04.02.2021 | Strategi & ledelse
Podcast: SDG Business Booster
Indhold fra partner Hvad er dette?
Kan små og mellemstore virksomheder lære af store virksomheders erfaringer med bæredygtighed? Ja, i den grad. Det viser projektet ”SDG Business Booster”, som du kan høre mere om her, hvor Steffen Max Høgh interviewer nogle af hovedaktørerne i projektet.
SDG Business Booster er et vækstprogram for danske SMV’er, der gerne vil være med til at løse verdens udfordringer og samtidig anvende verdensmålene som løftestang for vækst. Men kan man det? Og er bæredygtighed ikke kun noget for større virksomheder?
Bæredygtig Business’ Steffen Max Høgh interviewer i denne podcast tre af aktørerne bag projektet SDG Business Booster, som har hjulpet en mængde danske SMV’er til at fokusere knivskarpt på deres grønne kompetencer, deres kommunikation, og på hvordan de kan eksportere og vækste i andre markeder. Projektet er afsluttet – men der er stadig masser af læring at hente for andre SMV’ere, der kan drage store fordele af den viden og de erfaringer, projektet har høstet.
FNs 17 verdensmål for en bæredygtig udvikling hedder på engelsk ”Sustainable Development Goals” – deraf navnet. SDG Business Booster blev skabt, fordi der er et uudnyttet potentiale i den viden, som større virksomheder har på området bæredygtighed og bundlinje. I projektet har 26 danske virksomheder været gennem et forløb, hvor de er blevet bedre til at kombinere bæredygtighed og bundlinje.
Aktørerne i SDG Business Booster er Erhvervshus Hovedstaden/Copenhagen Business Hub samt Erhvervshus Fyn og Erhvervshus Sydjylland, Deloittes Sustainable Innovation Hub kaldet ”Acacia”, det landsdækkende non-profit erhvervsledernetværk Connect Denmark, Kommunikationsbureauet Advice, og Roskilde Universitet.
Lyt med i Bæredygtig Business, hvor Steffen Max Høgh dykker ned i resultaterne af SDG Business Booster sammen med Liselotte Hohwy Stokholm, direktør i Erhvervshus Hovedstaden/Copenhagen Business Hub, Toke Hjælmsø Weppler, Projektleder i Copenhagen Business Hub/Erhvervshus Hovedstaden og Søren Schou, Innovation Lead i Acacia, Deloittes bæredygtige Innovationshub. Du kan blandt andet høre om, hvad de 26 virksomheder skulle lægge i projektet, og hvad andre SMV’er kan lære af erfaringerne.
Klima, miljø og energi

Podcast: Et kig til fremtiden med Velux’ Ingrid Reumert
Der er ambitiøse virksomheder, som lover at overholde 1.5 graders målet. Og så er der Velux. De kigger ikke kun fremad, men også tilbage på al den CO2, de har udledt gennem tiden. Lyt med og bliv klogere Velux og deres store klimaambitioner her.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: ”Målbar” og fremtidens klimaudledning
Både forhandlere, brands og producenter er nødt til aktivt at forholde sig til, hvad der er i de produkter, de fremstiller, sælger, køber eller markedsfører. Fordi produkters klimaudledning er blevet et vigtigt konkurrenceparameter.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Bæredygtig arkitektur med Vibeke Grupe Larsen
Den traditionelle tankegang omkring arkitekter er, at de skal designe huse, som folk skal arbejde eller bo i, og at det skal se pænt ud. Men arkitekter har en væsentlig større rolle at spille i byggeriets grønne omstilling. Læs og lyt her...
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Podcast: Influencer Marketing med Louise Bonfils Høck
Virker Influencer Marketing? Ja, siger Louise Bonfils Høck, som har skrevet en bog om emnet. Hun fortæller, at Influencers har stor magt, og brugt strategisk kan de bringe virksomhedernes grønne budskaber ud til rigtig mange mennesker.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Kommunikation og Purpose med Martin Ankerstjerne
I en verden med større fokus på bæredygtighed og politik er virksomheder nødt til at forholde sig til andet end blot det, de sælger. De skal være helt skarpe på deres kernefortælling og deres purpose og tage aktiv del i den politiske dagsorden.
Indhold fra partner
Samfund

Bæredygtige investeringer med DoLand
Den ”almindelige” dansker og især den kvindelige del af befolkningen, skal have mulighed for at investere deres penge bæredygtigt. Det vil start-up virksomheden DoLand gerne hjælpe med, og noget tyder på, at strategien virker. Læs mere her.
Indhold fra partner