"Pakkenaboer" skal reducere onlinehandelens klimaaftryk
Når vi i stor stil gør brug af onlinehandel, sætter særligt transporten af varerne store klimaaftryk. Et nyt koncept skal begrænse CO2-udledningen ved pakkelevering.
Danskerne køber ind over nettet som aldrig før.
Læs også: PostNord klar med bæredygtig emballage
En analyse om nethandel fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) afslører, at 15 procent af danskerne handler online hver uge, og 29 procent gør det samme flere gange om måneden. Kun seks procent handler aldrig online.
Desværre er danskerne ikke i særlig høj grad opmærksomme på, at transporten ved onlinehandel er en enorm klimabelastning.
Særligt den del af transporten, hvor pakkerne skal leveres direkte til kundens dør så hurtigt som muligt, også kaldet last mile, er en klimasynder og står for 60 procent af CO2-udledningen ved en levering. Det skriver Politiken.
Af FDIH’s analyse fremgår det, at det vigtigste kriterie for danskerne, når det kommer til at hente pakker bestilt online er, at det skal være nemt. Kun én procent af de adspurgte er interesserede i, om leveringsmetoden er bæredygtig.
Privat pakkeshop tættere på kunderne
Det skal der laves om på. Netbutikken Zalando har regnet ud, at hvis man kan få kunderne til at hente deres pakker i en pakkeshop frem for at få dem leveret direkte til døren, kan man spare 50 gram CO2 per pakke.
For at gøre det nemmere for danskerne at hente pakkerne i stedet for at få dem leveret, blev konceptet ”pakkenabo” - udarbejdet af Zalando, PostNord og Homerr - indført i sommeren 2019.
Her kan private oprette en pakkeshop, som har den fordel at onlinekunder ikke skal køre langt for at samle deres pakker op, hvilket gør det mere attraktivt at vælge den løsning i stedet for at få dem leveret i eget hjem.
Læs også: Modevirksomhed vil installere solceller på logistikcentre
Dermed sparer man på CO2-udledningen, som var Zalandos ønske fra start.
- SMP