0 kommentarer" /> Nyt SKI-mærkat skal gøre de grønne valgmuligheder synlige | CSR.dk

05.08.2022  |  Klima, miljø og energi

Nyt SKI-mærkat skal gøre de grønne valgmuligheder synlige

Det er nu blevet lettere at finde og vælge flere grønne produkter på SKI’s fællesoffentlige indkøbsaftale ’50.20 Forbrugsartikler’, på grund af et nyt sorteringsfilter, som viser grønne alternativer til engangsservice, madfilm, poser og sække. På sigt skal det rulles ud på flere produktområder og SKI-aftaler.

0 kommentarer

Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) tilbyder i dag flere grønne alternativer til konventionelle produkter.

Alligevel vælger flere de konventionelle produkter, og derfor vil SKI nu tydeliggøre det grønne valg i indkøbssituationen.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

På indkøbsaftalen ’50.20 Forbrugsartikler’, der blandt andet omhandler poser, sække, madfilm og engangsartikler, har SKI fremover gjort det nemmere at få overblik over, hvilke produkter der er mindst skadelige for vores klima og miljø.

Læs også: OECD udnævner Fuldkornspartnerskabet som Best Practice Case

Det sker gennem lanceringen mærkatet ’Grønt alternativ’, som fungerer som et sorteringsfilter i SKI’s e-katalog.

”SKI stiller en lang række grønne krav til produkter på vores aftaler, og hvor det er muligt, stiller vi krav om, at produkterne skal leve op til kriterierne bag de officielle miljømærker. De produkter, der lever op til flere af sådanne grønne krav end de gængse produkter på markedet, kan de offentlige kunder nu søge frem via et nyt filter i SKI-kataloget. Det gør det synligt og let at træffe et grønt valg”, siger Katrine Pape Huldahl, der er chef for CSR og bæredygtighed i SKI.

Det første af to
Det nye mærkat er det første af to, der skal gøre det lettere at finde og købe grønne produkter på SKI’s aftaler. Det andet mærkat hedder ’UBL § 46’.

UBL § 46 skal synliggøre de produkter i SKI-kataloget, der på dokumenteret vis lever op til de samme krav som en officielt mærket variant, men som ikke har et miljømærke.

Læs også: ISS med første svanemærkede kantine i Norden

Udbudslovens § 46 siger nemlig, at selv om offentlige ordregivere stiller krav om specifikke mærker i udbuddet, er ordregiverne forpligtet til at acceptere andre mærker eller anden passende dokumentation for, at produkter eller ydelser lever op til tilsvarende kriterier.

”Med de nye filtreringsmuligheder bliver det synligt, hvilke produkter der ud over de miljømærkede lever op til vores grønne krav. Filtret kan bruges til at skræddersy og sammensætte sit eget grønne e-katalog, så fx daginstitutionen kun kan vælge produkter fra den grønne hylde, når de skal købe ind”, siger Katrine Pape Huldahl.

- HCL

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere