29.06.2018  |  Samfund

Supermarkeder i krig om, at være mest ansvarlige

Da Rema 1000 meddelte, at kæden stopper det synlige tobakssalg, igangsatte det en lavineeffekt i branchen. Og siden er flere gået ind i kampen mod rygning. Men tiltagene kan ende med at have den modsatte effekt, mener Dagrofa.

Først annoncerede Rema 1000, at supermarkedskæden i 2019 ikke længere vil have synligt tobak i koncernens knap 300 butikker. Og det var noget, der vakte opsigt blandt konkurrenterne. Få timer efter svarede Salling Group igen med et tiltag, der trumfede Rema 1000. Her bliver cigaretterne nemlig allerede gemt væk under disken fra den 1. oktober.

Læs også: Investeringer i kvinders sundhed er god forretning for virksomheder

Senere meddelte Coop til Politiken, at supermarkedskoncernen følger de andres eksempel. Et endegyldigt tidspunkt er dog ikke fastlagt. Det samme gælder Dagrofa-koncernen. 

Tidligere har argumenterne mod en sådan beslutning været, at det ville drive kunderne i armene på mindre strikse konkurrenter, hvor de samtidig med at købe cigaretter ville foretage deres daglige indkøb. Men nu har kæderne så skiftet mening. 

Således kan den hektiske kamp om at være den første og mest ansvarlige supermarkedskæde opsummeres.

Aftalen gik i vasken
Kapløbet udspiller sig, selvom dagligvarekoncernen Dagrofa, der blandt andet ejer MENY- og Spar-kæderne, sammen med Rema 1000 og De samvirkede Købmænd i april offentliggjorde en rygeforebyggende handlingsplan.

Her var ambitionen blandt andet, at tobakken skulle væk fra den centrale placering ved kassen og ned i skufferne. Alligevel gik Rema 1000 solo, hvorefter Salling Group måtte tænke hurtigt for stadig at kunne sætte point på ansvarlighedskontoen. Det ærgrer CSR-chef i Dagrofa Mogens Werge, at man ikke kunne afvente en samlet plan og lovgivning.

”Det er klart, at når vi kan se, at vores kollegaer i branchen kappes om at gemme tobakken væk først, så vil vi naturligvis følge markedet. Vi vil tilbyde vores købmænd nogle løsninger, men jeg kan ikke sætte en dato for, hvornår det er ude i alle butikker”, siger han.

En mærkbar forskel kræver politisk indblanding
Generelt går det den forkerte vej med rygestatistikken. Nyeste tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at cigaretsalget sidste år steg med seks procent. Og sådan har udviklingen været siden 2014. Det er på trods af regeringens ambitioner om ’en røgfri generation’ i 2030.

Ifølge Mogens Werge har der været en tendens til, at politikerne kaster skylden for de unges rygevaner over på detailhandlen. På den måde undgår de at gribe ind.

”Vi har et ansvar. Ingen tvivl om det. Men det er mere komplekst end bare at overholde aldersgrænser og gemme tobakken væk. Skal de unge undlade at tage den første cigaret, fordrer det en lang og bred række af forskellige initiativer. Et af disse initiativer er jo netop, at der bør indføres et 'display ban' for tobak”, forklarer han.

Hos Dagrofa frygter man nu, at branchens eget initiativ vil få politikerne til at læne sig tilbage i stedet for at gøre en aktiv indsats for at bekæmpe tobakssalget til særligt de unge.

Læs også: Plastkrig: Bryggerier og supermarkeder vil være fri for plast

”På den måde kan kapløbet om at komme først, paradoksalt nok virke modsat den oprindelige intention om at fremme folkesundheden og hindre unge i at ryge”, siger Mogens Werge.

- EST

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere