Når naivitet ændrer en industri

Innocent er blevet kaldt naive mange gange, fordi de har fastholdt deres standpunkt: Ingen tilsætningsstoffer – kun frugt og grønt. Ugens B Corp, Innocent, viser, hvordan kompromisløshed kan ændre industrier. Også selvom man bliver kaldt naiv undervejs.

Foto: Innocent .

02.04.2019

Sponseret

Steffen Kallehauge, MäRK

Det hele startede til en jazzfestival i London 1999. De tre universitetsstuderende Richard Reed, Adam Balon og Jon Wright, solgte smoothies ud fra en opskrift, de havde arbejdet hårdt på at perfektionere. Ingen af dem havde nogen egentlig relation til hverken juice eller smoothies, ud over at de alle manglede en hurtig og sund drikkevareløsning til og fra arbejde. Det, de kunne lave hjemme, tog tid, indebar opvask og krævede ekstra overskud. Det var besværligt, og de tre grundlæggere mente, at det burde være nemt at gøre noget godt for sig selv.

Derfor begyndte de et par måneder inden jazzfestivalen at undersøge alt fra emballage, næringsindhold, frugter og smagskombinationer. De var uerfarne og blåøjede, og de indrømmer blankt, at de ikke vidste, hvad de egentlig havde gang i, da de startede.

Sagde op efter feedback fra festivaldeltagere

Men inden de kastede sig ud i at starte en virksomhed, ville de teste det nye produkt på jazzfestivalen. De bookede en stand, hvor de solgte deres smoothies. Foran standen på festivalpladsen opsatte Richard, Adam og Jon et skilt:

”Skal vi sige vores arbejde op og lave smoothies i stedet?” stod der.

Under skiltet var der placeret to skraldespande. En med et skilt, hvorpå der stod ja og en anden med et nej. Da festivalen var ovre, var der ingen tvivl:

”Om mandagen opgav vores tre grundlæggere deres job, og gav sig i kast med noget, de aldrig havde prøvet før. Det eneste, de vidste var, at de ville gøre det nemt for forbrugerne at gøre noget godt for sig selv og for andre,” fortæller Brand Manager, Philip Rahbek, hos Innocent.

Læs også: Profit er et fattigt mål for succes

Naivitet eller kompromisløshed?

Men bare fordi man har den perfekte smoothie-opskrift, er det ikke nemt at starte en virksomhed op, der er bygget op omkring fastdefinerede dogmer: Ingen tilsætningsstoffer, farver eller koncentrater – kun frugt og grønt. Og da Innocent skulle finde leverandører til juice og smoothies, blev de mødt med modstand:

Det er naivt - sådan hænger virkeligheden ikke sammen”, ”Held og lykke med dét forsøg, I bliver klogere”, ”Alle bruger koncentrat,” lød det blandt andet fra de leverandører, de kontaktede. Men Innocent forsatte deres søgen.

Og til sidst lykkedes det. Innocents kompromisløshed betyder, at deres juice og smoothies udelukkende indeholder frugt og grønt. Kompromisløsheden gælder stadig, selvom Innocent sidenhen er blevet solgt. Det kommer blandt andet til udtryk i emballagen, Innocent bruger. Etiketterne er trykt på papir lavet af mangoblade, flaskerne er 30% genanvendt plastik. Og i 2022 er målet at have en flaske, som er udelukkende lavet på vedvarende plastik – enten genbrugt eller plantebaseret.

Virksomheder har utrolig meget indflydelse

Innocent blev en del af B Corp-bevægelsen, fordi de gerne ville være en del af en bevægelse af ligesindede virksomheder. B Labs B Impact Assessment bruger Innocent til at få en uafhængig vurdering af, hvordan de klarer sig. Ikke bare deres produkter, men deres samfundsansvar hele vejen rundt: 

”B Corp-certificeringen er en slags kompas, der guider os til at blive endnu bedre. Vi mener, at virksomheder har en forpligtelse til at træde frem og bevise, at de kan agere ansvarligt. Det gælder også Innocent. Ansvarlighed handler ikke om profit over alt andet, men med en oprigtig forpligtelse til de mennesker, vi arbejder for – de folk, der arbejder her, dem der drikker vores produkter samt den planet, som vi lever og arbejder på, ” fortsætter Philip Rahbek. 

Derfor oprettede Innocent i 2004 The Innocent Foundation. Fonden, der årligt modtager 10% af Innocents proft, finansierer projekter, som arbejder for at hjælpe de 795 millioner af verdens befolkning, der sulter. Fonden hænger sammen med Innocents grundidé om, det skal være nemt for mennesker at gøre noget godt for sig selv og for andre. Nogle ville måske betegne det som naivt at donere store dele af sit overskud til velgørenhedsprojekter, men:

Naivt eller ej. Det er usammenligneligt at sætte profit først, når du sætter det i kontekst med at have brødfødt over 800.000 mennesker,” fortæller Philip Rahbek, inden han afslutter:

”Virksomheder kan have utrolig meget indflydelse – nogle gange så meget som regeringer. Hvis vi kan få virksomhedernes og industriernes verdenssyn på plads, så kan vi være med til at ændre samfundsproblemer globalt.

Læs mere på www.innocentdrinks.dk og på www.bcoorporation.eu

18.03.2024MäRK

Sponseret

Her bor den gode (bæredygtigheds-)historie

18.03.2024MäRK

Sponseret

ESG er som at lære et nyt sprog

07.02.2024MäRK

Sponseret

GIV ESG-KOMPETENCERNE ET LØFT I VIRKSOMHEDEN

16.03.2023MäRK

Sponseret

Forretning eller klima? Her er direktørens grønne dilemmaer

30.01.2022MäRK

Sponseret

Fem veje til forbrugerens bæredygtige hjerter

18.01.2022MäRK

Sponseret

Bliv klogere på bæredygtighedskommunikation