Nye bæredygtige metoder giver nyt navn til KLS Grafisk
Efter otte års på vej mod målet er trykkeriet KLS Grafisk Hus nu så bæredygtigt, at der må et nyt navn til: KLS PurePrint.
Der kan være et godt stykke vej fra idé til virkelighed - også når det gælder bæredygtighed. I Knud Erik Larsens virksomhed, trykkeriet KLS Grafisk, har det taget otte år fra man fik ideen om at blive verdens grønneste trykkeri til man som det ene af kun to trykkerier i verden, kan dokumentere 100 % bæredygtighed i alle materialer og i hele virksomhedens drift.
Faktisk er tryksagerne der kommer ud fra trykkeriets afdelinger i Hvidovre og Århus så rene, at de kan plantes i haven og indgå som kompost i det naturlige øko-system, og med som sølv-certificeret Cradle to Cradle-virksomhed har man valgt at resultaterne også skal ses på navnet. Det ændres derfor fra KLS Grafisk Hus til KLS PurePrint A/S, som en markering af, at man nu går all-in på bæredygtighed.
En bæredygtig revolution
Cradle-to-Cradle certificeringen giver KLS PurePrint bevis for, at de arbejder bæredygtigt i hele virksomheden. Der er investeret i at opnå co2-neutral drift, hvor al strøm leveres fra vindmøller, og virksomheden kører både i el-firmabiler og leverer med el-lastbil.
Læs også: Ni Cradle to Cradle-certificeringer til Egetæpper
Den største forskel ligger dog i selve produktet, med plantebaserede trykfarver og miljøvenligt, nedbrydeligt papir og karton. Det har kostet mange udviklingstimer og kroner at få et komplet sæt af nye farver, papir, lak og lim udviklet, testet og færdiggjort. Men nu er det hele klart og sat i produktion, hvilket betyder at tryksagerne kan betragtes som 100 % biologisk nedbrydelige.
"Det er intet mindre end en bæredygtig revolution, vi er i gang med. Før har mange ment, at det var vigtigt at nedbringe mængden af tryksager af hensyn til miljøet. Men med vores metoder kan vi fjerne al grund til dårlig samvittighed ved tryksager, forklarer Knud Erik Larsen, adm. direktør og medejer af KLS Pure Print.