Boganmeldelse: Lederen skal tjene medarbejderne
Virksomheder skal både tjene penge og gøre det bedste, mener advokat og forfatter Tina Monberg; og det er bestemt muligt, hvis lederen 'tjener' medarbejderne.
Virksomheder har utrolig svært ved at forandre sig, mener Tina Monberg, der har skrevet bogen Den bedst tjenende virksomhed , som giver et svar på, hvorfor virksomheder hænger fast i gamle strukturer og ikke kan tilpasse sig ændringer i markedet og samfundet. Bogen har nogle gode løsningsforslag til, hvordan ledere og medarbejdere kan skabe et nyt fællesskab på tværs af de siloer, vi er vant til at arbejde i.
Tina Monberg har udviklet sommerfugle-effekten, som består af tre elementer: Det tjenende lederskab, Facilitatoren og Det personlige lederskab. Modellen skal hjælpe med til at omorganisere og frisætte medarbejderne. Og dermed lægger hun sig i forlængelse af en række andre ledelsesskribenter og -forskere, der mener, at virksomheden skal blive en bevægelse, der ud over at tjene penge også gør noget godt for medarbejdere, miljø etc.
Siloerne skal rives ned
Virksomhedernes silotankegang skal fjernes, mener Tina Monberg. Siloen er blevet en metafor for vores opdelte og specialiserede erhvervs- og arbejdsliv. Siloen giver overskuelighed, tryghed og overblik, men videndelingen har trange kår i en siloopdelt virksomhed; og når medarbejderne i forskellige afdelinger ikke deler viden, mister organisationen på længere sigt sin levedygtighed. Den mentalitet, der opstår i siloer, reducerer effektiviteten i den samlede drift, sænker moralen og underminerer den produktive virksomhedskultur.
Fakta om bogen
- Titel: Den bedst tjenende virksomhed vækst og bæredygtighed
- Forfatter: Tina Monberg i samarbejde med Marie Kraul og Gitte Larsen
- Forlag:Gyldendal Business
- 256 sider, 300 kroner
- ****** (fire stjerner)
Tina Monberg, der er advokat, men nu arbejder som mediator og foredragsholder, mener, at de bedste virksomheder kan mere end tjene penge. De forstår også at tjene de mennesker, det samfund og det miljø, der omgiver dem. For at blive en bedst tjenende virksomhed skal siloerne rives ned, nye platforme skal bygges op, og bevægelsen sættes fri.
Læs også: God ledelse mindsker bureaukratisk bøvl
Lars Kolind, Jacob Bøtter og Unboss
I grundtankegangen minder bogen om Lars Kolind og Jacob Bøtters bog Unboss. Begge bøger argumenterer for, at lederen skal indtage en ny rolle som en hjælper for medarbejderne en facilitator, der understøtter, at medarbejderne kan præstere deres ypperste.
Bogen er delt op i tre dele: Riv siloerne ned, Byg platformene op og Sæt bevægelsen fri.
Bogens fakta suppleres af en række interview. Et rigtig godt et af slagsen er med den tidligere topchef for Handelsbanken, den nu 93-årige Jan Wallander. For 40 år siden vendte han op og ned på Handelsbankens virksomhedskultur; og Wallanders tanker om, at det bare er sund fornuft ikke at lade sig styre af tidens smarte ledelsesretninger udstukket af forskellige business-skoler og -guruer i USA lever stadig i Handelsbanken. Wallanders skole handlede om at gennemføre vidtgående decentralisering af organisationen. Han ville ikke have organisationsdiagrammer og budgetter, og han havde en spartansk tilgang til virksomhedens økonomi der måtte ikke ruttes med pengene. Han nægtede blandt andet at bruge store summer på bankens 100 års jubilæum. En bæredygtig ledelsesholdning, mener forfatteren, som trækker Wallander frem som et forbillede.
Tillid og fællesskab i Årstiderne
Iværksætter og landmand Thomas Hartung fra Aarstiderne bidrager også med et godt eksempel på en bedst tjenende virksomhed. De første grønsagskasser fra Aarstiderne blev bragt ud til kunderne i 1999. Hartung fortæller om tillidskapital og mener, at danskere i kraft af Grundtvig og Kierkegaard kan håndtere store ideer, så vi kan lade os rive med uden at miste fodfæste. Grundvig spiller en afgørende rolle i skabelsen af den inkluderende folkesjæl, mener Thomas Hartung.
Sommerfugleeffekten
I Sæt bevægelsen fri bogens tredje del forklares sommerfugle-effekten udførligt. Den beskrives som en ny ledelsesmodel tilpasset den nye platform, der skal afløse siloerne. Sommerfugle-effekten handler om flow, flex og form. De tre elementer understøtter hinanden og giver en levende virksomhed, der både kan tjene sig selv og omgivelserne. Man bliver introduceret til de tre elementers funktioner:
- det tjenende lederskab servant leadership, som har ansvar for vækst eller flow
- facilitator facilitation, som har ansvar for sammenhængskraft eller flex
- det personlige lederskab personal leadership, som har ansvar for bæredygtighed eller form
Bogen beskriver et paradigmeskifte. Sommerfugle-effekten er bogens væsentligste budskab. Den metode kunne med fordel være forklaret nærmere.