Kommunerne får udvidet værktøjskassen til den grønne omstilling
Fra første januar kan man møde nulemissionszoner i de danske byer – og forventningerne er høje.
Danske kommuner får snart lov til at indføre nulemissionszoner.
Idéen er at få byerne til at blive renere og mere stille, samtidig med at det skal give elbiler et ekstra plus i forhold til andre biler.
Rådet for Grøn Omstilling er begejstrede for tiltaget og opfordrer til, at det bliver brugt bredt og effektivt, så de kan gøre en reel forskel.
Flere kommuner har allerede vist interesse, men hvor meget det kommer til at betyde, afhænger af, hvor ambitiøst zonerne bliver rullet ud. Rådet opfordrer til, at de bliver brugt bredt og effektivt, så de kan gøre en reel forskel.
”Vi håber, at kommunerne griber chancen og bliver ambitiøse i planlægningen af deres zone. Jo større, desto bedre! Det kan virkelig gøre en forskel for hele byen og mindske sygdom og dødsfald relateret til støj- og luftforurening”, siger Christian Rohmann, transportrådgiver i Rådet for grøn omstilling.
Bevægelsesfrihed eller afgiftsfrihed
Foruden forbedringen af bymiljøet håber mange, at tiltaget vil sætte endnu mere skub i salget af elbiler. For Mads Røvig, Administrerende direktør i Mobility Denmark, er effekten åbenlys:
”Nulemissionszonerne kommer til at sætte yderligere skub i elbilsalget, fordi danskerne ønsker sig en bil, der kan køre overalt”, forklarer han.
Der er dog en mulig knast. Fra 2025 begynder afgiftsfriheden for elbiler nemlig at forsvinde, og det kan give problemer for den grønne omstilling.
Selvom nulemissionszonerne giver elbiler fordele, kan højere priser på bilerne måske få folk til at tænke sig om en ekstra gang.
Derfor peger AutoBranchen Danmark peger, at politikerne burde genoverveje afgifterne. Hvis elbiler bliver for dyre, risikerer vi, at folk vælger fossile biler i stedet – og så mister vi noget af gevinsten ved de nye zoner.Øverst på formularenNederst på formularen
- lhs