22.01.2018 | Kommunikation
Lidl fremmer bæredygtighed i sojaproduktionen
Indhold fra partner Hvad er dette?
Lidl Danmark deltager i det internationale „Lidl soja-initiativ“, der forpligter Lidl Danmark og Lidl i Belgien, Holland, Sverige og Finland til at købe certifikater fra „Round Table on Responsible Soy“ (RTRS) gennem direct trade - og i en størrelsesorden, der udligner Lidls pt. ikke certificerede behov på 71.000 t soja.
Lidl Danmark planlægger som et led i sit "Lidl soja-initiativ“ over de kommende tre år at investere et betragteligt beløb i at købe RTRS-certifikater gennem direct trade.
"I Lidl er vi stolte over at være blandt nogle af dem, der i nær fremtid kan tilbyde kunderne et komplet udvalg af egne mærke-produkter, der både direkte og indirekte er omfattet af certificeret soja.Gennem vores samarbejde med det uafhængige certificeringsprogram RTRS bidrager vi til at forbedre landmændenes livs-, miljø- og arbejdsbetingelser og øge deres konkurrenceevne. Desuden kan vi med RTRS-certificeringen sætte miljøstandarder, der også lokalt kan kontrolleres effektivt. Det gør os til frontkæmpere inden for handlen med soja“, siger Mikko Forsström, der er indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Helt konkret planlægger Lidl som et led i sit „Lidl soja-initiativ“ over de kommende tre år at investere et betragteligt beløb i at købe RTRS-certifikater gennem direct trade. På den måde støttes udvalgte landbrug i Maranhão og Piauí i Brasilien i deres omstilling til certificeret, mere bæredygtig soja. Samtidig fortsættes allerede eksisterende nationale tiltag som GMO-frit mælk, fjernelse af sojalecitin fra alle produkter inden udgangen af 2018 samt større mulighed for kunderne til at vælge mejeriprodukter fra køer fodret med GMO-frit foder inden udgangen af 2020. Den forbrugerrettede og produktspecifikke kommunikation omkring soja-initiativet er endnu ikke fastlagt.
Om Round Table on Responsible Soy
"Round Table on Responsible Soy“ (RTRS) blev grundlagt i 2006 af WWF og andre partnere og er en international multi stakeholder-platform til fremme for mere bæredygtig soja. De af RTRS nedfældede production and chain of custody-standarder fastlægger økologiske og sociale kriterier for dyrkning og sporbarhed af mere bæredygtig soja.
RTRS certificerer både genteknisk fri og genteknisk modificeret soja. Standarden kræver teknikker og know-how til opretholdelse af jordkvaliteten og til beskyttelse af arternes mangfoldighed, og forbyder brug af pesticider. Desuden kræver RTRS sikring af ansvarlige arbejdsbetingelser.
Klima, miljø og energi

Lidl: nu med 100 % Fairtrade-mærkede bananer
I løbet af 2019 skifter dagligvarekæden Lidl alle konventionelle bananer ud med bananer mærket med den anerkendte Fairtrade-certificering, der sikrer forbedrede lønninger, arbejdsmiljø og overgang til bæredygtigt landbrug i produktionslandene. Bananer er danskernes foretrukne frugt, og med Fairtrade-certificeringen sætter Lidl en ny milepæl i udviklingen af deres bæredygtige produktsortiment.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Lidl og Waste Hunt vil fjerne affald fra naturen
Lidl og Waste Hunt indgår aftale om samarbejde for at rydde op i naturen og indsamle data om affald. Dagligvarekæden ser frem til at arbejde sammen med græsrodsorganisationen, som Lidl mener har et stort potentiale, og som kan bidrage med viden til at udvikle kædens plastikstrategi fremadrettet. Man håber, at samarbejdet vil skabe opmærksomhed om affald som ender i naturen, lyder det fra Lidl.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Lidl introducerer genanvendeligt alternativ til frugt- og grøntplastikposen
Dagligvarekæden Lidl introducerer fra 2019 et genanvendeligt alternativ til frugt- og grøntposerne. De såkaldte ”Green Bags” kan genanvendes mange gange, vaskes i hånden og kommer til at koste 5 DKK for to net. Heraf donerer Lidl 20 øre til samarbejdspartneren Plastic Change. Det nye produkt er seneste led i Lidls omfattende plastikstrategi for at nedbringe mængden af overflødig plastik.
Indhold fra partner
Kommunikation

Lidl er første discountkæde med eget MSC-certificeret tunmærke
Lidl tilbyder, som den første discountkæde i Danmark, tun på dåse under eget brand og med MSC-certificeringsmærket for bæredygtigt fiskeri. Initiativet er Lidls seneste i forbindelse med kædens tilslutning til FN’s Verdensmål for en bæredygtighed udvikling i verdenshavene. Tunproduktet NiXe cementerer MSC og Lidls tætte samarbejde og giver forbrugerne endnu en mulighed for at tage et aktivt valg, lyder det fra Lidl.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Lidl får bæredygtige hesterejer på hylderne som den første discountkæde i Danmark
Nu kan man hos Lidl, som den første dagligvarekæde indenfor discount i Danmark, købe bæredygtige hesterejer fra Nordsøen. Ved at vælge fiskeprodukter med MSC’s miljømærke, i form af den blå fisk, kan forbrugerne bidrage til sunde og bæredygtige fiskebestande i havene. Lidl og Marine Stewardship Council (MSC) fejrer sammen det nye certificerede produkt med en konkurrence.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Lidl kæmper for FN’s Verdensmål i samarbejde med Plastic Change og Marine Stewardship Council
Plastikforurening og rovdrift på ressourcer truer miljøet og livet i verdenshavene. Miljøorganisationen Plastic Change, den blå certificering af fisk, Marine Stewardship Council og dagligvarekæden Lidl danner derfor nu fælles front for at skabe en mere bæredygtig fremtid, med fokus på FN’s 2030 Verdensmål nr. 14, der handler om beskyttelse af livet i havet.
Indhold fra partner