Salling sælger færre cigaretter – men flere ryger
Siden man begyndte at gemme cigaretterne væk i sine butikker, har Salling Group solgt 1 mio. færre pakker. Alligevel viser nye tal en stigning i antallet af rygere i Danmark. ”Vi har et ansvar over for de kommende generationers sundhed”, lyder det fra selskabet.
20 millioner færre cigaretter blev der langet over disken i Netto, føtex og Bilka i 2018 sammenlignet med året før, viser nye tal fra detailkoncernen Salling Group. På tværs af kæderne er det samlede fald på ca. 10 procent, og nedgangen er det direkte resultat af, at de tre kæder i juli 2018 begyndte at gemme cigaretterne væk.
Udviklingen glæder administrerende direktør i Salling Group, Per Bank.
”Vi har i Salling Group en klar ambition om, at færre unge begynder at ryge. Derfor har vi gemt cigaretterne væk, og det har givet et fald i salget på ikke mindre end 20 millioner cigaretter. At det så koster penge på bundlinjen, lever vi fint med, fordi vi er med til at gøre en forskel”, siger han.
Selskabets CSR-chef, Group Director, Responsibility & Engagement Jonas Schrøder, forklarer at beslutningen giver mening ud fra både et forretningsmæssigt og menneskeligt synspunkt.
”Som fondsejet virksomhed kan vi tænke mere langsigtet, og så mener vi også, at vi har et ansvar for at bidrage til de kommende generationers sundhed”, siger han og fortsætter:
”Overordnet set vil vi ikke løfte pegefingre og bestemme hvad voksne mennesker gør med deres liv. Vi sælger jo stadig cigaretter, de er bare gemt bag et gardin som gør, at vi nedbringer impulskøb. Det generer ikke dem, der allerede ryger, men erfaringer viser, at det er med til at forhindre nogen i at starte, og det er det, der tæller her.”
Alle skal med
Salling Group er medlem af partnerskabet Røgfri Fremtid, som blandt andet Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden står bag, og som ’arbejder for en ny røgfri norm, hvor tobak ikke er synligt, attraktivt eller lettilgængeligt’, som det hedder.
I tråd med Salling har en række supermarkedskæder i Danmark besluttet sig for, på forskellig vis og i varierende tempi, at skjule cigaretterne, men at det sker i alle landets omtrent 7.500 tobaksudsalgssteder har lange udsigter. Derfor opfordrer man fra Sallings side da også resten af detailhandlen til at få rullet gardinerne for, så salget af cigaretter ikke bare flytter til nabobutikken.
”Skal vi lykkes med at skabe røgfri generation, skal alle med. Hverken dagligvarebutikker, købmænd eller især kiosker og tankstationer bør vente unødigt med at komme i gang. Ellers sender vi jo bare de unge videre til de steder, hvor det er nemmest at købe cigaretter, og så er vi lige så langt fra en røgfri generation”, siger Per Bank.
Flere rygere
Trods indsatsen fra detailsektoren viser en ny opgørelse fra Sundhedsstyrelsen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Lungeforeningen, at andelen af danskere, der ryger, er steget for første gang i 20 år, så 23 procent af den voksne befolkning nu er rygere.
Overfor Politiken kalder projektchef for tobaksforebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse, Niels Them Kjær, tallene for ”en katastrofe” og efterlyser politisk handling på området.
”Vi har ikke haft skelsættende politiske beslutninger om rygning i årevis. Der bliver ikke brugt nok ressourcer på det. Det er, som om vi har accepteret, at rygning koster de liv, de koster”, siger han til avisen.
I en rundspørge foretaget af DR angiver otte ud af Folketingets ni partier, at de er klar til at hæve prisen på en pakke cigaretter, hvilket flere eksperter og organisationer peger på som et af de mest effektive værktøjer til at vende udviklingen.
Forslagene fra de forskellige sundhedsordførere bevæger sig mellem prisstigninger på 6-8 kr., som Dansk Folkeparti foreslår, over pakkepriser på 50, 60 og 65-70 kr., som SF, Enhedslisten og Konservativ hhv. Alternativet argumenterer for, og op til 90 kr., som er de Radikales Bud, mens Venstre og Socialdemokraterne ikke vil sætte præcise beløb på. Kun Liberal Alliance modsætter sig yderligere afgifter.
Om danskernes holdning til skjult tobak
71 procent af danskerne synes godt eller meget godt om, at danske butikker gemmer tobakken.
Med forbehold for statistisk usikkerhed viser besvarelserne en opadgående tendens i støtten til at gemme tobakken væk. I 2012 mente kun 63 procent, at det var en god ide at gemme tobakken, og i 2017 sagde 69 procent af danskerne, at de synes godt om at indføre tobak under disken, ifølge tal fra Sundhedsstyrelsen.
Ni ud af ti forældre til børn, der ikke ryger, svarer, at de ser det som vigtigt eller meget vigtigt, at deres børn ikke begynder at ryge. Blot to procent bekymrer sig ikke om det.
Kilde: Spørgeundersøgelse om cigaretter udført af YouGov for Salling Group i oktober 2018, baseret på svar fra i alt 1023 personer på deres holdning til skjult tobak.
Salling: ”Vi kan være med til at sætte en dagsorden”
Hos Salling Group vil man heller ikke gå konkret ind i prisdiskussionen, men samtidig erklærer man sig klar til at gøre sit for at skubbe samfundsstemningen i den rigtige retning.
”Vi kan ikke diktere hvad en pakke cigaretter skal koste; det er op til politikerne at definere loven. Men når det er sagt ved vi også, at vi med vores størrelse kan være med til at sætte en dagsorden og påtage os vores del af ansvaret for at give vores børn en bedre og ikke mindst røgfri fremtid”, siger Jonas Schrøder.
Ifølge tal fra Kræftens Bekæmpelse og Røgfri Fremtid begynder 40 unge at ryge hver dag, og andelen af de 16-24-årige, der ryger, er stigende. I 2013 var det 25 procent i aldersgruppen, der røg dagligt eller lejlighedsvist. I 2017 var det steget til 29 procent, og halvdelen af dem, der bliver ved, ender med at dø af det.
Læs også: Klima og sundhed er to sider af samme sag
En international forskningsrapport viser desuden, at personer, der er mere udsat for markedsføring af cigaretter, har 1,6 gange højere chance for at have prøvet at ryge end dem, der ikke har været så eksponeret for markedsføringen.