Mere end 1.5 mio pant-fri dåser det seneste år: Lidl Danmark ønsker politisk løsning på pantfri emballage

Står det til dagligvarekæden Lidl Danmark skal der pant på den pantfri emballage som sælges i Tyskland. Det seneste år var mere end 1.5 millioner af de indleverede dåser hos kæden uden pant.

Ifølge Danmarks Naturfredningsforening er ni ud ti dåser, der ender i naturen i Danmark uden pant, og altså dåser, der kommer fra handlen ved den dansk-tyske grænse.[1] Og dem er danskerne tilsyneladende vilde med. En ny opgørelse fra dagligvarekæden Lidl Danmark viser, at der det seneste år er blevet indleveret mere end halvanden million flasker og dåser uden pant.

”De mange stykker pantfri emballage, der ender i vores pantautomater, vidner desværre om, at der er ekstremt mange pantfri dåser i omløb, og de risikerer meget vel at ende i naturen,” siger Anders Frydendahl, salgsdirektør i Lidl Danmark.

Netop derfor ønsker salgsdirektøren en politisk løsning, hvor der kommer pant på de dåser som sælges massivt i detailhandlen syd for den dansk-tyske grænse:

”Under lukningen af grænsen i foråret blev det tydeligt, at salget af dåser med pant steg. Det salg er nu aftaget efter genåbningen. Det tyder på, at grænsedåserne atter er tilbage i de danske husholdninger. Dåser, der kan ende i naturen. Det er på tide, at der kommer en politisk løsning, hvor vi får sat en stopper for de mange pantfri dåser, der er i omløb.”

Hos Lidl Danmark har man de senere år oplevet en generel stigning i antallet af indleverede dåser og flasker.

Fortsætter med at tage imod alle typer flasker og dåser

Siden opstarten i Danmark for 15 år siden har Lidl Danmark valgt at modtage alle typer af flasker og dåser – også fra konkurrerende dagligvarekæder. Sidste år modtog kæden mere end 60 millioner flasker og dåser i sine butikker.

”Folk skal ikke gå forgæves, når de vil aflevere pant hos os. Det er klart, at de mange typer emballage giver ekstra logistisk arbejde. Men det påtager vi os gerne, så dåser og flasker ikke ender i naturen eller skraldespanden og dermed ikke bliver genanvendt”, siger Anders Frydendahl og fortsætter:

”Derudover kan vi også se, at dem der afleverer pant hos os, også handler hos os. Mere genanvendelse og flere kunder er to sider af godt købmandskab.”

Udover at tilslutte sig de politiske forslag for at få indført pant på grænsedåserne, er Lidl Danmark engageret i dagsordenen med mindre skrald i naturen som hovedsponsor for JCI Danmarks aktiviteter på World Cleanup Day d. 19. september. Engagementet er en del af dagligvarekædens CSR-strategi:

”Det er andet år i træk, vi bakker op om initiativet. Dåser og flasker skal genanvendes, ikke ende i naturen. Det er der desværre stadig et stort behov for, at der bliver sat fokus på”, slutter Anders Frydendahl.

https://www.dn.dk/nyheder/graensebajere-giver-naturen-tommermaend/

For yderligere information, kontakt:

Morten Vestberg, kommunikationschef i Lidl Danmark, Morten.Vestberg@Lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68

01.12.2023Lidl Danmark

Sponseret

Lidl vinder med strategi for plantebaseret kost

30.10.2023Lidl Danmark

Sponseret

Nyt undervisningsforløb skal inspirere folkeskoleelever til at lave mad med madspildsvarer

25.09.2023Lidl Danmark

Sponseret

Medarbejdere og kunder bakker op om udfasning af tobak i Lidl

06.12.2022Lidl Danmark

Sponseret

Lidl og Hjernesagen: sammen om både hverdag og fest

31.10.2022Lidl Danmark

Sponseret

Lidl certificerer varer til glæde for kunder og bønder

12.09.2022Lidl Danmark

Sponseret

Lidl sørger for forplejning, når de sammen med Plastic Change samler affald i naturen på World Cleanup Day