Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark
Tre tilfælde af markedsføring med vildledende miljøudsagn koster tysk bilproducent 1 million, efter Forbrugerombudsmanden sidste år anmeldte sagen til politiet. Det er alt for lidt, mener anmelderen.
Mercedes-Benz Danmark har accepteret at betale en bøde på 1 million kroner for at have benyttet miljøudsagn i sin markedsføring, som der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke var tilstrækkelig dokumentation for.
Bøden er aftalt uden domstolenes deltagelse, hvilket betyder, at den ikke kan ankes.
Anmelderen er langt fra tilfreds
Sagen kom i 2021 under behandling hos Forbrugerombudsmanden efter en anmeldelse fra Greenpeace. Som dog er meget utilfredse med sagens endelige udfald.
“Vi er naturligvis tilfredse med, at vores klage over Mercedes-Benz’s greenwashing nu får konsekvenser, men vi må samtidig stille os meget uforståelige over for bødens størrelse. Den har ikke skyggen af præventiv effekt,” siger kampagnechef i Greenpeace, Sune Scheller.
“Jeg har meget svært ved at få enderne til at mødes, når vi sammenligner, hvordan Højesteret tidligere har straffet vildledning med den lave bøde Forbrugerombudsmanden nu går med til,” forsætter han.
Greenpeace fremhæver, hvordan forsikringsselskabet Alka i september 2023 blev idømt en bøde på 16,9 millioner kroner for netop at overtræde markedsføringslovens forbud mod vildledning. Sagen gik helt til Højesteret og Alka blev dømt for overtrædelse af §5 og 6 i markedsføringsloven – de samme paragraffer der ligger til grund for bøden til Mercedes-Benz. Sagen handlede ikke om greenwashing.
“Der er ikke noget i markedsføringsloven, der siger, at der skal ses mildere på greenwashing end på vildledning omkring bilforsikringer. Når vi står midt i en galoperende klimakrise, er det helt uforståeligt, at Forbrugerombudsmanden går med til en så klækkelig rabat for overlagt vildledning. Måske Mercedes-Benz ikke ville acceptere en højere bøde, men så må sagen jo for domstolen,” siger Sune Scheller.
Mercedes’ vildledende udsagn
Fra september 2021 til januar 2022 markedsførte Mercedes-Benz Danmark biler med udsagnene ”certificeret miljøvenlig”, ”den grønne revolution” og ”Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion”. Det fik i 2023 Forbrugerombudsmanden til at politianmelde virksomheden for vildledende markedsføring.
”Virksomheders markedsføring af deres klima- og miljøtiltag er vigtig information til forbrugerne. Oplysningerne må derfor ikke give forbrugerne et indtryk af, at tiltagene har større effekt, end hvad der reelt er tilfældet. Vi har vurderet, at Mercedes-Benz’ markedsføring har givet forbrugerne et sådant indtryk, og markedsføringen har derfor været vildledende og dermed en overtrædelse af markedsføringsloven,” siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen.
Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugerne med udsagnet ”certificeret miljøvenlig” kunne få et fejlagtigt indtryk af, at bilerne har bestået en kvalitetstest eller opnået en miljøcertificering. Udsagnet kunne dermed vildlede forbrugerne til at tro, at Mercedes-Benz Danmarks biler er mindre miljøbelastende, end de reelt er.
Også udtrykkene ”den grønne revolution” og ”Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion” var egnet til at vildlede forbrugerne, så de kunne tro, at bilerne ville skade miljøet mindre, end de gør.
Mercedes-Benz Danmark har oplyst, at brugen af udtrykket ”certificeret” skyldtes en oversættelsesfejl, og Mercedes-Benz Danmark rettede fejlen straks efter, at de blev opmærksomme herpå.
Med nye regler ville bøden være større
Størrelsen af bøden er fastsat ud fra de kriterier for fastsættelse af bøder, der gjaldt frem til udgangen af 2021, samt en ny og skærpede bødemodel, som trådte i kraft i forbindelse med ændring af markedsføringsloven den 1. januar 2022.
Forbrugerombudsmanden har ved bødefastsættelsen taget højde for, at Mercedes-Benz har foretaget diverse tiltag for at mindske deres bilers miljøbelastning, samt at Mercedes-Benz har samarbejdet med Forbrugerombudsmanden under sagens oplysning.
Hvad siger loven?
Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.
Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.
Ifølge markedsføringslovens § 13, skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.
Ifølge markedsføringslovens § 37, stk. 6, skal der ved udmåling af bøder lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning. Bødemodellen er nærmere uddybet i forarbejderne til lovændringen, der indsatte bestemmelsen med virkning fra 1. januar 2022. Den nye bødemodel skulle medføre en skærpelse af bødeniveauet for markedsføringsretlige overtrædelser. Virksomheder er inddelt efter omsætning, og under hver omsætningskategori ses et bødespænd for henholdsvis nedsat bødeniveau, normalt bødeniveau og forhøjet bødeniveau.