt, som du siger online rådgivning ofte er?
Dennis: ”Det er jo op til den enkelte at vurdere. Men jo, vi giver praktisk talt dette program væk, fordi vi så får en masse glade kunder, hvor en stor del forhåbentlig vil fortsætte deres CSR udvikling i vores næste program. Og det er her vi tjener vores penge. Det er vores nye virtuelle forretningsmodel.”