29.01.2019  |  Strategi & ledelse

Nyt advisory board skal gøre modeugen mere bæredygtig

Indhold fra partner Hvad er dette?

Copenhagen Fashion Week skal trækkes i en mere bæredygtig retning. Det skal et advisory board bestående af brancheaktører og politikere hjælpe med.

Cecilie Thorsmark tiltrådte i november stillingen som CEO for Copenhagen Fashion Week. Hendes første modeuge som øverste ansvarlige nærmer sig, og hun sætter allerede tydelige spor. I dag har Copenhagen Fashion Week nemlig offentliggjort, at man nedsætter et advisory board, der skal trække modeugen i en mere bæredygtig retning. Noget der for Cecilie Thorsmark står øverst på agendaen.

”Det er ikke et punkt, der kan sættes flueben ved hurtigt, men jeg mener, at det er vores pligt som vigtig aktør i modens økosystem at tage et grundigt kig på, hvordan Copenhagen Fashion Week kan udspille sin rolle til størst gavn for en bæredygtig agenda i branchen," siger hun.

Cecilie Thorsmark kommer fra en stilling som kommunikationsdirektør i Global Fashion Agenda, så den bæredygtige dagsorden er langt fra fremmed for hende.

Ambitionen er, at Copenhagen Fashion Week skal udvikle sig som den mest bæredygtige modeuge på internationalt plan. Første skridt på vejen er etableringen af et bæredygtigheds-advisory board. Det kommer til at bestå af:

  • Franciska Rosenkilde, Kultur- og fritidsborgmester, København
  • Charlotte Eskildsen, kreativ direktør, Designers Remix
  • Eva Kruse, CEO, Global Fashion Agenda
  • Mads Nørgaard, CEO og designer, Mads Nørgaard
  • Nicolaj Reffstrup, partner, GANNI
  • Veronica D'Souza, CEO & grundlægger, Carcel
  • Amy Powney, kreativ direktør, Mother of Pearl
  • Clare Press, bæredygtighedsredaktør, Vogue Australia

Styrker konkurrenceposition
Kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde fra Alternativet ser et stort potentiale i at dreje Copenhagen Fashion Week i en mere bæredygtig retning.

"Alle dele af samfundet skal tage ansvar for den grønne omstilling, hvis vi skal nå i mål med den. Derfor er det helt oplagt, at vi forsøger at finde ud af, hvordan den københavnske modeuge kan blive mere bæredygtig og skubbe resten af modeverdenen i en mere grøn retning. Modeugen er internationalt anerkendt og samler verdenspressen, og jeg ser frem til, at vi nu skal bruge den platform til at støtte en bæredygtig dagsorden," siger hun. 

Advisory boardet skal fokusere på, hvordan modeugen i sig selv kan blive mere bæredygtig, hvordan den kan tjene som en platform for de brands der allerede arbejder med bæredygtighed og motivere dem, der endnu ikke er kommet i gang med det arbejde.

"Vi kan konstatere, at flere danske virksomheder lægger sig i selen og investerer i at blive mere bæredygtige. Den udvikling skal modeugen selvfølgelig spejle, så vi supporterer branchens fortsatte vækst," siger Cecilie Thorsmark, som ser en afgørende konkurrencefordel i en mere bæredygtig profil til Copenhagen Fashion Week.

Bæredygtighed på alle niveauer
Det nye advisory board kommer til at angribe bæredygtighed fra flere vinkler, hvilket blandt andet betyder fokus på nedbringelse af klimabelastningen og FN’s Verdensmål.

Og det er vigtigt, at man tænker bæredygtighed ind i flere forskellige aspekter af modebranchen, lyder det fra Mads Nørgaard, som er en del af det nye advisory board:  

"For mig og mit firma er det vigtigt, at bæredygtighed ikke kun handler om produktion. Hvis man mener snakken om bæredygtighed alvorligt, skal det ind på alle niveauer i branchen. Spørgsmålet er om mode overhovedet kan være bæredygtig, for vi har jo ikke brug for mere tøj i vores ende af verden. Så meget desto vigtigere er det at få en samtale om bæredygtighed ind i alle facetter - lige fra køn og ligestilling til de idealer, branchen præsenterer - alt bør belyses med bæredygtighed for øje, også på modeuger og på modemesser," siger han.

Det er Copenhagen Fashion Weeks ambition, at de første initiativer skal præsenteres i forbindelse med modeugen i august. 

Mere fra Dansk Mode & Textil

Dansk Mode & Textil

www.dmogt.dk

Dansk Mode & Textil, eller DM&T i daglig tale, har været branchens naturlige omdrejningspunkt siden 1895, og er i dag en moderne branche- og arbejdsgiverorganisation med indsigt i medlemmernes hverdag og de udfordringer, branchen står over for.  DM&T repræsenterer mere end 300 virksomheder, som dagligt nyder godt af DM&T’s faglige rådgivning, inspiration, netværksdannelse…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere