Puma fremlægger CO2-tal
Puma har netop offentliggjort, i hvilket omfang virksomhedens produkter påvirker miljøet.
I samarbejde med PwC har PUMA netop offentliggjort de miljømæssige konsekvenser af produktionen af deres produkter. PUMA sammenligner, hvad det "koster" på miljøkontoen at producere henholdsvis et par sko og en Tshirt på traditionel og på biodynamisk vis. På den måde bliver det målbart, hvorvidt det betaler sig for firmaet at arbejde med sustainability.
Af resultaterne kan man blandt andet læse, at produktionen af de to bæredygtige produkter fra Puma reducerer miljøbelastningen med 31 procent i forhold til de konventionelle produkter fra virksomheden med det velkendte leopard-logo.
Analysen fokuserer helt konkret på, hvor meget CO2, der udledes ved produktionen af de to nævnte produkter. Desuden er faktorer såsom benyttelsen af vand, affald og luftforurering en del af det samlede regnestykke, som Puma altså vil have frem i rampelyset.
Gennemsigtighed er mottoet
Årsagen skal blandt andet findes i, at Puma vil gøre det lettere for forbrugerne at gennemskue, hvad produkterne er skabt af. Det kan i følge chefen for Puma i Europa Jochen Zeitz sammenlignes med, at man har mulighed for at læse om de ernæringsmæssige oplysninger på bagsiden af et produkt i et supermarked:
“Når du køber et morgenmadsprodukt, er det muligt at læse, hvor mange kalorier produktet indeholder, så du kan sammenligne det med andre dagligvarer. På samme måde ønsker vi at oplyse forbrugerne om, hvor miljøvenlige dine sko eller din tshirt er. Vores job er ikke kun at nedbringe den miljøpåvirkning, vores produkter har. Det er i ligeså høj grad at engagerere vores kunder og hjælpe dem til at træffe mere bæredygtige valg, som kan være til fordel for miljøet," udtaler Jochen Zeitz i en pressemeddelelse.
- OWG