Rapport dumper madbrands’ indsats mod skovrydning
En række af verdens største virksomheder får hårde ord med på vejen i ny rapport, der bedømmer deres indsats for at bekæmpe skovrydning i forbindelse med deres indkøb af oksekød. Kunstigt kød kan være en del af løsningen.
Rydningen af skov i verdens tropiske egne, primært Sydamerika, er et gigantisk problem i klimasammenhæng. En af de største årsager til den massive skovrydning er behovet for græsningsarealer til kvæg, der kan være med til at imødekomme verdens efterspørgsel på kød.
Læs også: McDonalds lover at stoppe skovrydning i hele sin forsyningskæde
I den forbindelse har en stribe af verdens største fødevarevirksomheder, herunder restaurantkæderne, en stor del af ansvaret for at bekæmpe denne tendens. Og mens nogle af disse virksomheder er begyndt at bevæge sig i retning af kød produceret uden skovrydning, så er der ingen, der er gået langt nok, og alt for mange har ikke gjort noget som helst.
Sådan lyder hovedkonklusionen i en ny rapport fra den amerikanske organisation Union of Concerned Scientists (UCS). I rapporten “Cattle, Cleared Forests, and Climate Change: Scoring America’s Top Brands on their Deforestation-Free Beef Commitments and Practices” bedømmer UCS 13 fastfood-, detail- og produktionsvirksomheder, der er til stede på det amerikanske marked og sourcer deres kød I Sydamerika, på baggrund af deres indsats, for at bekæmpe skovrydning i deres forsyningskæder – og resultaterne er ikke imponerende.
Proteinburger kan være en del løsningen
Topscoreren er Walmart med 52 point ud af 100 mulige, mens McDonald’s og dyremadsproducenten Mars indtager anden- og tredjepladsen med 48 hhv. 37 point. Derfra går det støt nedad bakke. Fire mærker, bl.a. Burger King og Pizza Hut, har fået et rundt nul og andre seks brands, inkl. Subway (5 point) og Nestlé (23) scorer under 30 point.
UCS argumenterer for, at kødproduktion godt kan ske uden skovrydning. En kombination af aftaler i industrien og lovgivning fra myndighederne har allerede haft en positiv effekt i den brasilianske del af Amazonas. Men, påpeger UCS, selvom disse tiltag er opmuntrende, så skal der mere til fremover.
En anden af verdens største kødproducenter, amerikanske Tyson Foods, er ikke med på listen, men har ikke desto mindre just taget et af de små skridt, UCS nævner. Selskabet, der er tilstede i 130 lande, annoncerede for nylig, at man har investeret i 5 procent af aktiebeholdningen i Beyond Meat, der producerer ’erstatningskød’ af planteproteiner.
Læs også: Blødende vegetarburger er godt nyt for klimaet
Selvom man fra Tyson Foods’ side mest fokuserer på at komme ind på det hastigt voksende proteinmarked, så er klimagevinsten en ikke ubetydelig potentiel bonus, i det ’kødet’ fra planteproteinerne, foruden at være blottet for kolesterol, selvsagt ikke kræver kvægproduktion på samme måde som den ’ægte vare’.
-AK