Novo Nordisks ledelse savner politisk handling

Novo Nordisks topchef Lars Fruergaard Jørgensen har mistet troen politikernes evne til at sætte skub i udviklingen og har derfor, med selskabets nye klimastrategi, sat sig selv og sit firma i spidsen for omstillingen. Ekspert er dog bekymret.

Novo Nordisk har netio investeret i et solcelleanlæg på 272 hektarer i North Carolina i USA. Anlægget skal levere strøm til at alle Novo Nordisk amerikanske driftsenheder fra begyndelsen af 2020. Foto: Novo Nordisk..

01.05.2019

CSR.dk

”Fra næste måned er det slut med at tage flyveren for at samles til møder i direktionen i København. Fremover holder vi virtuelle møder. Det stiller nogle krav til, at vi tager hensyn til dem, der ikke sidder omkring det store mødebord. Men med den teknologi, vi har i dag, behøver vi ikke længere flyve til alle møder”, forklarer topchef i Novo Nordisk Lars Fruergaard Jørgensen til Berlingske.

Som cirkulær virksomhed skal Novo Nordisk minimere sit forbrug, sørge for at affald bliver til nye ressourcer, som kan genbruges, designe og fremstille produkter, der kan genbruges, opfinde affaldsindsamlingssystemer til de insulinpenne, selskabet sælger millioner af over hele verden, og arbejde på, at leverandørerne også får indarbejdet en cirkulær tankegang i hele forsyningskæden.

Præcist hvordan ved Novo Nordisks topchef faktisk ikke, for færre flyrejser gør det ikke alene. Men Lars Fruergaard Jørgensen er sikker på, at Novo Nordisk nok skal komme i mål med sin ambitiøse strategi.

”Når vi melder målet ud, har det øjeblikkeligt konsekvenser for de valg, vi træffer. Næste gang jeg skal vælge bil, skal det være en elbil. Men der er også en lang række områder, hvor vi ikke har løsningerne endnu. Dem skal vi have udviklet”, siger Lars Fruergaard Jørgensen, der bruger insulinpenne, som Novo Nordisk i dag sælger verden over som eksempel.

Novo Nordisk sælger i dag medicin til mere end 29 millioner mennesker verden over, og en stor del af dem bruger Novo Nordisks plastikpenne. Netop insulinpennene er en af hovedårsagerne til, at Novo Nordisk har valgt en formulering om, at selskabet kun skal være klimaneutral på drift og transport i 2030, og ikke har sat slutdato på, hvornår virksomheden totalt når nul miljøpåvirkning.

Ikke imponeret over politikerne
Ifølge Lars Fruergaard Jørgensen er det nødvendigt, at store virksomheder som Novo Nordisk går foran, også selvom der ikke er krav om, at de gør det, og han giver samtidig udtryk for, at han ikke er videre imponeret af politikernes evne til at sætte skub i udviklingen.

”I mange lande er der bestemt et incitament og en vilje til at gøre noget. Men ser man på den globale politisk agenda, synes jeg ikke, vi lykkes godt med at løfte opgaven. Jeg tror, det hænger sammen med, at mange af dem, der sidder ved magten, er for gamle til at forstå, at forandring er nødvendig”, siger han til Berlingske og fortsætter:

”Det politiske miljø er ikke nødvendigvis godt til at drive udviklingen. Forandringerne opstår ikke kun gennem regulering. Store virksomheder må gå foran og viser lederskab, og vi må som individer træffe nogle personlige valg, som skaber forandring og sender klare signaler til politikerne”, siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Det går ikke uden politik
Ovenstående udtalelser vækker dog bekymring hos Stefan Gaarsmand Jacobsen, der er adjunkt i global historie med speciale i klima ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på RUC.

”Vi skal passe på med forveksle en tendens til, at store virksomheder tager initiativer med, at de kan løse klimakrisen uden politikerne. Hvis det bliver grundantagelsen står vi med et rigtigt stort problem”, påpeger han over for Berlingske.

Stefan Gaarsmand Jacobsen hæfter sig ved, at Novo Nordisks topchef tilsyneladende ikke i øjeblikket har den store tiltro til at politikerne kan løse de globale udfordringer.

”Der er så mange store beslutninger, der skal tages, og som kun politikerne kan træffes, hvis de skal have legitimitet. Virksomheder kan bidrage med de tekniske løsninger, men hvis vi overlader til dem at gå foran alene, kommer det til at ske i for spredt fægtning og utilstrækkeligt”, siger han til Berlingske.

Godt at nogen går forrest
Berlingskes erhvervsredaktør Peter Suppli Benson mener omvendt, at det er godt, at Novo Nordisk går forrest og viser politikerne vejen.

”Det er en virkelig ambitiøs melding fra Novo Nordisk. Man kan sige, at koncernen i den grad lægger hånden på kogepladen ved at være så åbne og direkte. Og man gør det, selv om øvelsen bliver dyr for virksomheden. Jeg tror, at Novo Nordisk bliver forbillede for mange virksomheder – ikke mindst danske”, skriver Peter Suppli Benson i en klumme i avisen og fortsætter:

Læs også: Novo Nordisk højt placeret i internationalt bæredygtighedsindeks

”Er politikerne rigtigt smarte, tager de ud i virkeligheden under valgkampen. Hører efter og bliver inspireret af virksomhedernes konkrete jagt på løsninger og resultater. Det kan vise sig som en særlig dansk vej i jagten på en redning af klimaet”, skriver han.

- JMA

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

15.10.2025CSR.dk

Parisaftalen har sat rammerne: Nu handler klimakampen om at få dem til at virke

15.10.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen lader greenwashingsager samle støv

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

10.10.2025CSR.dk

Villum Fonden investerer 1 milliard kroner i forskning for grønnere byggeri

09.10.2025CSR.dk

I Jylland får SMV’er millioner til grønne ambitioner

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online