Nyt CO2-neutralt brændsel er et skridt tættere på at sende forbrændingsmotoren på pension
Med en målsætning om at pensionere forbrændingsmotoren – en teknologi som vi har været afhængig af for mere end et århundrede – arbejder Blue World Technologies engageret mod at kommercialisere brændselscelleteknologien. Det første skridt tager de nu ved at sætte en mindre produktion i gang.
Siden 2018 hvor virksomheden blev oprettet, har Blue World Technologies arbejdet på at udvikle et grønt alternativ til forbrændingsmotoren. Det er i form af brændstoffet metanol, som kan produceres fra grønne ressourcer, hvilket gør det CO2 neutralt i et well-to-wheel-perspektiv. Men teknologien skal ikke kun være en fordel i CO2-regnskabet. Metanol brændselscelleteknologien skal også betyde positive tal på det finansielle regnskab, ligesom far- og køretøjer ikke længere vil bidrage til luftforurening.
Anders Korsgaard, administrerende direktør og medstifter af Blue World Technologies, fortæller hvad virksomheden har arbejdet på og den interessante fremtid, der ligger foran dem: ”En af de mest vigtige elementer vi har arbejdet på de sidste to år, er at reducere produktionstiden og -omkostningerne på brændselscellekomponenterne. Vi er nu nået til et punkt, som bringer os et skidt tættere mod at kommercialisere teknologien, så vi kan konkurrere med traditionelle teknologier”.
Læs også: Postnord bruger fossilfri biodisel og reducerer CO2 med 90 procent
Nu starter virksomheden en begrænset produktion af methanol brændselsceller som det første skidt mod at kommercialisere teknologien. Da Blue World Technologies står overfor en teknologi, som har været optimeret og udviklet over flere årtier, har virksomheden arbejdet de sidste to år – og gør det fortsat– med at reducere produktionstiden og -omkostningerne, lige så vel som at øge den elektriske effektivitet for at kunne konkurrere med forbrændingsmotoren.
Brændselscellen kører på methanol – et e-brændstof, som er nemt at påfylde eftersom det er flydende ved atmosfærisk tryk, der gør takningen praktisk nem at integrere og bruge i eksisterende infrastruktur.
Overkommelige bump på vejen
Som mange andre startups har Blue World Technologies mødt udfordringer på vejen. I september 2019, kun et år efter virksomheden blev stiftet, blev opførelsen af deres produktionsfaciliteter sat på pause grundet konstruktionsvanskeligheder kun et par uger før byggeriet var planlagt til at starte. Det resulterede i en plan B, hvor Blue World Technologies hurtigt tilpassede sig og fortsatte med at udvikle nye produktionsmetoder og optimere processerne.
På mindre end to år har Blue World Technologies formået at opbygge en solid ordrebog, som afspejler markedets efterspørgsel for methanol brændselscelleteknologien. Den begrænsede produktion, der nu er blevet påbegyndt, gør det muligt for Blue World Technologies at levere systemer og komponenter til kunder som et indledende skidt mod at opskalere produktionen. Den erfaring som de får fra den begrænsede produktion, vil blive brugt i den vedvarende optimering af produktionsmetoder og -processer, hvor virksomheden vil bevæge sig hen imod en serieproduktion af 2.000 til 5.000 brændselscelleenheder. Blue World Technologies forventer at fortsætte med at opskalere produktionen, med et mål om at nå en kommerciel storskala produktionskapacitet på 50.000 enheder inden for de næste tre år.
“I øjeblikket er der et stort fokus på Power-to-X, og der er stor efterspørgsel på markedet for alternative teknologier, der er CO2 reducerende, hvilket vi både kan se i vores nuværende ordrebøger, men også i de indledende dialoger vi har haft med potentielle kunder. Ved at starte denne indledende produktion giver det os mulighed for at arbejde fremad med udviklings- og testprojekter sammen med vores kunder”, fortæller Mads Friis Jensen, CCO og medstifter af Blue World Technologies.
- KCP