30.04.2019  |  Strategi & ledelse

Novo Nordisk når 100 procent VE i 2020 og lancerer cirkulær miljøstrategi

Medicinalgiganten Novo Nordisk opnår sit mål om at bruge udelukkende vedvarende energi i sin globale produktion i 2020. Samtidig lancerer selskabet en ny, ambitiøs miljøstrategi, der med cirkulær økonomi i centrum skal sikre nul CO2 fra drift og transport i 2030.

I slutningen af november 2015 annoncerede Novo Nordisk en plan om at alle selskabets produktionsfaciliteter skulle køre på vedvarende energi i 2020. I dag, den 30. april 2019, beretter den danske medicinalgigant så, at man kommer til at indfri den målsætning som planlagt.

Læs også: Novo Nordisk rækker millionhånd ud til verdens fattigste

Det er resultatet af en investering i en 2,7 km2 stor solenergipark i North Carolina i USA, som vil levere grøn strøm til hele Novos amerikanske produktion fra primo 2020. Det gør Novo til det første medicinalfirma i sammenslutningen RE100, der opnår 100 procent vedvarende energi, sådan som det er netværkets målsætning.

Samtidig med den udmelding lancerer Novo Nordisk, som endnu et skridt i sit CSR-arbejde, en ny, ambitiøs miljøstrategi, 'Circular for Zero', der har som ultimativt mål at eliminere Novos aftryk på miljøet fuldstændig, bl.a. ved at opnå nul CO2-udslip fra drift og transport i 2030.

Strategien indebærer, som navnet antyder, en cirkulær tilgang, hvor Novo vil arbejde på at minimere sit forbrug og forvandle affald til ressourcer, designe og fremstille produkter, så de kan blive indsamlet og genbrugt, og samarbejde med leverandørerne for at integrerer cirkulær økonomi i sin forsyningskæde.

Tre cirkulære fokusområder
Udover nuludledningsmålet omfatter den nye strategi tre områder, hvor Novo vil ’foretage et markant skifte i retning af en cirkulær tankegang’, som det hedder.

  1. Cirkulær virksomhed: Novo Nordisk vil fortsætte med at reducere det miljømæssige fodaftryk fra sin produktion ved at arbejde henimod en eliminering af affald, der bliver sent på deponi, og nul tab af vand, energi og ressourcer.
  2. Cirkulær forsyning: Novo vil reducere det miljømæssige fodaftryk fra sin forsyningskæde ved at samarbejde med leverandørerne for at fremme cirkulære forretningsmodeller og ved at øge indkøbet af genbrugte og CO2-neutrale materialer og ressourcer.
  3. Cirkulære produkter: Novo vil opgradere sine eksisterede produkter og designe nye, der er baserede på cirkulære principper, og arbejde i retning af en bæredygtig produktionsløsning for genbrug og genanvendelse af produkter.

For at understøtte det cirkulære arbejde vil Novo Nordisk indgå i et partnerskab med Ellen MacArthur Foundation, der har den cirkulære økonomi som omdrejningspunkt.

”Vi er glade for, at Novo Nordisk som den første medicinalvirksomhed er gået med i CE100, der er verdens førende netværk for cirkulær økonomi. Novo kommer med en historik for at leve op til sine mål, med skiftet til 100 procent vedvarende energi i sin produktion som seneste eksempel”, siger CE100 Lead for Ellen MacArthur Foundation, Joe Murphy, og fortsætter:

”Med sin 10 årsplan om at implementere cirkularitet på tværs af virksomheden tilhører Novo Nordisk nu en udvalgt gruppe af førende organisationer, der vinder nyt terræn i omstillingen til en cirkulær økonomi.”

Læs også: Cirkulær økonomi 2.0: Økosystemer og partnerskaber – og rigelig belønning

Novo Nordisks produktion i Tianjin i Kina får i dag 100 procent af sin strøm fra vindmøller, i Montes Claros i Brasilien bruger man udelukkende vandkraft, og i Europa kører alle produktionssites på vindenergi. I Danmark får både produktion og kontorer 100 procent vedvarende energi.

-AK

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere