Min vej til CSR-jobbet: Louise Koch
Louise Koch, CSR-chef i Dansk Erhverv, brænder for at gøre verden bedre gennem business og business bedre gennem bæredygtighed.
Hvorfor har du valgt at arbejde med CSR?
Det har jeg, fordi jeg grundlæggende brænder for at gøre verden bedre gennem business og samtidig gøre business bedre gennem bæredygtighed. Jeg ser mig selv som pragmatisk idealist og drives af at finde nye løsninger på det, der ikke virker eller kan gøres bedre.
Læs også: Min vej til CSR-jobbet: Christoffer Quist Weesgaard
Bæredygtighed og CSR er et spændende og vigtigt arbejdsfelt, fordi vi simpelthen er nødt til at skabe nye og mere fremtidssikrede løsninger i samfund og virksomheder, der skaber værdi for både mennesker, miljø og økonomi.
Hvad består dit job i?
Jeg er ansvarlig for CSR i Dansk Erhverv. Her bygger jeg mit arbejde på fire søjler. Den første er politisk interessevaretagelse og dialog med interessenter, hvor vi arbejder for at sikre de bedste rammevilkår for virksomheders arbejde.
Dernæst udbyder jeg viden og værktøjer til vores medlemsvirksomheder for at styrke deres arbejde med CSR. Så indgår vi i projekter og partnerskaber, hvor vi arbejder på tværs af virksomheder og sektorer for at skabe bredere løsninger inden for CSR.
Læs også: Min vej til CSR-jobbet: Thue Sandgren Birk
Slutteligt, så arbejder jeg med kommunikation og deltager i samfundsdebatten omkring CSR og bæredygtighed for at udvide forståelsen og nuancere debatten i forhold til, hvordan virksomheder kan arbejde med samfundsansvar.
Om Louise Koch
Uddannelse:
Kandidat i antropologi ved Københavns Universitet 1998-2006 med speciale i innovation.
Tidligere stillinger:
Programme manager, Global Partnerships & Communication hos Grundfos Lifelink, CSR Programme Coordinator hos Grundfos, CSR-Innovationskonsulent hos Grundfos Lifelink (Kenya).
Hvilket råd vil du give andre, der gerne vil have et lignende job?
Det er vigtigt at have en rigtig god forståelse for, hvordan virksomheder og erhvervslivet fungerer, fordi CSR og bæredygtighed hele tiden skal ind og styrke forretningen.
Samtidig skal man så have styr på den faglige disciplin af standarder og retningslinjer på CSR og hele tiden samle på inspiration og best practice. Og så skal man være proaktiv og gå efter det, man brænder for.