Klimaprogram hos Arla omfatter danske kunder
Samtlige af Arlas danske kunder er nu omfattet af det nye klimaprogram, der skal støtte reduktionen af udledninger fra andelshavernes gårde.
Alle Arlas kunder er nu underlagt et program, der går under navnet FarmAhead Customer Partnership.
Programmet blev lanceret i England sidste år – dengang under navnet Customer Sustainability Programme - og nu er alle danske detail- og foodservicekunder, der køber drikkemælk fra Arla, med.
Partnerskabet kobler Arlas datadrevne bæredygtighedsarbejde med kundernes krav og ønsker om at kunne levere mejeriprodukter med reduceret klimaaftryk til forbrugerne.
Samtidig giver programmet mulighed for tilgang til data, som kunderne kan bruge i deres egen klimarapportering.
Læs også: Iværksætter jubler over ét særligt element ved regeringens trepartsaftale
”Vi har store ambitioner om at være førende inden for vores sektor og udvikle fremtidens mejerisektor. Det betyder, at vi skal levere kvalitetsfødevarer med så lavt et klimaaftryk som muligt, men vi kan ikke gøre det alene. Det kræver en indsats fra producenter, kunder, forbrugere, politikere - alle led i kæden. Derfor går vi som leverandør nu sammen med vores ambitiøse kunder i Danmark og sætter yderligere fart på udviklingen,” siger Peter Giørtz-Carlsen, viceadministrerende direktør og COO i Arla Foods.
Opbakning fra kunderne
Med programmet har kunderne også mulighed for at blive partnere på specifikke tiltag, der foregår på gårdene hos Arlas danske andelshavere. De får indsigt i resultaterne fra disse tiltag og kan fortælle om dem i egen markedsføring og kommunikation.
Derudover får kunderne adgang til primærdata for klimaaftrykket af netop den drikkemælk, de køber af Arla, som de efterfølgende kan bruge i deres egen ESG-rapportering.
Og det er kunderne tilsyneladende tilfredse med.
”I Salling Group har vi sat ambitiøse mål for at reducere vores klimaaftryk, og vores høje ambitioner reflekteres i vores leverandørers forpligtelse til at skabe resultater. Derfor er vi glade for at kunne indgå i partnerskabet med Arla, hvor vi i fællesskab vil arbejde for at reducere klimaaftrykket fra mælken i vores butikker, så den lever op til både vores og vores kunders forventninger,” siger Henrik Vinther Olesen, direktør for kommunikation, bæredygtighed og public affairs i Salling Group.
Læs også: Logistikgiganter vil hæve temperaturen på køletransport
Michael Christensen, kategoridirektør i Dagrofa, vurderer også, at partnerskabet bidrager til den grønne omstilling:
“Det er et spændende initiativ, Arla er i gang med at rulle ud, og som viser lovende resultater. I Dagrofa har vi det synspunkt, at det er igennem et samarbejde i værdikæden, at vi opnår de bedste resultater i forhold til den grønne omstilling, og det er det her et godt eksempel på.”
Alle Arlas foodservicekunder er med i partnerskabet, ligesom alle detailkunder, der udover Salling Group og Dagrofa blandt andre omfatter Rema 1000 og Coop, også er det.
– HCL