Klimaprogram hos Arla omfatter danske kunder

Samtlige af Arlas danske kunder er nu omfattet af det nye klimaprogram, der skal støtte reduktionen af udledninger fra andelshavernes gårde.

Særligt detailkunderne hos Arla ser fordelen i at få adgang direkte til den data, der relaterer sig til de produkter, de køber af Arla. Foto: 123rf.com.

31.07.2024

CSR.dk

Alle Arlas kunder er nu underlagt et program, der går under navnet FarmAhead Customer Partnership.

Programmet blev lanceret i England sidste år – dengang under navnet Customer Sustainability Programme - og nu er alle danske detail- og foodservicekunder, der køber drikkemælk fra Arla, med.

Partnerskabet kobler Arlas datadrevne bæredygtighedsarbejde med kundernes krav og ønsker om at kunne levere mejeriprodukter med reduceret klimaaftryk til forbrugerne. 

Samtidig giver programmet mulighed for tilgang til data, som kunderne kan bruge i deres egen klimarapportering.

Læs også: Iværksætter jubler over ét særligt element ved regeringens trepartsaftale

”Vi har store ambitioner om at være førende inden for vores sektor og udvikle fremtidens mejerisektor. Det betyder, at vi skal levere kvalitetsfødevarer med så lavt et klimaaftryk som muligt, men vi kan ikke gøre det alene. Det kræver en indsats fra producenter, kunder, forbrugere, politikere - alle led i kæden. Derfor går vi som leverandør nu sammen med vores ambitiøse kunder i Danmark og sætter yderligere fart på udviklingen,” siger Peter Giørtz-Carlsen, viceadministrerende direktør og COO i Arla Foods.

Opbakning fra kunderne
Med programmet har kunderne også mulighed for at blive partnere på specifikke tiltag, der foregår på gårdene hos Arlas danske andelshavere. De får indsigt i resultaterne fra disse tiltag og kan fortælle om dem i egen markedsføring og kommunikation.

Derudover får kunderne adgang til primærdata for klimaaftrykket af netop den drikkemælk, de køber af Arla, som de efterfølgende kan bruge i deres egen ESG-rapportering.

Og det er kunderne tilsyneladende tilfredse med. 

”I Salling Group har vi sat ambitiøse mål for at reducere vores klimaaftryk, og vores høje ambitioner reflekteres i vores leverandørers forpligtelse til at skabe resultater. Derfor er vi glade for at kunne indgå i partnerskabet med Arla, hvor vi i fællesskab vil arbejde for at reducere klimaaftrykket fra mælken i vores butikker, så den lever op til både vores og vores kunders forventninger,” siger Henrik Vinther Olesen, direktør for kommunikation, bæredygtighed og public affairs i Salling Group.

Læs også: Logistikgiganter vil hæve temperaturen på køletransport

Michael Christensen, kategoridirektør i Dagrofa, vurderer også, at partnerskabet bidrager til den grønne omstilling:

“Det er et spændende initiativ, Arla er i gang med at rulle ud, og som viser lovende resultater. I Dagrofa har vi det synspunkt, at det er igennem et samarbejde i værdikæden, at vi opnår de bedste resultater i forhold til den grønne omstilling, og det er det her et godt eksempel på.”

Alle Arlas foodservicekunder er med i partnerskabet, ligesom alle detailkunder, der udover Salling Group og Dagrofa blandt andre omfatter Rema 1000 og Coop, også er det.

– HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

03.03.2025CSR.dk

Supermarkeder vil pege forbrugere i en grønnere retning

03.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

03.03.2025Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

01.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 45001 Inspirationsseminar

28.02.2025CSR.dk

EU’s ’Green New Deal’: Grøn omstilling som sikkerhedspolitik og konkurrenceevnetiltag

27.02.2025CSR.dk

Nyt studie: Momsændringer kan give gevinster på både klima, sundhed og økonomi

26.02.2025CSR.dk

CFO’er og bæredygtighed: Udfordringer og muligheder i den grønne omstilling

25.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Få viden om ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (1/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

04.03.2025

Tid

08:15

Sted

Online

PwC Danmark
Webinar
Sustainability Reporting for First-Timers

Practical Examples and First Glance on the Omnibus Proposal

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til ISO 20121

På kurset Introduktion til bæredygtighed i oplevelses-, møde- og event branchen får du en grundlæggende forståelse for ISO 20121. Vi gennemgår udvalgte kapitler i standarden og drøfter betydningen af de enkelte krav. For at øge forståelsen indeholder kurset eksempler på, hvordan du sætter kravene til praksis.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Etisk Handel Danmark
Kursus
Masterclass:

Masterclass: ESG og globale værdikæder – bliv klar til fremtidens krav (2025)

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Online