Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Tre tilfælde af markedsføring med vildledende miljøudsagn koster tysk bilproducent 1 million, efter Forbrugerombudsmanden sidste år anmeldte sagen til politiet. Det er alt for lidt, mener anmelderen.

I januar 2022 indsendte Greenpeace en greenwashingklage til Forbrugerombudsmanden over Merzedes-Benz's markedsføringskampagne, som dette gigantiske banner på Rådhuspladsen i København, var en del af.. Foto: Michael Hedelain / Greenpeace

08.11.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Mercedes-Benz Danmark har accepteret at betale en bøde på 1 million kroner for at have benyttet miljøudsagn i sin markedsføring, som der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke var tilstrækkelig dokumentation for.

Bøden er aftalt uden domstolenes deltagelse, hvilket betyder, at den ikke kan ankes.

Anmelderen er langt fra tilfreds

Sagen kom i 2021 under behandling hos Forbrugerombudsmanden efter en anmeldelse fra Greenpeace. Som dog er meget utilfredse med sagens endelige udfald. 

“Vi er naturligvis tilfredse med, at vores klage over Mercedes-Benz’s greenwashing nu får konsekvenser, men vi må samtidig stille os meget uforståelige over for bødens størrelse. Den har ikke skyggen af præventiv effekt,” siger kampagnechef i Greenpeace, Sune Scheller.

“Jeg har meget svært ved at få enderne til at mødes, når vi sammenligner, hvordan Højesteret tidligere har straffet vildledning med den lave bøde Forbrugerombudsmanden nu går med til,” forsætter han.

Greenpeace fremhæver, hvordan forsikringsselskabet Alka i september 2023 blev idømt en bøde på 16,9 millioner kroner for netop at overtræde markedsføringslovens forbud mod vildledning. Sagen gik helt til Højesteret og Alka blev dømt for overtrædelse af §5 og 6 i markedsføringsloven – de samme paragraffer der ligger til grund for bøden til Mercedes-Benz. Sagen handlede ikke om greenwashing. 

“Der er ikke noget i markedsføringsloven, der siger, at der skal ses mildere på greenwashing end på vildledning omkring bilforsikringer. Når vi står midt i en galoperende klimakrise, er det helt uforståeligt, at Forbrugerombudsmanden går med til en så klækkelig rabat for overlagt vildledning. Måske Mercedes-Benz ikke ville acceptere en højere bøde, men så må sagen jo for domstolen,” siger Sune Scheller. 

Mercedes’ vildledende udsagn

Fra september 2021 til januar 2022 markedsførte Mercedes-Benz Danmark biler med udsagnene ”certificeret miljøvenlig”, ”den grønne revolution” og ”Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion”. Det fik i 2023 Forbrugerombudsmanden til at politianmelde virksomheden for vildledende markedsføring.

”Virksomheders markedsføring af deres klima- og miljøtiltag er vigtig information til forbrugerne. Oplysningerne må derfor ikke give forbrugerne et indtryk af, at tiltagene har større effekt, end hvad der reelt er tilfældet. Vi har vurderet, at Mercedes-Benz’ markedsføring har givet forbrugerne et sådant indtryk, og markedsføringen har derfor været vildledende og dermed en overtrædelse af markedsføringsloven,” siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen.

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugerne med udsagnet ”certificeret miljøvenlig” kunne få et fejlagtigt indtryk af, at bilerne har bestået en kvalitetstest eller opnået en miljøcertificering. Udsagnet kunne dermed vildlede forbrugerne til at tro, at Mercedes-Benz Danmarks biler er mindre miljøbelastende, end de reelt er.

Også udtrykkene ”den grønne revolution” og ”Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion” var egnet til at vildlede forbrugerne, så de kunne tro, at bilerne ville skade miljøet mindre, end de gør.

Mercedes-Benz Danmark har oplyst, at brugen af udtrykket ”certificeret” skyldtes en oversættelsesfejl, og Mercedes-Benz Danmark rettede fejlen straks efter, at de blev opmærksomme herpå.

Med nye regler ville bøden være større

Størrelsen af bøden er fastsat ud fra de kriterier for fastsættelse af bøder, der gjaldt frem til udgangen af 2021, samt en ny og skærpede bødemodel, som trådte i kraft i forbindelse med ændring af markedsføringsloven den 1. januar 2022.

Forbrugerombudsmanden har ved bødefastsættelsen taget højde for, at Mercedes-Benz har foretaget diverse tiltag for at mindske deres bilers miljøbelastning, samt at Mercedes-Benz har samarbejdet med Forbrugerombudsmanden under sagens oplysning.

Hvad siger loven?

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Ifølge markedsføringslovens § 13, skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

Ifølge markedsføringslovens § 37, stk. 6, skal der ved udmåling af bøder lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning. Bødemodellen er nærmere uddybet i forarbejderne til lovændringen, der indsatte bestemmelsen med virkning fra 1. januar 2022. Den nye bødemodel skulle medføre en skærpelse af bødeniveauet for markedsføringsretlige overtrædelser. Virksomheder er inddelt efter omsætning, og under hver omsætningskategori ses et bødespænd for henholdsvis nedsat bødeniveau, normalt bødeniveau og forhøjet bødeniveau.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

22.11.2024Accura Advokatpartnerselskab

Sponseret

En transparent værdikæde er nøglen til en bæredygtig succes

22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?

19.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

CSRD integrerer bæredygtighed i strategien

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams