Madspild på klimadagsordenen

For Unilever er virksomhedens klimaaftryk en vigtig del af det generelle fokus på bæredygtighed. Og mindre madspild giver mindre CO2. På den baggrund bruger koncernen store mængder tid og ressourcer på at tænke kreativt og forebygge svindet, fortæller udviklingskok Frank Jakobsen.

Verdens madspild bidrager med millioner af ton CO2 til den globale opvarmning..

21.04.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Over de seneste år har Unilever, en af verdens største producenter af fødevarer og produkter til personlig pleje, udviklet sin Sustainable Living Plan. Det centrale element i planen er bæredygtighed på en lang række fronter, der samlet set udgør planen for, hvordan selskabet ”vil gennemføre vores vision om at øge vores virksomheds størrelse, samtidig med at vi kobler vores miljøpåvirkning fra vores vækst og øger vores positive sociale indflydelse.”

Udviklingskok og rådgiver hos Unilever Food Solutions Danmark, Frank Jakobsen, fremhæver klimaaspektet som et vigtigt parameter i selskabets indsats omkring madspild. Foto: UFS.

Når man som milliardvirksomhed i fødevareindustrien gerne vil reducere sit fodaftryk på miljøet – konkret er målet en reduktion på 50 procent inden 2020 – så er madspild et naturligt fokuspunkt, og derfor også noget man har arbejdet med længe, fortæller udviklingskok og rådgiver hos Unilever Food Solutions i Danmark, Frank Jakobsen.

”Generelt gør vi meget ud af at både vi selv og vores leverandører er 100 procent bæredygtige. Vi høster kun råvarer efter sæson, vi køber ind efter reel kapacitet hos producenterne og vi ser efter de mest klimavenlige løsninger. På madspildsområdet har vi et konkret værktøj, der kan implementeres let og gratis af alle interesserede, og som sætter tal på, hvor meget spild, man har og hvor det kommer fra. Og det er noget vi har stor succes med”, siger han.

Værktøjet er blandt andet i spil i Unilevers samarbejde med kantinekæden Cheval Blanc, der ifølge Frank Jakobsen har kastet en millionbesparelse af sig.

Buffetens psykologiske effekt
På samme måde har Unilever selv realiseret en stor besparelse, da man for nylig gennemførte et pilotprojekt i en stor kantine i København, hvor man gennem noget tid havde registreret et massivt spild, der for størstedelens vedkommende kom fra buffeten. Det fik man adresseret og i løbet af et år gav det en reduktion i svindet på 30 procent og en fortjeneste på 600.000 kr.

Buffeten er et sted, hvor man kan skabe nogle holdnings- og vaneændringer, der kan gøre en forskel. Less is more er et princip, man med fordel kan have i baghovedet

Frank Jakobsen

”Det viser meget godt værdien i at se på det psykologiske i en buffet; hvordan den er sat op, størrelsen på fade, tallerkner, serveringer etc. Her kan man skabe nogle holdnings- og vaneændringer, der kan gøre en forskel. Less is more er et princip, man med fordel kan have i baghovedet”, siger Frank Jakobsen.

På forbrugersiden samarbejder Unilever både med Selina Juul og fødevareBanken, ligesom man er blandt stifterne af Daka Refood, der indsamler og genanvender madaffald ved at bruge det til produktionen af biogas, og genbruger stegefedt og fritureolie som andengenerations biodiesel, hvilket er en grøn erstatning for fossile brændstoffer.

Udvikling, fermentering og insekter
Mindst lige så vigtigt er det, pointerer Frank Jakobsen, at forebygge spildet i produktionsfasen. Det handler om at udnytte råvarerne, være kreativ i sin forarbejdning, giv fagfolkene i køkkenerne de bedst mulige betingelser og tænke i konserveringsmetoder som eksempelvis fermentering og saltning.

Unilevers Klimasmart-kampagne omfatter bl.a. et diplom, som en kantine kan hænge op for at fremhæve sit fokus på de forskellige tiltag i strategien, herunder madspild. Illustration: UFS.

Netop de mange forskellige aspekter omkring begrænsning af madspild, der er aktuelle, er med til at gøre Frank Jakobsen positiv, når det kommer til fremtidsudsigterne på området. For som han selv siger, så er det afgørende for samfundet at indsatsen fortsætter, og at vi tænker på madspild i det store billede.

”Man kan jo altid ønske sig mere opbakning rent politisk, men grundlæggende synes jeg, at emnet fylder godt på dagsordenen i disse år. Vi ved at holdningsændringer kan skabe bæredygtighed og det arbejder vi med. Og så kan man altid udvikle på et område som fødevarer – tænke i alternative råvarer som fx insekter, der er både sunde og klimavenlige; vi kan forske i alternativer til kød, som vi jo burde spise mindre af, og vi kan gøre mere ud at source lokalt for at spare transport. Så der er nok at tage fat i”, slutter Frank Jakobsen.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: madspild

Relateret indhold

28.03.2025CSR.dk

Offentlige bygherrer vil bruge færre nye råstoffer

27.03.2025ANDERS ANDERSENS RENGØRING

Sponseret

OVERSHOOT DAY 2025

27.03.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vedvarende energi hos Lübech Livings leverandører er ikke en tilfældighed

27.03.2025Troldtekt A/S

Sponseret

Nyt showroom i Aarhus: Oplev karakterfulde Troldtekt akustikløsninger – og interiør fra otte andre brands

26.03.2025CSR.dk

Overraskelse: Mange virksomheders klimaindsats går godt

26.03.2025CSR.dk

Nemmere at klare opgaven med producentsansvar

25.03.2025CSR.dk

I Sønderjylland lever drømmen om grønne flyrejser

24.03.2025CSR.dk

Pantkop i Aarhus er en succes – nu udvides systemet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: Deep dive on water stewardship

Webinar 4: In this webinar we will zoom in on water stewardship and how companies can build water resilience and strengthen water management to reduce water impacts in their own operations and the value chain.

Dato

02.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

Dakofa
Konference
Hvor langt er vi med affaldssorteringen - og hvad venter forude?

Deltag i årets sorteringskonference! Her får du den nyeste status på danskernes affaldssortering, genanvendelsesniveauet i kommunerne og seneste nyt om det udvidede producentansvar for emballage, der træder i kraft i 2025.

Dato

02.04.2025

Tid

09:30

Sted

Centralværkstedet Aarhus

Etisk Handel Danmark
Event
Styrk dit arbejde med globale værdikæder og din ESG-rapportering gennem partnerskaber

Hvordan håndterer du de stigende krav til ESG-rapportering og due diligence?

Dato

03.04.2025

Tid

08:30

Sted

Rambøll Head Office Hannemanns Allé 53, 2300 København

Comm2ig
Webinar
Webinar: Transformer dit forbrug fra lineært til cirkulært i dit it-indkøb

Kom til webinar med Comm2ig, hvor du kan høre om arbejdet med bæredygtighed i en it-virksomhed, om Remanufactoring, e-affald, levetidsforlængelse, samt dine muligheder for at transformere dit forbrug fra lineært til cirkulært. Er adfærd og vaner den største barriere?

Dato

03.04.2025

Tid

10:00

Sted

Microsoft Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Verarca
Event
Få styr på CO2-beregningen

Klimaregnskab uden bøvl – Få styr på scope 1, 2 og 3 med få klik

Dato

04.04.2025

Tid

10:30

Sted

Online