Rapport: Indkøb er centralt for en bæredygtig fremtid
Forsyningskæder bør være et fokuspunkt for virksomheder, der gerne vil undgå de risici og udnytte de forretningsmæssige muligheder, som omstillingen til et bæredygtigt samfund medfører, konkluderer CDP i ny rapport.
Indkøbere og leverandører i store og små virksomheder verden over er blandt de helt centrale aktører i forbindelse med omstillingen af samfundet til en mere bæredygtig modus operandi. De globale forsyningskæder er nemlig en hjørnesten for de organisationer, der vil håndtere processen bedst muligt.
Læs også: Nyt initiativ skal forhindre skovning i kakaoindustrien
Sådan lyder den overordnede konklusion i 2017-udgaven af klimaNGO’en CDP’s ”Global Supply Chain Report”, der udkom for nylig. Rapporten undersøger, hvordan ”indkøbere og leverandører arbejder sammen for at forbedre bæredygtigheden på tværs af de globale forsyningskæder og udnytter low-carbon-mulighederne”.
”At forstå og kvantificere klimapåvirkninger, risici og muligheder er fundamentalt for at udvikle bæredygtige supply chain-programmer. Det hjælper organisationer med at prioritere, planlægge og vise vejen i forhold til at inddrage leverandører”, skriver CDP (tidligere kendt som Carbon Disclosure Project) videre.
Kunder kan gøre mere
Der er dog plads til forbedringer. Af de adspurgte virksomheder samarbejder kun 22 procent med deres egne leverandører omkring CO2-udslip og kun 16 procent omkring vandforbrug.
Det skorter ifølge CDP’s rapport ellers ikke på økonomiske muligheder for at engagere sig i sin forsyningskæde.
I alt blev der rapporteret om besparelser på 12,4 mia. dollars (knap 82,5 mia. kr.) opnået gennem udledningsreduktionsprojekter i 2016, næsten en fordobling sammenlignet med 2015. 59 procent af leverandører oplevede stigende emissioner eller var ude af stand til at opfylde deres kunders krav i år. Det repræsenterer ifølge CDP en ”signifikant mulighed for købere højere oppe i værdikæden for at engagere sig i kapacitetsopbygning, uddannelse og ressourcer, og på den måde forøge besparelserne”.
Store perspektiver omkring skovrydning
Et af de områder, CDP indsamler data omkring, er skovrydning. Blandt de otte selskaber, der har indvilliget i at dele information på området, er fastfoodmastodonten McDonalds og de to kosmetik- og healthcare-giganter L’Oreal og Johnson & Johnson.
De indsamlede data viser, at næsten 25 procent af indtægterne er afhængige af kvægdrift, tømmer, palmeolie og soja; alle blandt de absolut største årsager til rydningen af specielt tropisk skov, skriver edie.net.
”Med så stor en andel af virksomhedernes indtægter bundet op på handelsvarer i deres forsyningskæde, der fører til skovrydning, er det her nu et kritisk forretningsområde. Forsyningskæder er som en række dominobrikker: hvis u-bæredygtige varer kommer ind i toppen af kæden, vil effekterne rulle hele vejen igennem. Samarbejde med leverandørerne er derfor essentielt for virksomheder, der vil reducere deres ansvar for skovrydning og opnå deres nul-rydningsmål – hvilket giver mening for både bundlinjen og planeten”, siger CDP’s head of supply chain, Dexter Galvin, til edie.
Flere ranglister
Som en del af rapporten har CDP, for første gang, lavet en såkaldt Supplier Engagement Rating, hvor de har bedømt over 3.300 virksomheder på deres arbejde med leverandørerne. Til listen har CDP udvalgt 29 selskaber ud fra deres engagement i forhold til at reducere udledninger og minimere klimarisici i deres forsyningskæder. Blandt virksomhederne er Nestlé, Deutsche Telekom, Panasonic, Sony, General Motors og Fiat Chrysler.
Læs også: Apple vil genbruge mineraler i forsyningskæden
Rapporten indeholder derudover også en bedømmelse af virksomheder på klimaområdet i forhold til bl.a. transparens og ledelse, og deres faktiske handlinger i forhold til at reducere CO2-udslip og håndtere klimaforandringer, benævnt Supplier Climate A List. Her finder vi blandt andet Lego, Novo Nordisk, Novozymes, BMW, Nestlé, Apple og Samsung.
-AK