Ny kampagne skal gøre arbejdspladsen mere inkluderende
Med særligt fokus på unge LGBT+ personers arbejdsliv, skal kampagnen fra arbejdsmiljørådet sørge for, at alle medarbejdere har et trygt arbejdsmiljø uanset kønsidentitet, seksuelle orientering og alder.
I takt med at samfundet som helhed bliver mere mangfoldigt, må virksomhedsejere også forvente, at de kommende generationer af medarbejdere afspejler denne tendens.
Dette er blandt andet på områder som køn og seksualitet, hvorfor det bliver afgørende at sikre en inkluderende kultur på arbejdspladsen med et grundprincip om at have respekt for andres grænser.
I en ny kampagne fra arbejdsmiljørådet er dette hovedbudskabet. For selvom der ikke er onde hensigter, kan jokes, spørgsmål og kommentarer virke grænseoverskridende på medarbejdere. Måske fordi de har en anden seksuel orientering eller kønsidentitet end dem selv.
Unge i centrum
Forskningen på området fortæller, hvordan det særligt er unge, der oplever at blive udsat for uønsket seksuel opmærksomhed og chikane på arbejdspladsen. Oveni kan en manglende åbenhed og diskrimination relateret til seksuel orientering markant øge risikoen for mistrivsel på arbejdspladsen.
Derfor har kampagnen især fokus på unge. Både fordi de er dobbelt udsatte, men også fordi de er rygraden i fremtidens arbejdsmarked. Ved at sætte tidligt ind, vil kampagne på den måde sikre at det også bliver et trygt arbejdsmarked for alle.
Til formålet har arbejdsmiljørådet udarbejdet en Q&A målrettet virksomhedsledere med konkrete råd til at håndtere seksuel chikane og skabe et inkluderende arbejdsmiljø.
- lhs