Julesweaterdag øger medarbejdernes engagement i virksomheders CSR-arbejde

For andet år i træk kan danske virksomheder deltage i Røde Kors’ julesweaterdag, som er en mulighed for at engagere medarbejderne i CSR-arbejdet, sprede glæde på gangene og gøre en forskel for udsatte mennesker verden over.

Foto: Røde Kors.

Julesweatere er ikke nødvendigvis kønne, men til gengæld spreder de glæde og hjertevarme i juletiden. De plyssede og pyntede trøjer kan også være med til at gøre en forskel for sårbare mennesker i Danmark og resten af verden, for i december samlede flere virksomheder ind til udsatte verden over ved at deltage i Røde Kors’ julesweaterdag. En af de virksomheder er revisionspartnerselskabet Grant Thornton.

”Vi er over 300 medarbejdere på tre forskellige lokationer, så dage som den her er både hyggelige og vigtige for sammenholdet. For vi har det sjovt, samtidig med at vi er fælles om at gøre en forskel. Efterhånden er mere end halvdelen af vores medarbejdere med,” siger Christina Pihl Bagge, HR-chef i Grant Thornton.

Ved at deltage i julesweaterdagen opfordrede Grant Thornton og de andre danske virksomheder deres medarbejdere til at trække i julede trøjer og dele billeder af dem selv på LinkedIn. For hver medarbejder der deltog donerede virksomheden 50 kroner til Røde Kors. Samtidig fik de et lod i puljen om et gavekort til Coops butikker, hvor man også kunne købe julesweatere til fordel for Røde Kors.

”Julesweaterdagen er inspireret af Ugly Sweater Day. Idéen er, at virksomhederne både kan sprede smil på arbejdspladsen, engagere medarbejderne i deres CSR-arbejde og tage et socialt ansvar ved at gøre en forskel for udsatte mennesker op mod jul,” siger Anja Nordstrøm Klett, partnerskabschef i Røde Kors.

Indsamlingen giver egen tradition større betydning

Det er andet år i træk, at virksomheder har samlet ind til Røde Kors ved at deltage i julesweaterdagen. Grant Thornton har været med begge år, og det fortsætter de med. Revisionsselskabet har nemlig deres egen julesweaterdag, som de fandt oplagt at slå sammen med Røde Kors’ for samtidig at gøre en forskel.

”Vi har haft traditionen gennem flere år. Vi har afholdt en julesweaterkonkurrence i kombination med vores juleafslutning. Derfor så vi det som en oplagt mulighed også at deltage i Røde Kors’ indsamling og skabe glæde for andre. Det har givet vores tradition en større betydning, og det kan jeg mærke, betyder noget for mine kollegaer,” siger Christina Pihl Bagge.

Servicevirksomheden Forca var i år den heldige vinder af gavekortet på 5.000 kroner til Coops butikker. Virksomhederne fik et lod i puljen for hvert billede de lagde op på LinkedIn under #julesweaterdag. Det blev til et hav af sjove billeder og brede smil, både blandt dem der deltog i og fulgte kampagnen.

22.12.2022Røde Kors

Sponseret

Danmarks største virksomheder sætter rekord i Røde Kors Julestafet

27.06.2022Røde Kors

Sponseret

DSB og Røde Kors vil give sårbare børnefamilier gode ferieoplevelser

01.02.2022Røde Kors

Sponseret

Julesweaterdag øger medarbejdernes engagement i virksomheders CSR-arbejde

22.12.2021Røde Kors

Sponseret

Erhvervsledere deltager i Røde Kors Julestafet og samler over en halv million ind

10.11.2021Røde Kors

Sponseret

Espresso House bekæmper ensomhed en kop kaffe ad gangen

15.06.2021Røde Kors

Sponseret

Røde Kors’ erhvervsklub har 30-års jubilæum