Klimakampagne: 100.000 danskere skal råbe op om klima før valget
En ny borgerdrevet klimakamp vil samle danskerne i et opråb inden valget udskrives, og det skal organiseres online med inspiration fra Tyskland og Australien.
I den tyske by Bayern er der indsamlet over en million underskrifter i et forsøg på at redde de truede bier og i Australien har over to millioner mennesker protesteret mod drift af kulmine til skade for naturen – begge eksempler har fået politikerne op af stolene.
Læs også: Biobrændstof er det eneste klimatiltag, der kan gøre en forskel for flyselskaberne
Begge klimakampe blev organiseret online, og det vil en gruppe danske borgere nu forsøge at gøre kunsten efter. De vil i en ny kampagne forsøge at samle 100.000 borgere, der sammen skal råbe politikerne op i klimaets navn inden det kommende valg, skriver politiken.dk.
Kampagnen hedder ’Så er det nu – Gør valget grønt’, som blandt andet Rune Baastrup, der til daglig er direktør i Deltager Danmark, står bag.
”Vi har brug for en meget mere ambitiøs miljø- og klimapolitik. Vi er nødt til at lægge pres på politikerne og forpligte dem til at gøre noget her og nu – ikke først om 15 år”, siger Rune Baastrup til politiken.dk.
Mere end en underskriftindsamling
Meningen med kampagnen er, at det skal være mere end en underskriftindsamling. Danskerne kan tilmelde sig en mailliste, med adgang til en website, hvor der kan blandt andet kan deles ideer. Idéudveksling har til formål at inspirere og drive initiativer til at starte miljøindsatser.
”I en underskriftsindsamling kan borgere tilkendegive, at de er utilfredse. Men vi vil invitere dem til at tale sammen og gå sammen om at handle”, siger Rune Baastrup til politiken.dk.
Der er mindst én borger i hver af landets kommuner der støtter op om projektet og er med til at forankre visionen.
”Jeg håber, vi kan få en regering, der vil gå mere op i miljø frem for i kroner og øre,” siger Bjørn Simonsen Pelle, der er en af de frivillige der støtter op om kampagnen, til politiken.dk.
Men Julie Uldam, der forsker i forholdet mellem sociale medier og civil aktivisme på CBS, mener at det kan være en smule optimistisk:
”Jeg vil helst ikke være for stor pessimist, men det er svært at mobilisere folk og reelt flytte noget politisk på den her måde”, siger hun til politiken.dk.
Hun kommer dog med en række ting, der gør. at kampagnen kan lykkedes, herunder timingen op mod valget.
”Generelt er der rimelig gode erfaringer med at få politikere til at sige, at de gerne vil arbejde for en bestemt sag ved civilaktivistiske kampagner”, siger Julie Uldam til politiken.dk.
Læs også: Berlin vil feste sig forrest i klimakampen
Rune Baastrup erklærer sig enig i, at det godt kan blive en udfordring, men mener ikke det er urealistisk.
- SDN