Novo Nordisks ledelse savner politisk handling
Novo Nordisks topchef Lars Fruergaard Jørgensen har mistet troen politikernes evne til at sætte skub i udviklingen og har derfor, med selskabets nye klimastrategi, sat sig selv og sit firma i spidsen for omstillingen. Ekspert er dog bekymret.
Tirsdag lancerede Novo Nordisk sin nye strategi ”Circular for Zero”, der indebærer at selskabets drift og transport skal være CO2-neutral i 2030, og at man samtidig vil arbejde på at fjerne sine negative miljøpåvirkninger fuldstændig. Her er dog ikke sat årstal på.
Læs også: Novo Nordisk: Vi vil udvikle konkrete løsninger, så vi er relevante, ansvarlige og resiliente
”Fra næste måned er det slut med at tage flyveren for at samles til møder i direktionen i København. Fremover holder vi virtuelle møder. Det stiller nogle krav til, at vi tager hensyn til dem, der ikke sidder omkring det store mødebord. Men med den teknologi, vi har i dag, behøver vi ikke længere flyve til alle møder”, forklarer topchef i Novo Nordisk Lars Fruergaard Jørgensen til Berlingske.
Som cirkulær virksomhed skal Novo Nordisk minimere sit forbrug, sørge for at affald bliver til nye ressourcer, som kan genbruges, designe og fremstille produkter, der kan genbruges, opfinde affaldsindsamlingssystemer til de insulinpenne, selskabet sælger millioner af over hele verden, og arbejde på, at leverandørerne også får indarbejdet en cirkulær tankegang i hele forsyningskæden.
Præcist hvordan ved Novo Nordisks topchef faktisk ikke, for færre flyrejser gør det ikke alene. Men Lars Fruergaard Jørgensen er sikker på, at Novo Nordisk nok skal komme i mål med sin ambitiøse strategi.
”Når vi melder målet ud, har det øjeblikkeligt konsekvenser for de valg, vi træffer. Næste gang jeg skal vælge bil, skal det være en elbil. Men der er også en lang række områder, hvor vi ikke har løsningerne endnu. Dem skal vi have udviklet”, siger Lars Fruergaard Jørgensen, der bruger insulinpenne, som Novo Nordisk i dag sælger verden over som eksempel.
Novo Nordisk sælger i dag medicin til mere end 29 millioner mennesker verden over, og en stor del af dem bruger Novo Nordisks plastikpenne. Netop insulinpennene er en af hovedårsagerne til, at Novo Nordisk har valgt en formulering om, at selskabet kun skal være klimaneutral på drift og transport i 2030, og ikke har sat slutdato på, hvornår virksomheden totalt når nul miljøpåvirkning.
Ikke imponeret over politikerne
Ifølge Lars Fruergaard Jørgensen er det nødvendigt, at store virksomheder som Novo Nordisk går foran, også selvom der ikke er krav om, at de gør det, og han giver samtidig udtryk for, at han ikke er videre imponeret af politikernes evne til at sætte skub i udviklingen.
”I mange lande er der bestemt et incitament og en vilje til at gøre noget. Men ser man på den globale politisk agenda, synes jeg ikke, vi lykkes godt med at løfte opgaven. Jeg tror, det hænger sammen med, at mange af dem, der sidder ved magten, er for gamle til at forstå, at forandring er nødvendig”, siger han til Berlingske og fortsætter:
”Det politiske miljø er ikke nødvendigvis godt til at drive udviklingen. Forandringerne opstår ikke kun gennem regulering. Store virksomheder må gå foran og viser lederskab, og vi må som individer træffe nogle personlige valg, som skaber forandring og sender klare signaler til politikerne”, siger Lars Fruergaard Jørgensen.
Det går ikke uden politik
Ovenstående udtalelser vækker dog bekymring hos Stefan Gaarsmand Jacobsen, der er adjunkt i global historie med speciale i klima ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på RUC.
”Vi skal passe på med forveksle en tendens til, at store virksomheder tager initiativer med, at de kan løse klimakrisen uden politikerne. Hvis det bliver grundantagelsen står vi med et rigtigt stort problem”, påpeger han over for Berlingske.
Stefan Gaarsmand Jacobsen hæfter sig ved, at Novo Nordisks topchef tilsyneladende ikke i øjeblikket har den store tiltro til at politikerne kan løse de globale udfordringer.
”Der er så mange store beslutninger, der skal tages, og som kun politikerne kan træffes, hvis de skal have legitimitet. Virksomheder kan bidrage med de tekniske løsninger, men hvis vi overlader til dem at gå foran alene, kommer det til at ske i for spredt fægtning og utilstrækkeligt”, siger han til Berlingske.
Godt at nogen går forrest
Berlingskes erhvervsredaktør Peter Suppli Benson mener omvendt, at det er godt, at Novo Nordisk går forrest og viser politikerne vejen.
”Det er en virkelig ambitiøs melding fra Novo Nordisk. Man kan sige, at koncernen i den grad lægger hånden på kogepladen ved at være så åbne og direkte. Og man gør det, selv om øvelsen bliver dyr for virksomheden. Jeg tror, at Novo Nordisk bliver forbillede for mange virksomheder – ikke mindst danske”, skriver Peter Suppli Benson i en klumme i avisen og fortsætter:
Læs også: Novo Nordisk højt placeret i internationalt bæredygtighedsindeks
”Er politikerne rigtigt smarte, tager de ud i virkeligheden under valgkampen. Hører efter og bliver inspireret af virksomhedernes konkrete jagt på løsninger og resultater. Det kan vise sig som en særlig dansk vej i jagten på en redning af klimaet”, skriver han.
- JMA