02.06.2020  |  Samfund

Case: Røde Kors og Coop: Sammen har vi en stor styrke

Indhold fra partner Hvad er dette?

Samarbejdet mellem Røde Kors og Coop udvikler sig hele tiden, hvor værdierne fællesskab, forening og frivillighed binder dem sammen. Listen med samarbejdsprojekter er allerede lang, og nu kan endnu et projekt føjes til listen.

Værdierne fællesskab, forening og frivillighed binder Røde Kors og Coop sammen i deres partnerskab. Samtidig har begge parter også en stor styrke nationalt og i de lokale foreninger, og det giver derfor god mening at samarbejde ifølge Signe Frese, Ansvarlighedsdirektør i Coop

”Vi har fundet ud af, at når vi slår os sammen, har vi en stor styrke og gennemslagskraft. Og ved fælles indsats kan vi hjælpe rigtig mange,” siger Signe Frese.

Et samarbejde skal ifølge Coop være let at involvere medarbejdere og kunder i, og det er lykkedes rigtig godt i samarbejdet med Røde Kors. Det skyldes ikke mindst Røde Kors’ stærke organisation og Coops direkte kontakt til sine medlemmer via pressen og internettet.

Hos generalsekretær i Røde Kors, Anders Ladekarl, er glæden også stor over det tætte samarbejde med Coop.

”Vi er utrolig glade for, at Coop og deres kunder vil støtte os. Det gør en helt konkret forskel for nogle af de mest udsatte i Danmark og ude i verden” siger Anders Ladekarl.

Udvidet samarbejde under coronavirus
Partnerskabet viser netop nu sit værd under coronavirussen. Her hjælper Coops store kommunikationsplatforme især Coop appen og Coop Facebook med at skabe kontakt mellem dem, der har brug for hjælp, og de omkring 11.000 frivillige i Røde Kors’ Hjælpenetværk, der står klar til at hjælpe. Samarbejdet sørger for, at mange af de særligt sårbare kan få hjælp til indkøb, så de også har rugbrød, ost og mælk i køleskabet. 

Det vellykkede samarbejde under coronavirussen er i høj grad muliggjort af det allerede eksisterende partnerskab mellem Røde Kors og Coop, da det har betydet, at det har været muligt at skabe og igangsætte projektet hurtigt i praksis.

Det tætte samarbejde har også resulteret i den fælles kampagne, BERØRT, som ender ud i et fysisk kunstværk til eftertiden som minde om Corona-krisen. Det fysiske kunstværk skal udstilles forskellige steder i Danmark for til sidst at blive udstillet på Statens Museum for Kunst. Men i første omgang laves der et digitalt kunstværk af BERØRT, som består af titusindvis af hænder og små historier om, hvordan Corona har berørt os hver især. Alle, der deltager i kunstværket, er også med til at give en hjælpende hånd til Røde Kors. For hvert berørt-billede donerer Coop 5 kroner til Røde Kors’ indsamling til de mennesker, som er ekstra berørte af krisen.

Sidste skud på stammen af samarbejdet med Coop er afholdelse af 15 Folkemøder. Coronakrisen har forstærket daglige udfordringer med ensomhed og mistrivsel blandt mange. Behovet for støtte, fællesskaber og hjælp er større nu, end før Covid 19 gjorde sit indtog. Med 15 folkemøder i hele landet tager Røde Kors initiativ til at samle ildsjæle, civilsamfundet og repræsentanter fra virksomheder og myndigheder til at finde løsninger til dem, der fortsat lever med følgerne af coronakrisen.

”Coop er en forening med 1,8 million medlemmer og medejere, og sammen med Røde Kors står vi stærkt. Vi har frivillige i hele landet, som både kan og vil hjælpe, for opgaven med at genstarte Danmark kræver både iderigdom og masser af engagement,” siger foreningsdirektør i Coop, Mike Dranov.

Julehjælp og pantindsamling  
Det nye samarbejde omkring coronavirussen er dog langt fra det eneste på listen over projekter, Røde Kors og Coop har samarbejdet om.

En helt konkret forskel gør partnerskabet også for de børnefamilier, som er økonomiske trængte til jul. Coop er her en fast del af Røde Kors’ julehjælpskampagne, hvor der bliver samlet ind i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen, så trængte børnefamilier kan få julemad. Indtil videre har samarbejdet omkring julekampagnen givet julehjælp til hele 5300 trængte børnefamilier. Det er dog ikke kun til jul, de trængte børnefamilier har brug for en hjælpende hånd. Julehjælpskampagnen bruges derfor også til at udbrede budskabet omkring Røde Kors’ familieaktiviteter resten af året.

Herudover samarbejder Røde Kors og Coop også omkring indsamling af pant. Røde Kors har siden, samarbejdet begyndte i maj 2015, været på pantautomaterne i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen. Det har indtil videre givet et samlet pantbeløb på 24.000.000 kr., hvilket svarer til 480.000.000 liter rent drikkevand til verdens udsatte.

Anders Ladekarl mener, at de forskellige typer af samarbejde vidner om et godt partnerskab med Coop.

”Vi er begejstret for, at vi har forskellige projekter sammen med Coop. De to foreningers folkelige forankring har virkeligt givet synergi til partnerskabet. De er et symbol på det gode og tætte samarbejde med Coop, som vi glæder os til at arbejde endnu mere sammen med i fremtiden,” siger Anders Ladekarl.

Tags: Røde Kors

Mere fra Røde Kors

Røde Kors

https://www.rodekors.dk/

Erhvervsklub for SMV’erSamarbejdet er simpelt: I yder en årlig donation til vores arbejde. I vælger selv, hvornår og hvor meget I vil engageres.Vi tilbyder jer at indgå i Erhvervsklubben, der er stort netværk af mange forskellige grene af erhvervslivet, der alle støtter op om Røde Kors' humanitære arbejde.I får en medlemspakke med digitalt diplom, printklart diplom, mailsignatur og PP mæ…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere