Portionsanrettet frokost er det bedste våben i kampen mod madspild
Madspild er en af de største udfordringer, man skal tackle i et køkken, hvis man ønsker at være mere bæredygtig. Og selvom vi har diskuteret madspild i mange år, er problemet ikke løst – mængden af madspild er ligefrem steget på landsplan fra 2018 til 2024 (KILDE – gør sætning før klikbar: Madspild stiger i Danmark – ny strategi skal sætte en stopper for det - TV 2). Hos DABBA har vi gjort kampen mod madspild til en af hjørnestenene i vores koncept.
Da vi hos DABBA i 2021 besluttede at lancere en ny frokostordning til virksomheder med fokus på klimabevidsthed, startede vi med at analysere de udfordringer, der fandtes hos de eksisterende udbydere på markedet. Det stod hurtigt klart, at buffeten var en af de største syndere i forhold til madspild. Enten fordi virksomheden bestilte mad til flere personer, end der var på arbejde på grund af hjemmearbejde eller møder udenfor huset – eller fordi medarbejderne ikke kunne lide dagens ret.
Vi ønskede at finde en løsning, hvor der kun blev lavet mad til de personer, der rent faktisk var på kontoret, og hvor vi samtidig kunne sikre, at hver medarbejder kunne lide den frokost, der blev leveret.
En kollektiv og portionsanrettet frokostordning
Løsningen på problemet blev en portionsanrettet frokostordning. Hos DABBA fungerer det sådan, at hver medarbejder vælger sin frokost blandt ni daglige retter, der varierer fra dag til dag. Medarbejderen kan vælge sin frokost helt frem til kl. 14.00 dagen før levering – og kan også afbestille frokosten inden samme tidspunkt, hvis det viser sig, at de alligevel ikke skal på kontoret. På den måde undgår vi at levere frokost forgæves.
Resultatet er en frokostordning, der reducerer madspild med 30 % sammenlignet med en klassisk buffetløsning.
Efterhånden som vi testede konceptet, blev det også tydeligt, at der var flere positive afledte effekter. For det første oplevede virksomhederne en bedre stemning og samhørighed i frokoststuen. Kødspiseren og veganeren behøvede ikke længere at diskutere, om dagens frokost var god eller ej, da de hver især kunne vælge den ret, de foretrak – eksempelvis bøf bearnaise til kødspiseren og dahl til veganeren.
Derudover opdagede nogle virksomheder, at de kunne spare penge på frokostordningen sammenlignet med tidligere leverandører. Det kunne lade sig gøre i de situationer hvor der blev bestilt mad til alle medarbejdere, uanset om de var til stede på kontoret eller ej, hvilket resulterede i store mængder madspild. Med en portionsanrettet frokostordning betales der kun for den mad, der faktisk bliver leveret og spist af de medarbejdere, der er på arbejde.
En frokostordning, der kræver mere af medarbejderne
Selvom modellen har mange fordele, har den også sine ulemper. Det kræver en ekstra indsats fra medarbejderne, da de selv skal huske at bestille frokost dagen før. For nogle kan dette være en udfordring i en travl hverdag. Derudover er der medarbejdere, der foretrækker en buffet med flere spontane valgmuligheder.
Fra vores perspektiv opvejes denne ekstra indsats af de fordele, der opnås ved at reducere madspild.