Nu skal Legos leverandører levere på bæredygtighedsfronten
Med et mål om at reducere CO2-udledningerne på tværs af forsyningskæden har Lego igangsat et nyt bæredygtighedsprogram.
”Vi vil ikke være i stand til at nå vores klimamålsætninger alene – vi bliver nødt til at samarbejde med vores leverandører. Vi ønsker at børn skal arve en sund planet, og der er ingen tid at spilde.”
Sådan lyder det fra Annette Stube, bæredygtighedschef i Lego, om det nye bæredygtighedsprogram, som legetøjsgiganten netop har lanceret.
Det skriver Edie.
Ifølge producenten selv stammer mere end 99 procenten af forretningens CO2-udledning nemlig fra scope 3 – primært fra leverandører, der leverer blandt andet råmaterialer og maskiner.
Derfor mener Annette Stube, at der skal mere end egne initiativer på spil, hvis Lego skal i mål.
Læs også: LEGO sender 16,5 millioner efter CO2-fangst
”Grundlæggende er en net-zero-verden ikke mulig, medmindre vi finder løsninger, der går udover vores egen drift,” fortæller hun.
Bæredygtighedsprogrammet er en del af Lego egen aktionsplan, som også inkluderer tiltag, der skal reducere forretningens egen CO2-udledning. Virksomheden er forpligtet til at reducere sin udledning med 37 procent inden 2032 og være net-zero inden 2050.
Som en del af programmet er leverandører påkrævet at fremvise data, der viser det klimaaftryk, som deres produkter og serviceydelser medfører.
Derudover skal leverandører sætte mål for nedbringelse af deres CO2-udledning inden 2026 og 2028.
Ifølge programmet skal Legos samarbejdspartnere også hjælpe med at udvikle initiativer, der kan reducere drivhusgasser. Det kan eksempelvis være ved at skifte til vedvarende energi og finde mindre klimabelastende transportmuligheder.
– HCL