14.01.2016 | Klima, miljø og energi
Ny guide til bæredygtige events
En ny bæredygtighedsmodel skal hjælpe arrangører verden over med at gøre deres events bæredygtige.
Aarhus Sustainability Model er klar med et redskab, der skal give kulturarrangører gratis hjælp til at gøre deres events mere bæredygtige.
En ny guide skal give kulturarrangører gratis hjælp til at gøre deres events mere bæredygtige.
Hjælpen kommer fra Aarhus Sustainability Model, som rådgivningsvirksomheden WorldPerfect har udviklet sammen med Samsø Energiakademi og Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017. Modellen giver gode råd inden for fire hovedområder; Mad & Drikke, Drift & Mobilitet, Arkitektur & Rammer samt Adfærd & Kommunikation. Det skriver DR Viden.
Læs også: NorthSide: Bæredygtighed er en merværdi for gæsterne
Guiden giver en trin-for-trin beskrivelse af, hvordan man kan gøre sit event mere bæredygtigt. Gradvist, så alle kan følge med.
”Vores model lægger op til en proces, hvor man ikke går ind og laver 50 initiativer det første år. Det er en trappemodel, så vi starter med de lavthængende frugter, og så sætter vi ambitionsniveauet op over et par år. På den måde kan vi få aktørerne til at rykke sig ret hurtigt på kort tid", siger Martin Thim til DR Viden.
Guiden, der både er lavet på dansk og engelsk, henvender sig både til små og store kulturarrangører verden over og er udarbejdet i forbindelse med, at ti store kulturarrangører i Østjylland skal have hjælp til at føre deres events i en bæredygtig retning i 2017.
Læs også: Virksomheder: Roskilde Festival er et vigtigt bæredygtighedslaboratorium
WorldPerfect har i samarbejde med den aarhusianske musikfestival NorthSide tidligere udarbejdet en bæredygtig handleplan, og det er med udgangspunkt i den, at øvrige kulturarrangører kan lade sig inspirere:
”Vi forsøger at få vores bæredygtighedsmodel ud til så mange kulturaktører i regionen som muligt. Ved at udvælge 10 større aktører og bruge NorthSide-modellen på dem, bruger vi værktøjet aktivt og viser, hvad det kan. Så kan vi i 2018 se, hvor langt vi nåede, og hvilke afledte effekter det har haft”, siger Martin Thim, partner i Worldperfect, til DR Viden.
Læs mere om modellen her.
-SSM
Strategi & ledelse

Sponsorat fører til nyt fokus i Rockwool
Som regel gør sponsorater en forskel for modtageren og føles godt for afsenderen. Men nogle gange skaber de også forandring hos den der giver.
Klima, miljø og energi

Sidste udkald for at Danmark kan nå sit klimamål for 2025
Kun en hurtig, ekstra indsats for at nedbringe klimaaftrykket fra transport, landbrug og energisektoren kan sikre, at vi når klimalovens 2025-mål. Den nuværende politik mangler dermed 2,4 mio. tons reduktioner, viser en ny analyse fra den grønne tænketank CONCITO.
Klima, miljø og energi

NorthSide-publikum skal teste fremtidens digitale retursystem
I år tester NorthSide en digital løsning, der kan være med til at reducere fremtidens affaldsmængder og CO2-udledning. De titusindvis af kaffekopper, der er i brug på festivalen, bliver ikke kun vasket og genbrugt, men også sporet digitalt, så miljø- og CO2-gevinster kan optimeres og dokumenteres.
Strategi & ledelse

If siger farvel til kunder med dårlig ESG-rating
Forsikringsselskabet If vælger nu at sige farvel til kunder, som ikke kan efterleve principperne for bæredygtig adfærd i FN's Global Compact. Samtidig viser en opgørelse, at langt størstedelen af Ifs erhvervskunder performer rigtig godt inden for ESG.
Medarbejder

Undersøgelse: Bureaubiz’ læsere mangler kompetenceløft indenfor ESG hos bureauer
Hos onlinemediet Bureaubiz’ bureauarbejdende læsere oplever en tredjedel, at de mangler vigtige kompetencer for at kunne rådgive kunder om ESG og bæredygtighed.
Klima, miljø og energi

Jysk er nu GRS-certificeret som virksomhed
Jysk har gennem flere år solgt GRS-certificerede produkter med genanvendte materialer, og med en GRS-certificering som virksomhed sætter boligkæden nu øget fokus på arbejdet.