Klimakampagne: 100.000 danskere skal råbe op om klima før valget

En ny borgerdrevet klimakamp vil samle danskerne i et opråb inden valget udskrives, og det skal organiseres online med inspiration fra Tyskland og Australien.

Nyt dansk initiativ skal sætte fokus på klimaet op til valgkampen..

21.02.2019

CSR.dk

Begge klimakampe blev organiseret online, og det vil en gruppe danske borgere nu forsøge at gøre kunsten efter. De vil i en ny kampagne forsøge at samle 100.000 borgere, der sammen skal råbe politikerne op i klimaets navn inden det kommende valg, skriver politiken.dk.

Kampagnen hedder ’Så er det nu – Gør valget grønt’, som blandt andet Rune Baastrup, der til daglig er direktør i Deltager Danmark, står bag.

”Vi har brug for en meget mere ambitiøs miljø- og klimapolitik. Vi er nødt til at lægge pres på politikerne og forpligte dem til at gøre noget her og nu – ikke først om 15 år”, siger Rune Baastrup til politiken.dk.

Mere end en underskriftindsamling
Meningen med kampagnen er, at det skal være mere end en underskriftindsamling. Danskerne kan tilmelde sig en mailliste, med adgang til en website, hvor der kan blandt andet kan deles ideer. Idéudveksling har til formål at inspirere og drive initiativer til at starte miljøindsatser.

”I en underskriftsindsamling kan borgere tilkendegive, at de er utilfredse. Men vi vil invitere dem til at tale sammen og gå sammen om at handle”, siger Rune Baastrup til politiken.dk.

Der er mindst én borger i hver af landets kommuner der støtter op om projektet og er med til at forankre visionen.

”Jeg håber, vi kan få en regering, der vil gå mere op i miljø frem for i kroner og øre,” siger Bjørn Simonsen Pelle, der er en af de frivillige der støtter op om kampagnen, til politiken.dk.

Men Julie Uldam, der forsker i forholdet mellem sociale medier og civil aktivisme på CBS, mener at det kan være en smule optimistisk:

”Jeg vil helst ikke være for stor pessimist, men det er svært at mobilisere folk og reelt flytte noget politisk på den her måde”, siger hun til politiken.dk.

Hun kommer dog med en række ting, der gør. at kampagnen kan lykkedes, herunder timingen op mod valget.

”Generelt er der rimelig gode erfaringer med at få politikere til at sige, at de gerne vil arbejde for en bestemt sag ved civilaktivistiske kampagner”, siger Julie Uldam til politiken.dk.

Læs også: Berlin vil feste sig forrest i klimakampen

Rune Baastrup erklærer sig enig i, at det godt kan blive en udfordring, men mener ikke det er urealistisk.

- SDN

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.06.2025CSR.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal klæde virksomheder på til videnskabsbaserede klimamål

16.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle