25.07.2019 | Klima, miljø og energi
Lidl introducerer nye, genbrugelige Green Bags
Indhold fra partner Hvad er dette?
Fra mandag d. 29 juli, tilbyder Lidl som den første discountkæde i Danmark sine kunder et genbrugeligt alternativ til frugt- og grøntposerne af plastik.
Lidls nye Green bags bliver solgt i sæt af to stk. som vil koste 5 DKK, hvoraf 20 øre går direkte til Plastic Change.
De nye såkaldte ”Green Bags” kan genbruges mange gange og kommer til at koste 5 DKK for to net. Det nye produkt er seneste led i Lidls omfattende plastikstrategi for at nedbringe mængden af overflødig plastik, og Lidl donerer 20 øre af salgsprisen til deres strategiske samarbejdspartner Plastic Change.
De små klare poser af tynd engangsplastik er det typiske valg, når de danske forbrugere skal bære deres nyindkøbte frugt og grønt hjem fra butikkerne. Poserne af plastik bliver dog sjældent genbrugt og ender ofte blot i skraldespanden hjemme ved forbrugerne.
Lidl tilbyder nu, som den første discountkæde i Danmark, sine kunder et mere genbrugeligt alternativ til frugt- og grøntplastposerne, da der i alle Lidls 119 butikker fra mandag d. 29 juli introduceres et nyt, genbrugeligt alternativ i form af deres nye Green Bags.
De nye Green Bags er allerede efter blot fem ganges brug et mere bæredygtigt alternativ til frugt- og grøntposerne af tyndt plastik.
CCO i Lidl Danmark, Mikko Forsström fortæller:
I Lidl ønsker vi at tage et medansvar og nedbringe mængden af overflødig plastik. Med vores Green Bags introducerer vi fra mandag d. 29 juli et slidstærkt frugt- og grøntnet af nylon som alternativ til frugt- og grøntposerne af tynd plastik. Nettene kan lukkes i toppen, kan vaskes i vaskemaskinen ved 30 grader og er beregnet til at blive genbrugt mange gange. To Green Bags vil koste 5 DKK, hvoraf 20 øre går direkte til vores strategiske samarbejdspartner Plastic Change, som vil bruge pengene til videreføre deres arbejde med at sætte fokus på plastikproblematikken.
Henrik Beha Pedersen, bestyrelsesformand og stifter af Plastic Change, tilføjer:
"Lidls Green Bags er en smart og simpel løsning på, hvordan vi kan reducere brugen af engangsposer, når vi handler frugt og grønt. Vi håber, at forbrugerne vil tage godt imod Lidls nye frugt- og grøntnet og være med til at reducere engangsplastik. Lidls donation går særligt til vores arbejde med formidling og til at lave undervisnings- og visuelle oplysningskampagner, som blandt andet er målrettet børn og unge”.
20 % færre frugt- og grøntplastposer
Med det nye alternativ til frugt- og grøntplastposerne tilføjer Lidl endnu et led til kædens portefølje af initiativer og nye produkter i kædens omfattende plastikstrategi. Hos Lidl regner man med, at introduktionen af de genbrugeligt Green Bags vil medføre et fald i forbruget af den nuværende frugt- og grøntpose lavet af engangsplastik:
”De nye net introduceres som et supplement til vores sortiment af bæreposer og repræsenterer et mere genbrugeligt valg end de traditionelle frugt- og grøntposer af tynd plastik, da de kan genbruges igen og igen. Vi forventer, at de nye net vil reducere forbruget af engangs frugt- og grøntposer af tynd plastik med op til 20 %”, fortæller Mikko Forsström. Han tilføjer:
”Indførelsen af de nye Green Bags er et af flere initiativer i vores plastikstrategi, som har til formål at nedbringe mængden af overflødig plastik. Som en del af vores plastikstrategi har vi allerede udfaset engangsindkøbsplastikposer fra alle vores butikker, annonceret udfasningen af flere engangsprodukter af plastik fra 2019, skåret ned på emballagen på flere produkter og fjernet alle plastiksugerør i løssalg fra varesortimentet”, afslutter Mikko Forsström.
Lidl Danmarks plaststrategi
Lidl har sat følgende mål for sine butikker i Danmark:
- I 2025 skal forbruget af plastikemballage skæres ned med 20 %. (Sammenlignet med 2017 og på egne mærker i fast sortiment).
- I 2025 skal 100 % af plastemballagen bestå af materiale, som i udgangspunktet er genanvendeligt og genbrugeligt. Hvor dette ikke er muligt, skal den benyttes som energikilde. (Gælder egne mærker i fast sortiment. Genanvendelse: Emballagen skal kunne fastholdes og genbruges i materialestrømmen som led i en cirkulær livscyklus).
- I 2022 skal alle nuværende frugt og grønt-poser erstattes af mere miljørigtige alternativer.
- Lidl Danmark deltager i Dansk Erhvervs rådgivningscenter for plastikreduktion.
Fuldførte og igangværende projekter:
- Stop af salg af alle plastiksugerør i løssalg fra varesortimentet: Sugerør af plastik findes derfor ikke som løssalg i varesortimentet.
- Lidl har i 2018 indført bæreposer af papir som alternativ til engangsplastikposer, som er udfaset fra butikkerne i Danmark (Plastikposerne erstattedes af indkøbsposer af genanvendte materialer: FSC-certificeret papir og Fairtrade-bomuld).
- Udfasning af drikkebægre, tallerkner, bestik og vatpinde af engangsplast fra begyndelsen af 2019 (artiklerne erstattes af nye produkter af komposterbare og genanvendelige materialer).
- Lidl arbejder løbende på at skære ned for mængden af emballage på egne mærker. Dette gælder også dobbelt indpakning. Med mindre emballage optager varen mindre plads i lastbilerne under transport til butikkerne, som derved skal køre færre gange for at levere samme mængde varer. Derved udledes mindre CO2 ved transport. Lidl har haft succes med at skære ned på emballagen på følgende produkter:
- Kaffekapsler
- Nødder
- Gennem tests med mindre emballage på Lidls nøddeprodukter, har Lidl reduceret emballagens størrelse og derved plastforbruget med ca. 20 %.
- Formil flydende vaskemiddel
- Lidl har reduceret emballagens størrelse og derved plastforbruget med 25 %, hvilket svarer til en besparelse på 13,5 tons plastik pr. år.

Første danske dagligvarekæde satser på hurtigladere til elbiler: Transportministeren sætter strøm til national udrulning af ladestandere ved alle Lidl-butikker
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
LIDL SÆTTER SKUB I LANDSDÆKKENDE SKRALDEINDSAMLING
Lørdag d. 19. september løber World Cleanup Day atter af stablen, hvor frivillige samles over hele Danmark for at indsamle skrald i naturen. Indsamlingerne er for andet år i træk organiseret af ungdomsnetværket JCI med Lidl som hovedsponsor.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Lidl udskifter al primær emballage til kød og fjerkræ med genbrugsplast
Al kød og fjerkræ fra dagligvarekæden Lidls eget danske mærke Vilstrupgård er nu pakket i genanvendte plastikbakker. Med omstillingen reducerer Lidl sit forbrug af såkaldt virgin-plastik på ca. 7,6 millioner bakker årligt.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Mere end 1.5 mio pant-fri dåser det seneste år: Lidl Danmark ønsker politisk løsning på pantfri emballage
Står det til dagligvarekæden Lidl Danmark skal der pant på den pantfri emballage som sælges i Tyskland. Det seneste år var mere end 1.5 millioner af de indleverede dåser hos kæden uden pant.
Indhold fra partner
Samfund

Hjernen på det rette sted: Lidl støtter op om World Stroke Day
Hver dag rammes 33 danskere af et ’stroke’, som er en blodprop eller blødning i hjernen. Det er mere end 12.000 om året, og med 3.300 årlige dødsfald er stroke den fjerdehyppigste dødsårsag i Danmark. Den 29. oktober er World Stroke Day, hvor Hjernesagen lancerer StrokeLinjen, som er en direkte telefon, man kan ringe til ved spørgsmål om stroke. Lidl har siden 2019 støttet Hjernesagens arbejde, og har i den forbindelse hjulpet med kampagnevideo og håndsprit til Hjernesagens lokalafdelinger rundt i landet.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Danskerne køber markant mere vegetarisk og vegansk i Lidl
Indhold fra partner