Nyt samarbejde skal skabe nulemissionsfærger
Et nyt samarbejde mellem fire store aktører inden for søfartssektoren har til formål at undersøge og kombinere elektriske systemer, der kan gøre færger mere miljøvenlige.
Ved at kombinere eksisterende teknologier på en ny måde skal det være muligt at skabe miljøvenlige færger. Sådan lyder tanken bag et nyt samarbejde mellem Rolls-Royce, Color Line, Norled og Norwegian Coastal Administration, der nu har igangsat projektet "Zero Emission Ferry".
Læs også: Kinesere lancerer elektrisk fragtskib
Med projektet siger de fire partnere efter at opnå både drifts- og miljømæssige fordele ved at undersøge nye måder at kombinere systemer til energilagring, energistyring, energidistribution ombord på skibene og genopladning.
Vil elektrificere længere færgeruter
Selvom projektet er forholdsvis nyt, har færgeoperatøren Norled allerede sat sig et par mål for projektet.
"Vores mål er gradvist at reducere de emissioner, der produceres af vores flåde af bil- og højhastighedsfærger, og at vi på sigt kan blive den første norske operatør med 100 procent nulemissioner. Vi er godt på vej med elektrificering på vores korte færgeruter, men vi venter på, at teknologien bliver god nok til at kunne implementeres på længere strækninger”, siger Lars Jacob Engelsen, vicedirektør i Norled.
Også hos Color Line er man begejstrede for det nye initiativ:
”Projektet er helt i overensstemmelse med vores miljøstrategi, hvor elektrificering af flåden spiller en central rolle. Vi ønsker at udnytte energien om bord mere effektivt, reducere driftstiden for vores indbyggede maskinpark og sikre, at vi dækker en større andel af vores energiforbrug fra grøn energi frem for at gøre brug af fossile brændstoffer”, siger Superintendent Automation & Control, Johann Martinussen.
Samarbejde bidrager til ambitiøs miljøstrategi
Hos Kystforvaltningen kan man bryste sig af at være et af de første norske rederier, der har benyttet sig af batterier om bord på sine skibe. Her er multifunktionsfartøjet OV Bøkfjord udstyret med et miljøvenligt hybridsystem, og inden længe er et nyt fartøj med en endnu større batteripakke på vej til virksomheden.
”Vi er stolte af at være en del af det nye projekt, og vi ser frem til at samarbejde med de andre parter. Vi har en ambitiøs miljøstrategi, og nybyggede og fremtidige skibe og vores deltagelse i R&D-projektet er vigtige bidrag til denne”, siger Trond Røren, adm. direktør for Kystforvaltningen.
Læs også: Elfærgerne kommer
De fire parter bag projektet "Zero Emission Ship" repræsenterer tre forskellige maritime driftsmiljøer, og deres kombinerede erfaringer danner grundlaget for den teknologi, der skal udvikles. Projektet har allerede modtaget et tilskud på 4,5 mio. kr. fra det norske forskningsråds ENERGIX-program, der imidlertid kræver praktiske resultater for sin støtte.
- EL