Scania markedsleder på gasbusser

Med 161 nyregistreringer og en markedsandel på 37,3% blev Scania markedsleder på busser i 2016. Scania er også markedsleder med 77% af den gasdrevne busbestand til den kollektive trafik, hvoraf der alene i 2016 blev leveret 36 nye gasbusser.

Scania blev markedsleder på busser i 2016. Det var bl.a. en stor levering på 88 busser til Tide Bus Danmark A/S i Odense, som ga.

Registreringstallene for det danske busmarked 2016 er nu endelig opgjort, og her kan Scania glæde sig over at have generobret 1. pladsen for busser over 12 tons totalvægt (>30 passagerer) efter 4 års fravær. Hovedparten af de 161 busser var til den kollektive trafik. Endvidere blev der leveret et par busser til Grønland, som ikke tæller med i registreringstallene.

- Hos Scania har vi oplevet en klar stigning i efterspørgslen på totalløsninger, hvor vi som leverandør påtager os det fulde ansvar for bussernes drift, hvis busoperatørerne ønsker det, fortæller busdirektør hos Scania, Erik Rolvung.

Busoperatørerne værdsætter især den store driftssikkerhed, det lave brændstofforbrug samt Scanias dedikerede opbakning på servicesiden, konstaterer Erik Rolvung.

Scania også markedsleder på gasbusser

Scania har længe arbejdet målrettet med reduktion af CO2-udslip, hvilket også kan aflæses i bestandsstatistikken. Scania er nemlig markedsleder med 77% af den gasdrevne busbestand til den kollektive trafik, hvoraf der alene i 2016 blev leveret 36 nye gasbusser.

- Vi har set en stor stigning i salget af vores busser med motorer til alternative brændstoffer. Interessen er stor, og er en nødvendighed for at nå CO2-reduktionsmålene inden for transportsektoren. I 2016 så vi flere eksempler på denne målsætning. Eksempelvis har Scania leveret 23 busser til den kollektive trafik, som skal køre på det alternative brændstofHVO (Hydrogeneret vegetabilsk olie), som er biologisk olie. Det fremstilles fra forskellige kilder – f.eks. spildolie, rapsolie, palmeolie og animalsk fedt. Sammenlignet med standarddiesel kan en optimal CO2-reduktion nå op på 90% af CO2-udslippet.

Suverænt markedslederskab

I faktiske tal for busser over 12 ton, fik Scania nyregistreret 161 busser og opnåede, som ovenfor nævnt, førstepladsen med en markedsandel på 37,3%, Iveco fik nyregistreret 104 busser og opnåede dermed andenpladsen med en markedsandel på 24,1% og Volvo Busser, der var nummer ét i 2015, kom med 46 nyregistrerede busser ind på tredjepladsen med en markedsandel på 10,6% i 2016.

Det totale marked for busser over 12 ton endte på 432 - 123 flere end i 2015, hvilket svarer til en fremgang på 39,8%.

05.10.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

De første i Danmark: Scania sælger ladeløsninger til el-lastbiler

10.06.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania introducerer el-lastbiler til regional kørsel

07.06.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania indsætter fuld-elektriske lastbiler i minedrift hos LKAB i Nordsverige

01.03.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania skal levere op til 100 el-lastbiler til Storkøbenhavns fælleskommunale affaldsselskab Amager Ressourcecenter (ARC)

20.01.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Danmarks første plugin-hybridlastbil skal køre med medicin

18.09.2020Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie