06.09.2018 | Klima, miljø og energi
Kendt kok støtter kampagne for bæredygtig fisk
Indhold fra partner Hvad er dette?
Non-profit organisationen MSC lancerer kampagnen ‘Er din favoritfisk blå? Blå betyder Bæredygtig´. Kampagnens mål er at øge kendskabet til MSC’s logo med den blå fisk, så danskerne vælger bæredygtigt, når de handler fisk og skaldyr.
Kampagnen er i år centreret om “farver” og farverige lækre fisk og skaldyr retter. Den kendte kok, Jesper Vollmer, der driver koncepthuset RÅ på Bornholm, støtter kampagnen og fik en anderledes opgave: Skab fire opskrifter med hver deres farvetema. Jesper Vollmer har kreeret 4 smukke fisk og skaldyr retter, som i denne uge danner blikfang på blandt andet Københavns metrostationer og på byplakater landet over.
Jesper Vollmer siger om sin deltagelse i kampagnen: “Jeg har sammensat fire nye fiskeretter til MSC's kampagne, fordi jeg mener, det er vigtigt, at vi tænker bæredygtigt, når vi køber fisk. Jeg elsker selv at spise fisk, og de fire nye fiskeretter, jeg har lavet, har masser af farver og er ment som inspiration til at tænke kreativt, næste gang man køber fisk og skaldyr”.
Er din favoritfisk blå Som forbruger kan det være svært at orientere sig om bæredygtigt fiskeri i en travl hverdag, og når man står i supermarkedet, skal det ofte gå hurtigt. Her er MSC mærkets blå fisk en hjælp, da det er nemt at vælge bæredygtigt. Mærket med den blå fisk findes nemlig på mere end 1500 produkter alene i Danmark.
“Vi ved, at mange danskere gerne vil træffe et bæredygtigt valg i supermarkedet, men de skal vide, hvad de skal kigge efter. Hvis man som forbruger altid går efter MSC mærket med den blå fisk, så ved man at produktet kommer fra et certificeret bæredygtigt fiskeri. Forbrugerne kan både nyde lækre retter med fisk og skaldyr og samtidig være med til at bevare verdens vilde fiskebestande.” forklarer Majken Møller, der er marketingchef hos MSC i Danmark.
Kampagnen rammer hele landet Årets kampagne kommer til at køre i mange af landets supermarkeder med skilte, bannere og med konkurrencer på sociale medier. Til fiskens dag lørdag 15. september kan børn komme forbi og bygge en bæredygtig fiskeburger hos Timm Vladimirs Madskole i MSC Danmarks telt på Rådhuspladsen i København.
Øget opbakning til Blå Fisk
Kendskabsgraden til MSC stiger i Danmark. Dugfriske tal viser, at 43% af danske forbrugere genkender MSC mærkets blå fisk, en stigning på knap 20% siden 2016 og der er en stigende interesse for at bevare havene bæredygtige og rige på liv. Følgende partnere støtter og deltager i år aktivt i kampagnen: Lidl, Rema1000, Aldi, Glyngøre, Royal Greenland, John West, Amanda Seafoods og Bornholms. Håbet er, at årets store kampagne vil inspirere danskerne til at kreere lækre farverige fisk og skaldyrsretter, og at danskernes favoritfisk bliver blå.
Makrel på grillen med sprød kål og salat
Bagte rødspættefiletter med ærtesuppe, aspargessalat og grøn bruschetta
Stegt torsk med safranrisotto og gule courgetter
Dampede blåmuslinger med græskarpuré og carotter
Klima, miljø og energi

MSC giver Årets Guldfisk til LETZ SUSHI for arbejdet med at fremme bæredygtig fisk og skaldyr i restaurantverdenen.
Med sit vedholdende fokus på bæredygtighed, ansvarlighed og økologi, hvad enten det angår fisk, ris eller emballage, har LETZ SUSHI taget faklen og vist hvor langt man kan komme med og på stærke værdier, der hjælper verden i den rigtige retning.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

MSC´s bestyrelse godkender enstemmigt den nye fiskeristandard
Ny version af MSC's standard for bæredygtigt fiskeri vil sikre, at MSC-certificeret fiskeri fortsat bliver anerkendt som førende inden for bæredygtighed.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ny MSC-fiskeristandard vil drive fremskridtet inden for bæredygtigt fiskeri, siger CEO
Marine Stewardship Councils (MSC) lancerer i dag sin nye globale bæredygtighedsstandard for vildtfangede fisk og skaldyr. Den nye MSC-standard sikrer, at fisk og skaldyr, der sælges med det blå miljømærke, fortsat vil komme fra fiskerier som er verdensled
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Et skift i den offentlige mening giver håb om fremskridt for havet
"Den levende verden kan ikke fungere uden et sundt hav, og det kan vi heller ikke." Ordene fra den store Sir David Attenborough opsummerer den udfordring, som vores Blå Planet står over for, og World Ocean Day giver os mulighed for at huske dens betydning
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

MSC indfører strengere krav for certificeret tunfiskeri
MSC skitserer konsekvenserne, som organisationens nye fiskeristandard har for tunfiskeriet, og deler nye data, der viser, at fangst af certificeret tun nu overstiger 2 mio. tons
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

MSC stiller nye krav for at redde verdens truede og beskyttede arter – nyt forslag til Fiskeristandard offentliggøres i dag
I dag lanceres opdateringer til MSC’s Fiskeristandard. Blandt de foreslåede ændringer er nye krav til truede truede og beskyttede arter, hajfinne og spøgelsesudstyr (ghost nets).
Indhold fra partner