08.03.2021  |  Kommunikation

Rema 1000 overtager den bæredygtige trone i Danmark

Indhold fra partner Hvad er dette?

Det er resultatet af Europas største undersøgelse af bæredygtige brands, Sustainable Brand Index. Undersøgelsen, der er lavet af svensk-baserede SB Insight, udkommer nu i Danmark for niende år i træk.

Rema 1000 overtager den bæredygtige trone i Danmark

De seneste tre år har Coop været det mest bæredygtige brand i Danmark. Men i år har danskerne peget på Rema 1000 som det førende brand indenfor bæredygtighed - skarpt efterfulgt af Aarstiderne på andenpladsen og Lego som nummer tre.

Det er resultatet af Europas største undersøgelse af bæredygtige brands, Sustainable Brand Index. Undersøgelsen, der er lavet af svensk-baserede SB Insight, udkommer nu i Danmark for niende år i træk.

Årets vinder Rema 1000 har de seneste år bevæget sig stille og roligt op ad listen og har altså i år indtaget førstepladsen. Respondenterne i undersøgelsen svarer ikke direkte på, hvorfor de opfatter Rema 1000 som værende de mest bæredygtige. Men dagligvarekæden har været dygtige til at kommunikere enkle og konkrete initiativer, som hænger sammen med den oplevelse, man får, når man handler i butikkerne.

“Rema 1000 vinder, fordi de har et langsigtet fokus på bæredygtighed og har været konsekvente i deres kommunikation af få, men relevante områder, som for eksempel madspild,” siger Erik Elvingsson Hedén, som står bag Sustainable Brand Index.

Udover madspild er det særligt initiativer inden for dyrevelfærd, økologi, emballage og sundhed, hvor Rema 1000 er lykkedes med deres bæredygtighedsindsatser. Rema 1000 ejer for eksempel halvdelen af Danmarks største økologisk landbrug, Gram Slot, samarbejder med Plastik Change om at reducere samt ændre til cirkulær brug af Plastik. Desuden har de en række partnerskaber med fokus på fysisk og mental sundhed samt over 500 lokale sponsorater i hele Danmark.

Rema 1000 har været gode til at gøre det, de kommunikerer. Og netop kommunikation af bæredygtighed er noget af det, forbrugerne efterspørger. Men de er også skeptiske omkring det, viser dette års Sustainable Brand Index, så det er alt gørende, at der er handling bag ordene. Se mere om undersøgelsen her: https://www.sb-index.com/

I det hele taget viser studiet, at vores interesse for bæredygtighed er steget markant under Covid-19. Dette udmønter sig særligt i dagligvarehandel, hvilket dette års ranking også afspejler.

Se rankingen her:

Ranking Sustainable Brand Index ™ 2021

1 REMA 1000

2 Aarstiderne

3 Lego

4 Coop

5 Thise

6 Superbrugsen

7 Arla

8 Friland

9 IKEA

10 Tesla

Se hele rankingen her: www.sb-index.com/denmark
 

Om Sustainable Brand Index

Europas største uafhængige undersøgelse af brands og bæredygtighed. Undersøgelsen er blevet gennemført af SB Insight siden 2011 i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Holland, Estland, Letland og Litauen. Undersøgelsen omfatter 1450+ brands, 30+ brancher og 60.000+ forbrugere på tværs af ovenstående otte lande. I Danmark har 6.800 forbrugere mellem 16 og 76 år svaret på undersøgelsen.

Se mere om undersøgelsen på: https://www.sb-index.com/

Få indsigter om, hvem de mest bæredygtige brands er i Danmark og hvordan forbrugerne opfatter bæredygtighed på dette webinar tirsdag den 9. marts kl. 15.00. Tilmelding her: https://www.sb-index.com/sustainable-brand-index-denmark-2021

For mere information om undersøgelsen kontakt:

Nicoline Olesen
Partner & Strategic Advisor
nicoline@maerkcph.dk
https://maerkcph.dk/
+45 40 85 81 54

Forandringsbureauet Märk hjælper virksomheder påderes bæredygtighedsrejse og er SB Insight’s PR Partner i Danmark.

Erik Elvingsson Hedén
Founder & Managing Director
erik.heden@sb-insight.com
https://www.sb-index.com I https://www.sb-index.com/newsroom
+46 70 865 13 97

Mere fra Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index

https://www.sb-index.com/

Sustainable Brand Index Sustainable Brand Index™ is Europe’s largest brand study on sustainability. The study measures the perception of stakeholders on a brand’s sustainability across industries and countries. With the help of more than 60 000 consumers across 8 countries, the study measures and analyses over 1 400 brands across 34 industries on sustainability. The of…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere