"Kombinationen af tillid og forretningsforståelse manglede"
Folkekirkens Nødhjælp måtte for nylig afbryde samarbejdet med en lokal erhvervspartner i Uganda, efter man ikke kunne enes om en fælles vej frem. Seniorrådgiver Gitte Dyrhagen Husager kalder alligevel forløbet ‘en succeshistorie’ fordi projektet fortsætter på baggrund af den læring, organisationen har høstet.
I godt et år har Folkekirkens Nødhjælp arbejdet sammen med ugandiske og danske virksomheder for at udvikle et projekt, der skal booste økologisk fødevareproduktion blandt flygtninge og lokale bønder i det nordlige Uganda; et område, der er kraftigt påvirket af massive flygtningestrømme fra borgerkrigen i det nærliggende Sydsudan.
Læs også: Partnerskaber på tværs gør det muligt at nå nye bæredygtighedsmål
Projektet, døbt ”Fresh Fruit Nexus”, skulle oprindeligt etableres i partnerskab med den lokale virksomhed Amfri Farms, som er den første økologisk certificerede virksomhed i Uganda. For nylig måtte man fra Folkekirkens Nødhjælps side imidlertid se sig nødsaget til at afbryde samarbejdet, da der ikke var enighed om den fortsatte kurs, og gå i gang med at finde en ny lokal virksomhedspartner.
Sådan lyder – lidt forkortet – forklaringen fra seniorrådgiver Gitte Dyrhagen Husager, som peger på, at nogle centrale elementer manglede i partnerskabskonstellationen, som gjorde det videre samarbejde uholdbart.
”Det var et spørgsmål om, at kombinationen af gensidig tillid og en fælles forretningsforståelse ikke længere var tilstede. Amfri havde simpelthen læst markedet anderledes og misforstået de vilkår, som projektet skulle fungere på grundlag af, og det var vi nødt til at reagere på”, siger hun.
Misforståelse omkring midler – men alligevel succes
I december 2017 blev projektet forhåndsgodkendt under Danidas erhvervspulje, Danida Market Development Partnerships (DMDP). Her har Danida ændret sin politik på området, så virksomhedspartnere i modsætning til tidligere erhvervsprogrammer, såsom organisationens B2B-program, ikke længere får udgifter dækket af projektet.
Det er i den forbindelse, at Amfri Farms havde misforstået vilkårene for projektet. Et krav er, at DMDP-projekter skal støtte lokal økonomisk udvikling og være baseret på en forretningsidé, der skal kan blive kommercielt levedygtig i projektperioden. Derfor skal de virksomheder, der deltager i DMDP-partnerskaber, fremover dække deres egne omkostninger.
”Det gør det sværere at få partnervirksomheder med på de nye vilkår, som er et helt klart krav i DMDP-puljen, så det kræver en omstilling for nogle virksomheder. Men som NGO synes vi at det er den rigtige måde at gøre det på, fordi vi på den måde bliver forsikret om, at virksomhederne selv investerer i samarbejdet med kommercielt bæredygtigt sigte og dermed får skabt en økonomisk bæredygtig model”, siger Gitte Dyrhagen Husager.
Vi lærer hele tiden, og de øvrige partnere har stadig stor appetit på at fortsætte. Derfor vil jeg heller ikke tøve med at kalde projektet her for en succeshistorie
Gitte Dyrhagen Husager
Selvom ophøret af samarbejdet med Amfri naturligvis ærgrer Gitte Dyrhagen Husager, så kan hun sagtens se fremad, både på projektets og Amfris vegne.
”Vi var fuldstændig enige om alle de etiske aspekter i samarbejdet. Eksempelvis har Amfri en stærk nultolerancepolitik over for korruption, så den vej rundt var der et fuldstændig værdimatch mellem os som partnere. Desuden producerer de økologiske varer af høj kvalitet, og derfor er jeg også overbevist om, at de nok skal få succes i fremtiden”, siger hun og fortsætter:
”Generelt er der mange dilemmaer forbundet med partnerskaber af denne her slags. De kan være svære at håndtere, og derfor skal man udvise skarp professionalisme, høj risikovillighed, og ikke mindst ærlighed imellem partnerne. Der er tale om komplekse værdikæder med mange led, som man skal kunne overskue. Men vi lærer hele tiden, og de øvrige partnere har stadig stor appetit på at fortsætte. Derfor vil jeg heller ikke tøve med at kalde det her for en succeshistorie”.
Projekt med kæmpe potentiale
Af samme årsag understreger Gitte Dyrhagen Husager også, at man gerne vil finde en ny lokal virksomhed, som kan indgå i projektet, men samtidig at man ”skal være meget klarere omkring de grundvilkår som partnerskabet skal forankres på”. Planen er godkendt i dialog med Udenrigsministeriet og den danske ambassade i Uganda, som følger DMDP-partnerskabet tæt.
Fremadrettet er planen fortsat den, at projektforslaget skal indsendes og godkendes af Danida i løbet af juni på de vilkår, som DMDP-puljen har opstillet fra start. Ifølge Gitte Dyrhagen Husager er man godt i gang med at finde ny partnere, ligesom man er i dialog med et par logistikvirksomheder for at prøve at løse den transportmæssige løsning i at få friske fødevarer ud af Uganda på en effektiv og klimamæssigt ansvarlig måde – frem for at fragte dem med fly, som er den eneste anvendte metode blandt lokale virksomheder i Uganda i dag.
Efter den planlagte lancering af projektet i september skal partnerskabet løbe i fem år, hvorefter det skal køre videre på markedsvilkår. Det har Gitte Dyrhagen Husager stor tiltro til, nok skal lykkes.
Læs også: Hæder til gas og græshopper
”Vi står stadig med et projekt med et kæmpe potentiale. Vores to danske smv’er, Nordic Fruit og Unicool, er gået all-in i projektet. Partnerskabet er stadig fyldt med specialiserede fagfolk, som brænder for at gøre en forskel. Der er nogle markedslink på vej nu, bl.a. via de handelsveje, som vi gerne vil være med til at åbne, og der bliver produceret varer af høj kvalitet fra folk, som ønsker at skabe sig et bæredygtigt levegrundlag for fremtiden. Så det her projekt kommer til at gøre en positiv forskel, det er jeg helt sikker på”, slutter hun.