"Kombinationen af tillid og forretningsforståelse manglede"

Folkekirkens Nødhjælp måtte for nylig afbryde samarbejdet med en lokal erhvervspartner i Uganda, efter man ikke kunne enes om en fælles vej frem. Seniorrådgiver Gitte Dyrhagen Husager kalder alligevel forløbet ‘en succeshistorie’ fordi projektet fortsætter på baggrund af den læring, organisationen har høstet.

Passionsfrugter er en af de store eksportvarer fra Uganda, som mange producenter imidlertid har svært ved at afsætte på grund af den dyre logistik..

20.04.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Projektet, døbt ”Fresh Fruit Nexus”, skulle oprindeligt etableres i partnerskab med den lokale virksomhed Amfri Farms, som er den første økologisk certificerede virksomhed i Uganda. For nylig måtte man fra Folkekirkens Nødhjælps side imidlertid se sig nødsaget til at afbryde samarbejdet, da der ikke var enighed om den fortsatte kurs, og gå i gang med at finde en ny lokal virksomhedspartner.

”Partnerskaber af denne her slags kan være svære at håndtere, og derfor skal man udvise skarp professionalisme, høj risikovillighed, og ikke mindst ærlighed imellem partnerne”, siger seniorrådgiver Gitte Dyrhagen Husager. Foto: Folkekirkens Nødhjælp.

Sådan lyder – lidt forkortet – forklaringen fra seniorrådgiver Gitte Dyrhagen Husager, som peger på, at nogle centrale elementer manglede i partnerskabskonstellationen, som gjorde det videre samarbejde uholdbart.

”Det var et spørgsmål om, at kombinationen af gensidig tillid og en fælles forretningsforståelse ikke længere var tilstede. Amfri havde simpelthen læst markedet anderledes og misforstået de vilkår, som projektet skulle fungere på grundlag af, og det var vi nødt til at reagere på”, siger hun.

Misforståelse omkring midler – men alligevel succes
I december 2017 blev projektet forhåndsgodkendt under Danidas erhvervspulje, Danida Market Development Partnerships (DMDP). Her har Danida ændret sin politik på området, så virksomhedspartnere i modsætning til tidligere erhvervsprogrammer, såsom organisationens B2B-program, ikke længere får udgifter dækket af projektet.

Det er i den forbindelse, at Amfri Farms havde misforstået vilkårene for projektet. Et krav er, at DMDP-projekter skal støtte lokal økonomisk udvikling og være baseret på en forretningsidé, der skal kan blive kommercielt levedygtig i projektperioden. Derfor skal de virksomheder, der deltager i DMDP-partnerskaber, fremover dække deres egne omkostninger.

”Det gør det sværere at få partnervirksomheder med på de nye vilkår, som er et helt klart krav i DMDP-puljen, så det kræver en omstilling for nogle virksomheder. Men som NGO synes vi at det er den rigtige måde at gøre det på, fordi vi på den måde bliver forsikret om, at virksomhederne selv investerer i samarbejdet med kommercielt bæredygtigt sigte og dermed får skabt en økonomisk bæredygtig model”, siger Gitte Dyrhagen Husager.

Vi lærer hele tiden, og de øvrige partnere har stadig stor appetit på at fortsætte. Derfor vil jeg heller ikke tøve med at kalde projektet her for en succeshistorie

Gitte Dyrhagen Husager

Selvom ophøret af samarbejdet med Amfri naturligvis ærgrer Gitte Dyrhagen Husager, så kan hun sagtens se fremad, både på projektets og Amfris vegne.

”Vi var fuldstændig enige om alle de etiske aspekter i samarbejdet. Eksempelvis har Amfri en stærk nultolerancepolitik over for korruption, så den vej rundt var der et fuldstændig værdimatch mellem os som partnere. Desuden producerer de økologiske varer af høj kvalitet, og derfor er jeg også overbevist om, at de nok skal få succes i fremtiden”, siger hun og fortsætter:

”Generelt er der mange dilemmaer forbundet med partnerskaber af denne her slags. De kan være svære at håndtere, og derfor skal man udvise skarp professionalisme, høj risikovillighed, og ikke mindst ærlighed imellem partnerne. Der er tale om komplekse værdikæder med mange led, som man skal kunne overskue. Men vi lærer hele tiden, og de øvrige partnere har stadig stor appetit på at fortsætte. Derfor vil jeg heller ikke tøve med at kalde det her for en succeshistorie”.

Projekt med kæmpe potentiale
Af samme årsag understreger Gitte Dyrhagen Husager også, at man gerne vil finde en ny lokal virksomhed, som kan indgå i projektet, men samtidig at man ”skal være meget klarere omkring de grundvilkår som partnerskabet skal forankres på”. Planen er godkendt i dialog med Udenrigsministeriet og den danske ambassade i Uganda, som følger DMDP-partnerskabet tæt.

Søde kartofler, som CEO for Nordic Fruit, Torben Lyngholm, her ser nærmere på, er en anden vigtig eksportafgrøde i det nordlige Uganda, hvor partnerskabet er engageret. Foto: Folkekirkens Nødhjælp.

Fremadrettet er planen fortsat den, at projektforslaget skal indsendes og godkendes af Danida i løbet af juni på de vilkår, som DMDP-puljen har opstillet fra start. Ifølge Gitte Dyrhagen Husager er man godt i gang med at finde ny partnere, ligesom man er i dialog med et par logistikvirksomheder for at prøve at løse den transportmæssige løsning i at få friske fødevarer ud af Uganda på en effektiv og klimamæssigt ansvarlig måde – frem for at fragte dem med fly, som er den eneste anvendte metode blandt lokale virksomheder i Uganda i dag.

Efter den planlagte lancering af projektet i september skal partnerskabet løbe i fem år, hvorefter det skal køre videre på markedsvilkår. Det har Gitte Dyrhagen Husager stor tiltro til, nok skal lykkes.

Læs også: Hæder til gas og græshopper

”Vi står stadig med et projekt med et kæmpe potentiale. Vores to danske smv’er, Nordic Fruit og Unicool, er gået all-in i projektet. Partnerskabet er stadig fyldt med specialiserede fagfolk, som brænder for at gøre en forskel. Der er nogle markedslink på vej nu, bl.a. via de handelsveje, som vi gerne vil være med til at åbne, og der bliver produceret varer af høj kvalitet fra folk, som ønsker at skabe sig et bæredygtigt levegrundlag for fremtiden. Så det her projekt kommer til at gøre en positiv forskel, det er jeg helt sikker på”, slutter hun.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Dansk regnemodel skal drive den grønne omstilling

20.12.2024CSR.dk

Ny rapport: Kloden lider under verdens klima-tunnelsyn

18.12.2024CSR.dk

Fart på klimatilpasningen

16.12.2024CSR.dk

Jurist er ikke i tvivl: Klimaaktivister er gået for vidt

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

13.12.2024CSR.dk

Investorer nedprioriterer ESG trods stigende efterspørgsel

12.12.2024CSR.dk

Uenigheder om ’grønne’ milliarder

11.12.2024CSR.dk

Nyt klimatiltag fører til britisk shitstorm

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams