Pine's oplevelsesøkonomi inspirerer Børnehjælpsdagen
120 kommunikations- og marketingsfolk fra International Advertising Association (IAA) satte hinanden stævne for at udtænke et idekatalog til Børnehjælpsdagens markedsføring ud fra et oplevelsesøkonomisk tankesæt.
Succesforfatteren og ophavsmanden til begrebet oplevelsesøkonomi, Joseph Pine, har netop været i Danmark, hvor han satte gang i et kreativt udviklingsarbejde til gavn for Børnehjælpsdagen. 120 kommunikations- og marketingsfolk fra International Advertising Association (IAA) havde sat hinanden stævne for at udtænke et idekatalog til Børnehjælpsdagens markedsføring ud fra et oplevelsesøkonomisk tankesæt. Marie Litrup, marketingschef hos Ret&Råd, var en af deltagerne:
"Folk var grebet af stemningen og rørte over de historier, som Børnehjælpsdagen delte med os. Jeg er sikker på, at Børnehjælpsdagen og alle, der deltog, fik noget helt særligt med hjem", siger Marie Listrup.
Joseph Pine's karriere startede hos IBM, hvor han stod bag uortodokse, nye forretningsgange, der inddrog kunder i selve produktudviklingen. Pine mener, at kunder køber oplevelser frem for varer og services - heraf udtrykket oplevelsesøkonomi.
-UBE