Paradigmeskift for velfærdsløsninger: Mere velfærd - mindre vane- og systemtænkning
Hvis vi for alvor skal få flere aktive borgere og færre socialt udsatte, så bliver vi nødt til at tage et opgør med den måde, vi tænker og organiserer vores velfærdsløsninger på, siger ekspert. Mød ham på Responsible Entrepreneurs-konferencen d. 26/1
Eksperten er Jon Kiellberg, Direktør og rådgiver i Re Cph. Re Cph er et socialt kommunikationsbureau, der hjælper organisationer og socialøkonomiske virksomheder med at gøre dem skarpere med deres kommunikation til og med omverdenen.
”Vi skal i langt højere grad inddrage udsatte borgere og give dem en stemme, så de ikke udgør en reserve, men en ressource i samfundet. Det kræver, at organisationer, virksomheder, kommuner, NGO´ere bliver bedre til arbejde sammen om nye velfærdsløsninger og skabe nye former for fællesskaber”, siger Jon Kiellberg, som ikke går af vejen for at stille de kritiske spørgsmål, som ellers ikke ville blive kommunikeret.
Læs mere: Program for Responsible Entrepreneurs-konferencen
Re Cph er etableret netop for at udfordre de eksisterende tankesæt og kommunikationsmønstre i organisationerne. Kommunikationsbureauet bygger nemlig på, at organisationer ofte har mange budskaber, som skal formidles til forskellige målgrupper på de helt rigtige tidspunkter. Derfor er indsigt, timing og reelle budskaber, som skaber interesse, eftertænksomhed og engagement i organisationerne og hos deres interessenter, helt afgørende, siger Jon Kiellberg, som ser det som sin vigtigste opgave at finde de vigtigste og væsentligste budskaber, som skal formidles til hvem, hvornår og hvordan.
Fælles mål og utraditionelle veje
”Hvis vi skal styrke værdien, væksten og velfærden i vores samfund, kan vi med rette tage lære af de gamle dyder, som vores samfund er bygget op om. Som vi f.eks. så det med andelsbevægelsen og hele kooporatismens opblomstring for 100 år siden”, slår Jon Kiellberg fast og uddyber: ”Det essentielle er at samarbejde om det fælles mål ved at gå nye og utraditionelle veje for at løse velfærdsopgaver. Faktum er, at velfærdmotoren i vores samfund ikke alene er ved at løbe tør for brændstof, men også er ved at brænde sammen, når det handler om at hæve bundgrænsen for de mest udsatte i vores samfund.”
Jon Kiellbergs pointe er, at hvis vi en dag formår at organisere vores samfund på med nye fællesskaber og frivillighed, så har vi kimen til en ny måde at indrette og udbygge vores velfærdssamfund på.
Læs mere: Re Cph
En ny form for velfærd, som ifølge Jon Kiellberg i langt højere grad inddrager udsatte borgere og marginaliserede, så deres potentiale bliver udfoldet, og de får ejerskab over deres eget liv.
Når 1+1 giver 5
Som klare eksempler på, at det kan lade sig gøre i virkeligheden, nævner Jon Kiellberg organisationer, som i samarbejde med virksomheder om nye indsatsområder løfter udsatte borgere, fonde, som investerer i nye velfærdsløsninger i samarbejde med kommunerne, nye frivillige fællesskaber, som opstår for i samarbejde med lokale foreninger at løfte mennesker, der lever på kanten af arbejdsmarkedet, og virksomheder, der kobler deres sociale ansvar tæt på deres kerneforretning og faktisk tjener penge på det.
Læs mere: flere artikler fra CSR LINK
På bundlinjen handler det for Jon Kiellberg om at finde ind til der, hvor det både gavner virksomhedens vækst og samtidig øger samfundets velfærd: ”Der er masser af gode eksempler på, at 1+1 ikke giver 2. Men 4 eller 5. Det der kaldes samskabelse. Eller rettere: En ny måde at organisere og udvikle vores velfærdssamfund på.”
Kun én vej
For idé- og kommunikationsbureauet Re cph er der i bund og grund kun én vej, hvis vi skal fortsætte med at udvikle vores samfund, øge værdien af vores velfærd og løfte mennesker ud af udsathed, siger Jon Kiellberg og peger på tre elementer, som udgør grundstenene i vejen:
- At turde starte forfra. At gentænke måden vi arbejder sammen på - på tværs af sektorer og samfundsgrupper. At langt flere virksomheder ser sig selv som velfærdsaktører, hvor ikke alene den økonomiske, men i ligeså høj grad den sociale bundlinje vinder frem som et afgørende parameter for virksomhedens succes og bæredygtighed
- At ville vælge de løsninger, metoder og samarbejdsformer, som giver mest værdi, har størst dokumenteret effekt og øger vores alle sammens velfærd
- At socialøkonomiske virksomheders arbejde bliver langt mere udbredt, forankret og formidlet, så det kan inspirere andre virksomheder til at investere i at tage et socialt ansvar og dermed løfte mennesker fra udenforskaber til fællesskaber
Hjælp til skarpere kommunikation
Konferencen Responsible Entrepreneurs, som for anden gang afholdes på Kofoeds Skole, arrangeres i samskabelsens ånd i et partnerskab mellem Re Cph og Jon Kiellberg og CSR Link.
Læs mere og tilmeld på http://www.csr-link.dk/?page_id=1664
”Det var helt oplagt for os at indgå i et partnerskab om konferencen,” fortæller Jon Kiellberg og slutter af: ”Re Cph arbejder til dagligt med at skabe markante, varige forandringer og nye velfærdsløsninger i det danske samfund sammen med partnere og kunder, så vi kan flytte organisationer derhen, hvor de har større impact i de samfundsmæssige forandringer og er skarpere med deres kommunikation til og med omverdenen. I det hele taget er fællesskabstanken vigtig for os. Vi tror på, at fællesskaber kan mere end det enkelte individ eller de enkelte organisationer - og at det er omdrejningspunktet for sammenhængskraften i vores samfund. Så konferencens fokus på partnerskaber ligger lige til vores højreben.”
Gæstetaler, stærke cases og breakout sessioner
På Responsible Entrepreneurs leder Jon Kiellberg deltagerne igennem cases ved TDC, IKEA, Roskilde Festival, Grennessminde, Send Flere Krydderier og Kaffe Fair. Forstander på Kofoeds Skole Robert Olsen åbner konferencen og Line Barfod, advokat og medlem af Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst, leverer sammen med Helle Linnet, Social- og Arbejdsmarkedsdirektør i Vordingborg Kommune og landsformand for Socialchefforeningen, gæstetaler.
Endvidere har konferencen spændende og inspirerende breakout sessioner ved I Tråd Med Verden, Kooperationen, Matematikcenter og Specialisterne. Her vil der ligeledes være masser af gode cases på værdiskabende partnerskaber mellem ordinære og socialøkonomiske virksomheder.
På konferencen kan du blandt andet møde og høre:
- Robert Olsen, forstander, Kofoeds Skole
- Jon Kiellberg, direktør, Re cph
- Helle Linnet, Social- og Arbejdsmarkedsdirektør, Vordingborg Kommune, og landsformand, Socialchefforeningen
- Jesper Oldenburg, Vice President, TDC
- Asta Zacho, HR specialist, IKEA
- Hans Christian Nielsen, Head of Division, People and Administration, Roskilde Festival
- Hanne Danielsen, adm. dir., Grennessminde
- Charlotte Kragh, afdelingsleder, Kaffe Fair
- Mirka Mozer, direktør, Send Flere Krydderier
- Line Barfod, Advokat, Advokaterne Foldschack & Forchhammer, og medlem af Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst
Og mange, mange flere.