Professor: Markedsføring kan få os til at spise insekter

Skæve tendenser har historisk været markedsdefinerende. Og det gælder stadig i dag, mener engelsk marketingprofessor, der har skrevet en bog om såkaldt forbruger-disruption.

I lande som Thailand er det normalt at spise insekter. Foto: 123rf.com.

30.11.2023

CSR.dk

Det er ikke kun kunstig intelligens og ChatGPT, som brands fremover skal være opmærksomme på, når de skal være med på fremtidens vækstbølger.

Ved årets Digital Copenhagen-konference fortalte marketingprofessor Helen Edwards fra London Business School, at det også er vigtigt at holde øje med et skifte i forbrugeradfærd og -behov, som kommer fra eksisterende niche-trends.

Læs også: Branchedirektør med opråb: Drop den bæredygtige markedsføring

Det skriver mediet Markedsføring.

Området hedder forbruger-disruption og er grundlaget for Helen Edwards’ nye bog ’From Marginal to Mainstream’, hvor hun har undersøgt, hvad der reelt driver trends frem hos forbrugere, som disrupter markedet. Og også hvilke subtrends og nicher, som måske kan være definerede i fremtiden.

”Et nyligt eksempel er veganere. Men det er ikke ny ting. Det opstod i 40’erne i efterkrigstiden, fordi en lille gruppe mennesker på grund af deres forhold til dyrevelfærd ikke ville spise kød. Og så skete der intet i 60 år. Veganisme tog først for alvor fart igen i 2017. I mange år blev det holdt tilbage af mainstreamen. Men nu er det en helt ny kategori med tøj, skønhedsprodukter og andet, der bliver markeret som vegansk,” siger hun ifølge Markedsføring.

I bogen har hun også selv kigget på forskellige nichetrends, som måske en dag bliver efterspurgt i højere grad. 

Et eksempel er protein fra insekter – et område, som ifølge Helen Edwards ses som ækelt hos flere forbrugere. 

Læs også: Tryghedsgruppen vil mindske klimabelastningen fra annoncering

Men med markedsføring kunne hun ændre folks syn på kilden – blandt andet ved at vise, at andre nationer spiser det, og at vores forfædre ofte tyede til de små kriblende skabninger. 

”Det kræver fantasi at ændre folks opfattelse af ting så grundlæggende. Men det er det, marketing er der for. Og vi er nødt til at tage den viden med ind i vores innovationsplaner. For det kan være der, morgendagens vækst ligger,” siger Helen Edwards til Markedsføring.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

21.02.2025CSR.dk

Byer må ikke sprede sig, hvis der skal være plads til fremtiden

20.02.2025CSR.dk

Danske influencere holder liv i fast-fashions overforbrug

20.02.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Votives – Et sundere og mere miljøvenligt alternativ til fyrfadslys

19.02.2025CSR.dk

Esbjerg Havn rykker tættere på CO₂-neutralitet: Svitzer vælger biobrændstof

19.02.20252030 Builders

Sponseret

Fra Ord til Handling: En Fælles Rejse Mod en Bæredygtig Fremtid

18.02.2025BWT

Sponseret

Coffee by Storm passer på miljøet – med hjælp fra BWT

18.02.2025CSR.dk

Forskere slår fast: Genbrug er ikke nok

17.02.2025CSR.dk

Energiforsyning fra sol og vind kan blive mere robust

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller genneføre et energisyn.

Dato

24.02.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: LCA for ESG/CSRD reporting and the role of AI

In today’s rapidly evolving sustainability landscape, regulations place increasing demands of data transparency and sustainability reporting. Transparency in environmental impacts and sustainability strategies is no longer optional—it's essential.

Dato

25.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Kort og godt om de nye sygedagpengeregler

Pr. 1. januar 2025 er sygedagpengereglerne blevet opdateret. Det ændrer, hvordan og hvor ofte kommunen skal lave opfølgning, når dine medarbejdere er sygemeldte. På dette webinar får du en gennemgang af de nye regler, og hvilken betydning det får for dig som arbejdsgiver.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart