06.09.2018 | Klima, miljø og energi
Kendt kok støtter kampagne for bæredygtig fisk
Indhold fra partner Hvad er dette?
Non-profit organisationen MSC lancerer kampagnen ‘Er din favoritfisk blå? Blå betyder Bæredygtig´. Kampagnens mål er at øge kendskabet til MSC’s logo med den blå fisk, så danskerne vælger bæredygtigt, når de handler fisk og skaldyr.
Kampagnen er i år centreret om “farver” og farverige lækre fisk og skaldyr retter. Den kendte kok, Jesper Vollmer, der driver koncepthuset RÅ på Bornholm, støtter kampagnen og fik en anderledes opgave: Skab fire opskrifter med hver deres farvetema. Jesper Vollmer har kreeret 4 smukke fisk og skaldyr retter, som i denne uge danner blikfang på blandt andet Københavns metrostationer og på byplakater landet over.
Jesper Vollmer siger om sin deltagelse i kampagnen: “Jeg har sammensat fire nye fiskeretter til MSC's kampagne, fordi jeg mener, det er vigtigt, at vi tænker bæredygtigt, når vi køber fisk. Jeg elsker selv at spise fisk, og de fire nye fiskeretter, jeg har lavet, har masser af farver og er ment som inspiration til at tænke kreativt, næste gang man køber fisk og skaldyr”.
Er din favoritfisk blå Som forbruger kan det være svært at orientere sig om bæredygtigt fiskeri i en travl hverdag, og når man står i supermarkedet, skal det ofte gå hurtigt. Her er MSC mærkets blå fisk en hjælp, da det er nemt at vælge bæredygtigt. Mærket med den blå fisk findes nemlig på mere end 1500 produkter alene i Danmark.
“Vi ved, at mange danskere gerne vil træffe et bæredygtigt valg i supermarkedet, men de skal vide, hvad de skal kigge efter. Hvis man som forbruger altid går efter MSC mærket med den blå fisk, så ved man at produktet kommer fra et certificeret bæredygtigt fiskeri. Forbrugerne kan både nyde lækre retter med fisk og skaldyr og samtidig være med til at bevare verdens vilde fiskebestande.” forklarer Majken Møller, der er marketingchef hos MSC i Danmark.
Kampagnen rammer hele landet Årets kampagne kommer til at køre i mange af landets supermarkeder med skilte, bannere og med konkurrencer på sociale medier. Til fiskens dag lørdag 15. september kan børn komme forbi og bygge en bæredygtig fiskeburger hos Timm Vladimirs Madskole i MSC Danmarks telt på Rådhuspladsen i København.
Øget opbakning til Blå Fisk
Kendskabsgraden til MSC stiger i Danmark. Dugfriske tal viser, at 43% af danske forbrugere genkender MSC mærkets blå fisk, en stigning på knap 20% siden 2016 og der er en stigende interesse for at bevare havene bæredygtige og rige på liv. Følgende partnere støtter og deltager i år aktivt i kampagnen: Lidl, Rema1000, Aldi, Glyngøre, Royal Greenland, John West, Amanda Seafoods og Bornholms. Håbet er, at årets store kampagne vil inspirere danskerne til at kreere lækre farverige fisk og skaldyrsretter, og at danskernes favoritfisk bliver blå.
Makrel på grillen med sprød kål og salat
Bagte rødspættefiletter med ærtesuppe, aspargessalat og grøn bruschetta
Stegt torsk med safranrisotto og gule courgetter
Dampede blåmuslinger med græskarpuré og carotter
Klima, miljø og energi
Danskerne køber meget mere bæredygtigt fisk og skaldyr
I december var hele 85% af alle solgte fisk og skaldyr i REMA 1000 fanget bæredygtigt eller opdrættet ansvarligt. Det er en milepæl.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Fremskridt for bæredygtigt fiskeri – men behov for øget indsats for at imødegå de presserende udfordringer, som vores have står over for
Marine Stewardship Council - en international, almennyttig organisation, der sætter en global standard for bæredygtigt fiskeri – siger i sin nye årsrapport, at der er opmuntrende fremskridt i overgangen til bæredygtigt producerede fisk og skaldyr, men at momentum skal øges for at imødegå de enorme udfordringer havene står over for.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Ocean Stewardship Fund åbner for 2021 ansøgningsrunde
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Grund til optimisme - inden for en enkelt generation kan havene være bæredygtige
Havenes tilstand er muligvis en af de mest oversete miljøkatastrofer. Alligevel er der grund til optimisme: En ny videnskabelig artikel tegner et håbefuldt billede. Det viser sig nemlig, at når man indfører de rigtige tiltag, så vender det marine liv tilbage – og endda hurtigere end man havde troet.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

FN: Flere miljømærkede fisk er godt for biodiversiteten
En ny biodiversitetsrapport fra FN roser MSC-certificeret fiskeri.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Marine Stewardship Council fordobler finansiering af fond til beskyttelse af vores oceaner
Verdens førende bæredygtighedsmærke til fisk og skaldyr, MSC, har øget sin Ocean Stewardship Fund til næsten 2 millioner Pund ved at omdirigere en del af midlerne fra salg af produkter med ’den blå fisk’ mærket til forskning og projekter rettet mod at udrydde overfiskning.
Indhold fra partner